Help vervelende collega

A

Anoniem

Guest
hallo

ik ben 21 en zwanger van de tweede (5 week)Ik werk in een winkel waar ik zware dingen moet tillen maar omdat ik al 3 miskramen heb gehad wil ik dit niet.Ik wil ook nog niet zeggen dat ik zwanger ben nadat ik dit in nov 2006 ook al heb gedaan maar toen een mk heb gehad.Wat kan ik zeggen zodat ik niet hoef te tillen en te ver te rekken zonder dat ik zeur?????Mijn collega is nog maar 17 maar wel het lievelingetje van de baas en niet echt fan van mij geloof ik omdat ik gewoon laat weten wat ik vind
d  ik denk dat ze het tegen mij gaat gebruiken

hallo mama van daan

Vanaf het moment dat ik zelf wist dat ik zwanger was, heb ik
het denk ik de volgende dag op mn werk laten weten.
Ik was toen 4á5 wk. Dit bracht meteen heel veel begrip met zich
mee.
Ik werk zelf in de horeca en moest vaak genoeg ook omslepen
met zware dozen, lopen over gladde vloeren. Nah, niet altijd even
fijn. Ik zelfs nog een tijdje thuisgezeten in de zomer omdat ik het
lichamelijk echt niet trok. Het was me gewoon te warm.
Maar ik heb altijd voor mezelf gekozen en voor datgene wat in mij
groeit.
En ik zou me niet iets aantrekken van je collega, omdat het de
"lieveling" is.... er groeit iets in jou en dat wil je beschermen.
Vooral vanwege je geschiedenis!
Ik ben in mei zwanger geraakt, maar ik januari 2006 heb ik ook
een miskraam gehad.
Kom voor jezelf op, je hebt ook rechten als zwangere!

Heel veel succes

groetjes
Hanna
35wk 6dg

Hallo,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.
Jeetje wat een verveldende situatie zeg. Kun je (nog) niet zien dat je zwanger bent dan? Omdat je het nog niet hebt verteld? Ik ben zelf 21 wkn zwanger en heb al een best buikje. Zelf werk ik in de zorg en dat vergt heel veel energie en kracht. Die heb ik momenteel niet. Ik vertelde mijn baas en collega's dat ik zwanger ben met 9 wkn. Er word wel rekening met mij gehouden, ik heb ook aangegeven dat ik m.b.t. mijn zwangerschap en mijn pijnlijk rug (heb ik sinds 4 wkn last van) her en der mijn werktempo en werkzaamheden aan zal passen. Het klinkt misschien raar en voor mij makkelijker gezegt dan voor jou gedaan, maar ik zou het zeggen en aangeven dat ze er rekening mee moeten houden. Je moet nu wel aan jezelf en aan je kindje denken. Jij en je kindje moeten nog een heel leven mee (in gezonde toestand), je werk is belangrijk maar in principe bijzaak. Zo is hoe ik het zie. Het is heel vervelend als je in zo'n lastig pakket zit, maar kom voor jezelf op en kies voor jezelf en de kleine, helemaal gezien je eerder miskramen. Heb je een CAO? Ben je aangesloten bij een bond? Lees het eens na. Wat wil het lievelingetje van de baas tegen je beginnen? Jou zwangerschap is jou geluk en dat pakt niemand je af. Je hebt ook rechten hoor! Vergeet dat niet! Verder kan ik alleen maar zeggen..... heel veel succes en toi toi toi! Doe wat je goed dunkt!

Groetjes van Ilona
21 wkn.

Oeps foutje, sorry!

Even mijn tekst herzien!

Ik las je tekst verkeerd!
Je bent 21 jaar, ik dacht dat je 21 weken zwanger was. Excusses hoor!
Dan kan ik me voorstellen dat je inderdaad nog niet zegt dat je zwanger bent.
Dan word het nu natuurlijk nog wel iets lastiger. Maar dan nog zou ik denk ik mijn baas inlichten zodat er rekening met je gehouden kan worden! Succes!

Groetjes Ilona.
21wkn

Hallo

ALs ik jou was zou ik je baas ook vast inlichten zonder dat je het de rest van je collega`s vertelt. En mischien anders de arbo arts in schakelen???
Succes.

groetjes bg

Je kunt een smoes vertellen met dat je door je rug bent gegaan, waardoor je pijn hebt bij het tillen, maar niet zo erg dat je niet kunt werken (anders krijg je een arbo arts op je nek). Niemand die dat kan controleren.

Je kunt ook alleen je baas in vertrouwen nemen en je collega's een smoes voorhouden.

En je kun teea met de arboarts bespreken, maar dat is som svoor jezelf een drempel. Bovendien ben je niet ziek, maar in een hele bijzondere tijd, die alleen wel de nodige kwaaltjes met zich brengt.

Succes!
greet

Vergeet niet dat je rechten hebt als zwangere! ALLE zwangeren (onafhankelijk van je CAO) hebben het recht op vervangende arbeid als je dingen niet kunt - zo heb je recht om niet meer met zware dingen te sjouwen.

Op de website van het ministerie van  Sociale Zaken staat ook waar je recht op hebt. Maar: je hebt pas recht op vervangend werk als je het je baas verteld hebt. Toch maar doen dus!

Succes ermee,
~Hilde  

Terug
Bovenaan