Help,waarom willen ze niet eten?

Hallo ik zal me even voorstellen, ik ben Roy en vader van 2 jongens, de een is 6 jaar en de ander 9 jaar. We hebben al heel lang het probleem dat eten erg moeizaam gaat,vooral het brood eten en dan vooral 's morgens. Je moet ze voortdurend aansporen om te gaan eten ( de jongste heeft hier nog het meeste last van) en dit verpest zolangzamerhand de sfeer behoorlijk. Ik heb al van alles geprobeerd en weet niet meer wat ik hieraan kan doen. HELP!!!! Wie weet raad?

Ik kijk uit naar jullie reakties en hoop dat ik er wat mee kan zodat het weer een beetje gezellig word tijdens het eten.

Roy
 
Wat bij onze dochter (nu 4 jaar) altijd het beste werkt is zoveel mogelijk negeren. Als ze 's morgens niet (door) wil eten zeg ik je krijgt nog zoveel minuten en dan ruim ik op. Prima als je niet eet maar dan ook geen koekje/snoepje als we zo gaan koffie drinken. Als er nu geen plek in je buik is voor brood is er straks ook geen plek voor koek/snoep.
's Avonds roept ze regelmatig ik hoef/wil geen eten. Onze reactie is dan standaard: prima, je hoeft niet te eten maar je komt wel gewoon aan tafel zitten. Vervolgens schep ik een klein beetje voor haar op en zet dat voor haar neer. Daarna aan haar de keuze om wel of niet te eten. We praten er verder niet over, houden het gewoon gezellig aan tafel. Als wij klaar zijn ruimen we af. Kortom: we maken ons nooit druk, geven het weinig aandacht en eind van het liedje is 9 van de 10x dat ze toch gaat eten. Zo niet, pech, met een lege maag naar bed en morgenochtend is ze weer aan de beurt.
Ik weet niet of dit ook nog op latere leeftijd werkt maar bij haar gaat het prima. Ze is geen grote eter, is aan de tengere kant maar verder kerngezond en op deze manier voorkomen we een hoop strijd en ellende.
 
hoi Roy,

Ik ben het met Bibianne eens.
Wij hebben 3 kids van 7, 5 en 4mnd. Bij ons zijn / waren er ook regelmatig periodes waarin het eten slechter gaat.

Ik zou proberen om van het eten een groepsgebeuren te maken; dus geen tv op de achtergrond e.d.  Proberen te genieten van het samenzijn.
Wij stellen ook wel es een tijdslimiet in, maar dat gebeurt vaker bij het avondeten.
We dreigen nooit met 'dan krijg je geen toetje', maar ze weten wel dat ze na het avondeten niets meer krijgen.
Geloof me, als ze honger hebben eten ze echt wel.
Het heeft toch totaal geen zin als je als een scheidsrechter bij hun bord gaat zitten;
en nu opeten!

Verder zou ik een beetje opletten wat ze tussendoor krijgen; niet teveel snoep etc.

Zo gauw als ze merken dat ze met hun eet-gedrag je als ouder kunnen bewerken, ben je eigenlijk al te laat.
En of ze nu 2 of 9 zijn, in principe werkt het hetzelfde.

Wat trouwens ook geweldig helpt is om je kinderen mee te laten koken, maar dat geldt meer voor de warme maaltijd dan bij brood.
Neem ze anders mee bij het winkelen en laat ze allebei iets lekkers kiezen voor op het brood.
Mijn kinders eten trouwens altijd eerst een boterham met iets gezonds ( vlees, kaas )
en dan pas zoetigheid.
Maar dat is weer een ander onderwerp.

succes,
het is jammer als er zo'n strijd is aan tafel!

groetjes Linda
 
Terug
Bovenaan