HELP, wie kan ons advies geven!!

A

Anoniem

Guest
Hallo,
We zijn vandaag voor de eerste keer bij de vk geweest ben nu 9 weken zwanger.
Alles was in orde, alleen zijn we nu voor de keus gesteld of we bij een eerste echo binnenkort, willen weten of het kindje een aandoening of een afwijking heeft. Weten eiigenlijk niet echt wat we hiermee moeten wel/niet twijfel twijfel.........
Zou graag willen weten wat jullie ervaringen/meningen hierover zijn.
Alvast bedankt.

Ik denk dat je de combinatietest bedoelt.
Tegenwoordig krijgen alle zwangere vrouwen een combinatietest aangeboden. Bij de eerste echo, die je in ieder geval krijgt, doen ze dan een nekplooimeting en je bloed wordt onderzocht. Die twee dingen samen geven een kansberekening voor Down Syndroom. Bij een kans van 1:200 adviseren ze een vreuchtwaterpunctie of vlokkentest. De kans op een kindje met down is dan zo groot dat ze die testen aanbieden. Maar die testen hebben wel een kans op een miskraam.
De kansberekening kan je erg geruststellen bij bijv. een kans van 1:20000, maar het kan ook veel zenuwen geven bij een kans van 1:200. En dat terwijl het nog steeds maar een kansberekening is.
Bij mijn oudste kregen alleen vrouwen boven de 36 het aangeboden, bij mijn 2e kreeg iedereen het aangeboden. Wij hebben ervoor gekozen om het niet te laten doen, we wilden zeker geen vruchtwaterpunctie of vlokkentest laten doen en dan heeft het weinig zin. We hebben trouwens 2 gezonde dochters.
Veel succes met het maken van jullie keuze!

waarschijnlijk gaat het dan om het doen van een nekplooimeting en dat in combi met een bloedtest?
Een sterk verdikte nekplooi kan duiden op een kindje met Down syndroom en komt geloof ik ook bij nog wat andere syndromen wel voor. De uitslag van de combinatie van nekplooimeting en bloed is een kansberekening en dus geen zekerheid.

Wij zelf hebben deze testen nooit gedaan. Ten eerste omdat het dus een kansberekening is die vrij weinig zegt (stel er komt 1:6000 uit... die ene kan jouw kindje zijn.... maar bij 1:200.... kan jouw kindje prima 1 van die 199 'gezonde' kindjes zijn). En ten tweede ze kijken eigenlijk alleen naar Down en een kindje met Down zou welkom zijn geweest.

Denk dat jullie vooral zelf eerst moeten bepalen wat jullie zouden doen met een bepaalde uitslag. Maakt het je niks uit? Waarom zou je dan eigenlijk de test laten doen? Maakt het je wel uit... wat doe je dan als je te horen krijgt dat er een grote kans is op een kindje met Down? Ga je de vervolgonderzoeken laten doen (vruchtwaterpunctie of vlokkentest) of niet?
Heeft jullie VK verder niet uitgelegd over het hoe en wat er getest zal/kan worden met de echo? Zou haar dan gewoon eens bellen voor een toelichting.

groetjes,
Marije

bedankt voor je snelle reactie!
binnenkort heb ik mijn eerste echo, om te kijken hoe ver je precies bent en of er uberhaupt een levent vruchtje zit.
Volgens mij gaan ze dan al een nekplooimeting doen (dat kan toch)??
Weet alles niet meer precies, heb ook zoveel info ineen keer gehad pffff....

Hoi,

Ze hebben het nu al aan je gevraagd zodat je bij je eerste echo daar meteen antwoord op kan geven. Met 12a 13 weken kunnen ze de nekplooimeting het beste doen en dat is ook je eerste echo.
Wij hebben er ook voor gekozen om het niet te doen omdat het om een kansberekeing gaat. Dat is net zoiets als een kans op een miskraam hebben of een prijs winnen.
Wij hebben wel een uitgebreide 20 wk echo gehad ivm open rug en waterhoofd in de familie. Ze kijken je kindje dan ook na op afwijkingen aan het hart, lever en de niertjes en maag, maar bij ons werd daar extra op gelet.
De keuze is altijd moeilijk, maar probeer je te bedenken of je het zou willen houden als met 20 weken blijkt dat het misschien downsyndroom heeft. Zou je het dan nog weg laten halen? Die beslissing moet je eigelijk eerst nemen.

veel succes met je keuze en ik hoop dat je leuke echo hebt en dat alles prima in orde is

Evelien mv Dylan en 32 wk zwanger

bedankt voor jullie reacties, denken er zelf ook aan om het niet te laten weten.
Alle reacties zijn nog van harte welkom!!

Of je de testen wilt laten doen is heel persoonlijk. Er zijn een aantal goeie websites met alle informatie over de testen (even googelen). Met alle testen is het zo dat ze iets kunnen 'ontdekken' wat achteraf toch een gezond kind blijkt te zijn  en net zo goed dat alle testen uitwijzen dat het kind gezond is en het toch iets heeft. Bij Downsyndroom is dat (even uit mijn hoofd) iets van 30 %, dat ze dus denken dat je kind Down heeft en dan blijkt achteraf toch nog 30% gezond te zijn. Betrouwbaar zijn ze dus geen van allen, tenzij je verdere tests wilt doen daarna.

Ten slotte kun je ook niet alles testen. Er zijn genoeg afwijkingen die je kind kan hebben wat je niet op een echo of test kun aantonen. Op de echo's kunnen ze in ieder geval zien of je kind 'goed in elkaar zit' en of alles lijkt te werken. Wij hebben het hierbij gelaten, omdat ik de kansberekeningen te vaag vond en ik een kindje met bijv. Down niet zou laten aborteren. Als er hele heftige dingen mis zijn met je kindje zien ze dat dan wel op de echo.

Veel succes met je keuze!

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan