Ja hoor... het is zover. Ons engeltje wordt 's nachts en bengeltje... Hij is 3,5 jaar oud en slapen was nooit een probleem. echt nooit. Rond 19:00 uur gaat hij elke avond naar bed (slaapt sinds een paar maanden 's middags niet meer) en hij ging altijd meteen slapen. Hij kwam ook nooit uit zijn bed en als dit incidenteel (na een nare droom ofzo) toch gebeurde, liet hij zich met een kus en een aai over zijn bol gewoon terugleggen. Altijd. Maar... sinds ongeveer een maand wordt hij 's nachts regelmatig wakker (soms één keer per nacht, een andere keer wel vier keer en héél soms -joepie!- helemaal niet). De afgelopen vier nachten waren héél erg, waaronder twee nachten dat hij NIET meer ging slapen. Eén van die twee nachten werd hij om 01:00 uur wakker en heeft hij tot 04:00 uur 'gevochten' met ons. Praten hielp niet, terugleggen: ho maar. Boos worden deed hem niks, meneer was niet moe en had géén zin om te slapen. Punt. Uiteindelijk waren we ten einde raad en heb ik hem onder de koude douche gezet. Vond meneer niet fijn, maar ja... we wisten het echt niet meer. Als die koude douche dan het ergste is wat we hem 'aandoen'.... Afgelopen nacht was het rond 04:00 uur wéér raak en uiteindelijk is mijn man om 04:30 uur maar met hem naar beneden gegaan. Ik was ertegen om hem zijn zin te geven, maar zag ook eigenlijk geen andere oplossing. Er valt (viel??) altijd erg goed met ons ventje te 'praten' en hij luisterde ook altijd goed. Daarom denken wij dat de manier van Jo Frost bij hem moeilijk zal werken, omdat hij gewend is om over dingen te spreken. Ik bedoel: het continue terugleggen en zonder woorden of aankijken weglopen. Dat werkt volgens ons bij kindjes waarbij het vanaf het begin niet helemaal correct / consequent is aangepakt. Maar de tijd zal het leren want als het vannacht weer raak is, zullen we het toch maar gaan uitproberen denk ik... Het zal heel raar zijn want op TV gebeurt dat altijd bij kindjes waarmee niet goed te praten lijkt. Dat is bij ons echt heel anders en hij gaat het vreselijk vinden. We zullen zien wie de langste adem heeft... zucht. Heeft iemand andere tips die we ook nog kunnen uitpoberen?
Groet,
Anouk
Groet,
Anouk