help wat moet ik met mijn peuter???

hoi hoi

Heb ff jullie tips/hulp nodig..

Mijn  dochter Lieke 2 jaar en 10 maanden is op dit moment vreselijk in de peuterpuberteit..
Ze krijpt (in het gezicht) en slaat als iets niet mag..

Eerst waarschuwde ik haar 2 x en de derde x ging ze de hoek in..
Nu waarschuw ik haar niet meer en als ze dus knijpt of slaat zet ik haar gelijk in de hoek en zeg daarbij
dat ze niet mag slaan of knijpen..
2 minuten later vraag ik of ze me aankijkt en vraag of ze niet meer gaat slaan en knijpen, maar vaak zit ze dan gewoon
te lachen en moet ze dus weer 2 minuten blijven zitten..

Maar heb het idee dat dit dus niet meer helpt, ze zit te lachen in de hoek..
In het begin vond ze het vreselijk in de hoek maar nu interesseert het haar niet meer..

Wat moet ik hier nu mee??
- In de gang zetten durf ik niet, ben bang dat ze naar boven gaat en van de trap valt..
- heb haar ook wel in de kinderstoel gezet met gezicht naar de muur maar ook dit werkt niet...

wie o wie weet wat ik met deze situatie aan moet

groetjes simone
 
Hoi Simone,

Ik heb een zoontje van bijna 3 en gelukkig (laat ik het afkloppen) heb ik hem nog nooit straf hoeven geven, in de vorm van in de hoek, op de trap of zo iets dergelijks. Opzich is hij een vrij makkelijk mannetje maar natuurlijk heeft hij ook zijn momenten en wanneer hij niet tevrede is met het één of ander wil(de) hij nog wel eens met iets gaan gooien. Wij hebben daar eigenlijk van het begin af aan niet op gereageerd. Volkomen genegeerd.

Ik vind het behoorlijk 'Supernanny'-achtig klinken, maar bij ons werkt het prima. Gewoon geen aandacht. Zoals zovaak gezegd word, is negatieve aandacht ook aandacht. Wanneer hij nu nog wel eens met iets gooit, zeg ik op een rustige manier dat dat niet mag en verplicht ik hem het op te rapen. Wanneer hij dat weigert doen we het samen oprapen, maar het komt in ieder geval weer terug op zijn plek en dan prijs ik hem daarvoor.
Denk niet dat ik je de les wil lezen, of dat ik het allemaal perfect doe, maar wanneer ik jou verhaal lees  denk ik  alleen maar: "Negeren !!!! " Het is alleen maar een manier van aandacht vragen. Probeer eventueel direct af te leiden.

SUCCES,
Annette
 
Heey anette,

Ik begrijp jou reactie wel hoor!

Maar heb ook een zoontje van 5 rondlopen die ze in het gezicht knijpt
en dat kan ik natuurlijk niet negeren, dat is in zijn ogen niet eerlijk..
Mijn zusje mag slaan en knijpen en ik niet...

Ook heeft mijn dochter een periode van gillen, dat negeer ik wel compleet en na 4 x gillen is het idd niet leuk meer want niemand reageerd om haar gegil..

groetjes simone
 
Hi,

Dit is wel heeel erg herkenbaar...
Ook ik wordt door mijn zoontje in mijn gezicht uit gelachen als ik hem straf.. Ik zie zelf wel dat hij dit doet uit negatieve aandacht, maar ik geef niet toe... Ik probeer (en het lukt aardig) in te zien wanneer hij het doet dat gooien, schoppen, slaan, bijten enz. Is het omdat ik hem daarvoor iets verboden hebt (een snoepje oid) dan kan hij meteen naar de gang gaan en blijven. Hij doet dat dan ook zonder morren en moet eerst sorry zeggen voor hij terug komt. Wanneer hij "gewoon" mijn aandacht probeert te krijgen, omdat je bijv aan de telefoon bent dan hanteer ik de "negeer regel". Het moet voor jou heel duidelijk zijn!!.
Ik tel altijd tot 3 en hij weet dat het dan menis is. Wat hij dan doet om het bloed onder je nagels vandaan te halen is verder tot 10 tellen... en dan keihard roepen: Gevonden!!!!
Ik moet dan altijd lachen.. (mag niet en ik moet daar dan ook heeeeel hard mijn best voor doen!!)

Weet wel dat 99,9% van de ouders dit wel een fase hebben....en ze pikken het ergens op!!
Het vraagt alleen zooooveeeel geduld!!

Sterkte
 
Terug
Bovenaan