Help! Verzet zich tegen slaap en wordt krijsen wakker (paar x/nacht)

<p>Lieve mama’s,</p><p>Een aantal als niet bijna allemaal heeft dit vast wel meegemaakt en daarom wil ik jullie advies. Ik zit met mijn handen in het haar...</p><p>Mijn baby is 4,5 maand oud. Hij slaapt al sinds zijn geboorte slecht. We hebben 1 week (toen hij 2 maanden was) dat hij 6 a 7 uur doorsliep. We wisten niet wat we meemaakten. Heerlijk, maar ik werd meerdere keren per nacht wakker omdat ik dacht dat de baby niet meer ademde... Sindsdien gaat het alleen maar bergafwaarts met slapen en nu hebben we een dieptepunt bereikt. Eerst even wat over de baby. Hij weegt 7,3 kg en is 66 cm. Krijgt alleen maar borstvoeding en soms ook een beetje water. We wonen niet in Nederland en het is hier erg warm overdag. Hij heeft erge darmkrampjes gehad vanaf zijn 2e levensweek en toen heeft oma hem op de kussen (wiegend op de benen) aangeleerd om te slapen. Destijds fijn natuurlijk want hij was op geen ander manier stil te krijgen. Inmiddels hebben we geen darmkrampjes meer, maar sinds een week of 4 wordt hij herhaaldelijk wakker in de nacht (4/5 keer). We zijn naar de arts met hem geweest en de beste man zei dat hij misschien honger had. Ok...dan gaan we niet meer om de 3 uur voeden (dit advies kregen we ook weer van hem omdat mijn zoontje daardoor darmkrampjes zou hebben gehad. Maagje had geen tijd om de melk te verteren...). Ik denk:prima, dit gaan we dan proberen. Mijn gevoel was daar erg dubbel in. Wist ik het...het is mijn eerste kindje. Als de arts dit zegt dan zal het wel zo zijn. Nu de arts zei dat hij misschien wel honger had, ben ik hem op verzoek gaan voeden (zowat elk uur). Ook in de nacht bij het wakker worden geef ik hem beide borsten. Hij slurpt  ze helemaal leeg en valt dan wel in slaap (weliswaar niet voor lang, want 1 a 2 uur later wordt hij weer huilend wakker. Nu ben ik dus in de war. Wat doe ik fout??? Ik heb het boek van Stephanie Lampe over baby in droomland, Oei ik groei aangeschaft. Als maanden doorspit ik het hele internet op een antwoord...</p><p>Hij heeft tot 1 week geleden ingebakerd geslapen (de nachten dan, overdag op de kussen gewiegd) en altijd met een speentje. Nu hij beweeglijker wordt, willen we van het inbakerzak af. Hij vindt het ook niet meer fijn en werkt zichzelf eruit. Ik vermoed door de warmte en omdat hij graag zijn armpjes wil bewegen (daarmee maakt hij zichzelf soms ook wakker). Dus nu met een romper aan. Onze pijnpunten: Hij verzet zich enorm tegen zijn slaap. Wiegend op de kussen doet ook niet meer zijn werk. Hij probeert te gaan zitten en spuugt zijn speen eruit. Pas na 5 a 10 minuten geeft hij zich over (in de tussentijd natuurlijk speen eruit spugen en krijsen. Je zou zeggen dan heeft hij geen slaap, maar hij wrijft wel in zijn ogen en neusje. In de avond na het badje valt hij soms wel zelf in slaap (daar ben ik super blij om als het gebeurt) en soms moet hij wiegend in slaap geholpen worden met de kussen, maar dat is helaas van korte duur want baby wordt vrij snel wakker erna. </p><p>Ik merk dat ik geïrriteerd naar de baby begin te raken en dat ik het niet meer zie zitten. Mijn wolkje kan er niets aan doen natuurlijk..ik weet het. Het is alleen dat na 4,5 maand we op zijn...Voel mij door dit gevoel ook geen goede moeder.</p><p> </p>
 
Wat vervelend joh! Heb je zelf ook het idee dat hij honger heeft? Zou hij wel genoeg binnenkrijgen? Weet niet of je ook melk afkolft? Dan heb je wellicht wat meer zicht op hoeveel hij drinkt? Wat betreft inbakeren dacht ik ook dat mij zoontje van 3 maanden toe was aan afbouwen. Het ging ook een aantal nachten goed, maar daarna niet meer. Nu weer ingebakerd maar in een wat andere slaapzak en nu gaat het weer goed. Ik heb de swaddle up slaapzak. Hierbij ligt je baby met zijn armpjes naast zijn hoofd ipv langs zijn lijfje. Dit vindt mijn baby heel fijn. Wellicht het proberen waard? 
 
Hoi! Dank je wel voor je reactie! Ik vind het moeilijk te zeggen of hij honger heeft aangezien ik hem best vaak voed. Hij komt aan, dus ik zou zeggen dat hij voldoende binnenkrijgt. Ik heb eigenlijk het idee dat hij ergens anders om huilt, maar wat...
Inbakeren bij 26 grade in de nacht vindt hij helemaal niets. Hij krijgt het supersnel te warm, zweet ook en heeft verder koude klamme voetjes. 
 
Misschien huilt hij idd omdat hij het warm heeft? Toevallig hier in NL ook een aantal extreem warme weken gehad (voor Nederlandse begrippen ☺️). Toen was onze baby ook moeilijk in slaap te krijgen. Misschien iets van airco gebruiken om zijn kamertje wat koeler te maken? 
 
Zou goed kunnen. Vannacht ook weer 7x wakker geworden. Ik dacht ik probeer het misschien met water. Hij heeft dorst. Dronk inderdaad een beetje water en begon daarna weer te jammeren. Dus hup borst erin en de meeste keren viel hij wel weer in slaap. Ik weet niet of ik in gewenning moet geloven. Wat denken jullie? Gewenning, dorst naar borst, dromen, tandjes? 
 
 
Mijn baby was met 7 maanden pas uit de inbakerslaapzak ze wilde echt niet slapen zonder en zodra ik dan weer de puckababy aan deed sliep ze meteen, misschien heb je inderdaad te weinig voeding, je hebt ook flesvoeding voor wat hongerige babys of ga starten met een papfles in de avond?! Misschien heeft hij wel reflux? Misschien naar een osteopaat gaan? Noem ook maar wat dingen hoor?
 
Terug
Bovenaan