Help, voor de 4e keer (weer niet) zindelijk

Hallo,
Ik heb een dochter van 4,5 en een zoon van bijna 3,5. Mijn dochter was met 22 maanden overdag en met 2,5 jaar 's nachts zindelijk. Maar mijn zoon is nu voor de 4e keer overdag zindelijk en ik sta op het punt om hem weer in de luiers te stoppen.
Het gaat zo,  sinds  het voorjaar 2006 weet hij hoe hij op het potje moet plassen, hij is toen ook een tijdje zonder luier geweest, maar op een gegeven moment vond hij het makkelijker om zijn plas maar weer gewoon te laten lopen  en heb hem weer een luier omgedaan. Hij was toen nog  maar net  2 jaar. Ik dacht dat het misschien te vroeg was dus heb toen afgewacht tot hij er zelf mee kwam. Hij is toen weer 2 maanden droog geweest en weer liet hij zijn plas lopen. En zo ging het nog een keer en nu is hij dus voor de 4e keer droog, maar je raadt het al, hij laat nu weer zijn plas gaan, hij is nu  bijna 3,5 en speelt gewoon een spelletje.
Het doet hem helemaal niets, wat ik ook probeer, belonen, straffen of in zijn natte broek laten lopen.
Help, wat moet ik hiermee???????
 
ik ben met dochtertje ook al zo lang bezig met zindelijk "maken"
Het wil maar niet lukken, ik weet het ook niet meer zo goed hoor.
Ze wordt in oktober 3 jaar en dacht dat ze dan toch wel zindelijk zou moeten kunnen zijn, maar helaas denkt ze daar tot nu toe zelf anders over.
Straffen zou ik zo ie zo niet doen, een ongelukje kan gebeuren, beter maar niet teveel aandacht aan schenken.
Ik heb niet echt een tip dus ik hoop zelf ook wat meer te kunnen lezen, ik hou het in de gaten, misschien kan ik er ook mee aan de slag.
groetjes Martine
 
Als je denkt dat het een spelletje is zou ik helemaal nix doen, bij een natte broek, gelijk wat schoons aan en verder nix...dan heeft ie er ook niets aan, geen reactie van jou bedoel ik

groetjes Yvonne
 
Hay,

ik denk dat je misschien het beste hem even in die viese natte broek kan laten lopen (mits het kan natuurlijk en je niet ergens anders bent), zo merkt hij dat het niet lekker is. Maarja, anderzeids heb ik ook gelezen dat het niet helpt om een kind zindelijk te trainen. Het schijnt zelfs zo te zijn, dat kinderen, waarvan de ouders al héél vroeg zijn begonnen met trainen, gelijk, of soms zelfs later zindelijk zijn als kinderen die uit zichzelf gewoon zindelijk zijn geworden.
Maar ik snap je frustratie helemaal!
Maar door het meteen weer geven van een luier, blijft hij misschien telkens in dit cirkeltje.

Nou, heel veel sterkte!

gr c.j.
 
Ik weet niet of het werkt, maar ik heb een keer van een andere moeder de volgende tip gehoord.
Iedere keer als een 'ongelukje' gebeurt was een heel ritueel uitvoeren, dus na het plassen, naar boven, kleren uit, in bad/douche, afdrogen en weer kleren aan. Zodat het laten  lopen van de plas niet makkelijker zou zijn dan even snel op de wc of potje plassen. Deze moeder was er na een paar dagen vanaf.
Wel consequent zijn.
 
Terug
Bovenaan