Help Yvonne, ik heb je advies nodig!!! (ook andere met ervaring graag jullie mening)

Hoi Yvonne en andere mama's met welkome ideetjes

Ik heb 6 weken geleden mijn tweede zoontje gekregen na een hele zware bevalling. Ze hebben tijdens de bevalling zijn armpje moeten breken want hij zat muurvast en het was of dat of een doodgeboren kindje....Geen keuze dus!
De eerste dag kon hij niet goed happen omdat hij veel last had van de bevalling. Ik heb melk afgekolfd en via een theelepel gegeven, 's nachts dronk hij wel aan de borst maar hapte niet goed dus ik had de eerste nacht links een blaar en rechts een flinke kloof. Een paar weken tepelbeschermers en toen alles er echt weer goed uit zag zonder....
Heet weer dus zweten, dus die gevoelige tepels van mij....hup alweer kloven aan beide kanten. Er heeft inmiddels al iemand gekeken en hij hapt nu wel goed dus dat is het niet. Weer tepelbeschermers en dat ging goed totdat ik afgelopen woensdag bij de randen van die beschermers aan beide kanten ontstekingen kreeg.
Eerst alle tips uit het "handboek voor borstvoeding" opgevolgd, maar zaterdag vloog mijn temp naar 39.5 met paractamol dus vanaf zondag zit ik aan de antibiotica. Nu ondekte ik vanmorgen ook nog spruw dus we zitten ook aan de daktarin.  

Ik heb het helemaal gehad met die k... borstvoeding, maar omdat ik toch het beste voor mijn kind wil wil ik het minimaal nog volhouden totdat Birk een half jaar is Ik weet dat ik dit kan, wat soortgelijke ellende heb ik bij mijn eerste zoontje ook gehad en ben vanaf maand 4 t/m maand 12 volledig gaan kolven. Toch wil ik nu nog niet helemaal stoppen met de borst en heb dus ook vandaag al twee voedingen met tepelhoed gedaan, ik wil dus met tepelhoed blijven voeden, of gaan kolven, echt rechtstreeks zie ik dus echt niet meer zitten.

Nu zegt men dat je voeding terug loopt met een tepelhoedje. Is het dus verstandig om na een voeding helemaal leeg te kolven? En minder kans op een ontsteking, lijkt mij? En je vraagt meer dus loopt de voeding minder snel terug?

Wie o wie heeft hier naast Yvonne nog ervaring mee, graag jullie reactie, want ik wil gewoon dat Birk bv krijgt tot 6 mnd i.v.m. allergieen in de familie.
Ik hoop echt dat jullie iets voor me kunnen doen.

liefs Clau
 
Hoi Clau!

Wat een vervelend verhaal zeg! Goed dat je ondanks alles toch probeert om door te zetten!
In principe is het heel goed mogelijk om volledige BV met tepelhoedjes te blijven geven. Doordat het mondje van je kindje niet direct met je tepelhof in aanraking komt wordt de borst iets minder goed gestimiuleert om voeding aan te maken. Dat wil nog niet zeggen dat jij daardoor ook te weinig voeding voor je kindje hebt! Sommige moeders produceren erg gemakkelijk melk en hebben geen extra kolven nodig om hun productie toch gewoon goed op peil te houden voor hun kindje. Maar dat is dus gewoon een kwestie van uitproberen. Is je kindje tevreden, plast en groeit hij goed, dan is er niks aan de hand. zou hij minder tevreden worden of minder gaan groeien dan kun je altijd nog erbij gaan kolven.
Ik hoop voor jullie dat alle problemen met spruw enn ontstekingen gauw voorbij zullen zijn. Zorg dat je alles heel goed uitkookt en heel hygienish werkt, want dan gaat je spruw het snelst voorbij.
Wie weet kun je na verloop van tijd (als je borsten ècht goed genezen zijn van spruw en kloven enzo) ooit wel weer overgaan op direct voeden. Het kan best zijn dat je vanaf het begin al spruw hebt gehad zonder dat je dat hebt kunnen zien aan witte vlekjes ofzo. Je tepels zijn dan wellicht gewoon erg kwetsbaar geweest. Je hebt best kans dat je als alles achter de rug is je best langzaam aan weer eens een voeding rechtstreeks kunt geven... maargoed.. dat hóeft dus niet. Volledig voeden met tepelhoedje is goed mogelijk.

Nog 1 tip.. kijk eens op www.borstvoedingsforum.nl dat is een forum wat helemaal vól zit met voedende moeders. Grote kans dat er daar nóg iemand zit met vergelijkbare ervaringen. In iedergeval zitten er veel mensen met veel verstand van BV (oa ook lactatiekundigen) Dat forum is een echte aanrader voor als je met BV problemen zit, je hebt meestal al heel wat antwoorden op je vraag binnen 1 uur!

In iedergeval heel veel succes! Ik vind je echt een super-mama dat je ondanks dit toch doorzet!
Misschien tot ziens op het BV forum!

Groetjes, Martine
 
Hoi Clau,

Wat naar dat het allemaal niet lekker loopt, ik kan me voorstellen dat je het even helemaal hebt gehad...

Spruw kan erg hardnekkig zijn en daarom is het belangrijk om het zo effectief mogelijk te behandelen. Het borstvoedingsforum werd in een eerder bericht al genoemd; daar is ook meer informatie over spruwbehandeling te vinden (rechtstreekse link: bv forum-spruwbehandeling).

Aan het gebruik van tepelhoedjes kleven inderdaad nadelen; meer informatie hierover kun je vinden op bv.com-tepelhoedjes. Een bijkomend nadeel voor jou kan zijn, dat het gaat broeien onder de tepelhoedjes. En dat is nou net waar zo'n schimmel goed op gedijt . Laat je tepels en tepelhoven na het voeden of kolven daarom goed drogen en zorg voor een goede zuurstoftoevoer; dit bevordert het genezingsproces. Ook zoogcompressen kunnen gaan broeien. Als het lukt, probeer dan een tijdje zonder en draag een voedingsbh met de klepjes naar beneden. Zonlicht is ook goed voor het genezingsproces; zorg er wel voor dat je borsten/tepels niet verbranden.
Normaal gesproken werkt het uitsmeren van een druppel moedermelk over de tepels antibacterieel en genezend; als je spruw hebt, kun je dat echter beter niet doen. Je zorgt dan namelijk alleen maar voor een betere leefomgeving voor de schimmel en dat is niet de bedoeling.
Als je toch tepelhoedjes wilt blijven gebruiken, is het aan te raden om dit onder begeleiding van een lactatiekundige te doen. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op http://www.nvl.borstvoeding.nl/  . Een lactatiekundige brengt het consult wel in rekening. Niet alle zorgverzekeraars vergoeden het, maar je kunt de eventuele kosten allicht proberen te declareren bij je verzekeraar.

Zeker als je spruw hebt, is het belangrijk om extra aandacht aan het aanleggen te besteden. Een baby die pijn in zijn mondje heeft, kan namelijk op een andere manier gaan aanhappen of zuigen om de pijn te verlichten. En daar kun jij dan weer kloofjes van krijgen. Blijf daarom  consequent correct aanleggen (VBN-aanleggen). Door de pijn schuif je het voeden misschien liever voor je uit. Toch kunnen de kloofjes beter genezen wanneer je vaker en korter voedt, dan minder vaak en lang. Eventueel kun je vlak voor het voeden je tepel wat verdoven door er een washandje met daarin een ijsklontje tegenaan te houden. Probeer in verschillende houdingen te voeden, dan worden de tepels op verschillende manieren belast (bv.com-voedingshoudingen) en bied eerst de minst pijnlijke borst aan; als je kindje honger heeft, zal zijn zuigkracht heftiger zijn.

Je geeft aan, dat je antibiotica gebruikt voor de borstontsteking die je hebt gehad. Van antibiotica is bekend, dat het gebruik ervan spruw in de hand kan werken. Dit komt, doordat antibiotica niet alleen de slechte bacteriën doodt, maar ook de goede bacteriën; de balans is  op dat  moment  weg en de schimmel Candida Albicans kan dan de kop op steken.

Door een goed borstvoedingsbeleid toe te passen kun je een steriele  borstontsteking (dus zonder wondjes)  laten genezen en voorkomen; wanneer je wel wondjes hebt in combinatie met een borstontsteking, is het raadzaam om  inderdaad te behandelen met medicijnen (n.b. ook als er sprake is van koorts en deze is na 24 uur niet gedaald is het raadzaam om naar de huisarts te gaan). De VBN heeft een brochure uitgebracht over borstontsteking; deze is te bestellen via VBN-brochures.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt. Je mag ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk; de VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen telefoonkosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Wel fijn trouwens, dat je het Handboek Borstvoeding binnen handbereik hebt; daarin is ook al ontzettend veel goede informatie terug te vinden.

Sterkte en beterschap!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hallo,

Ik zit nu even beneden, ben nog wel ziek, nu nog 39 graden , maar al wel zonder paracetamol dus het gaat de goede kant uit. Toch wil ik jullie even snel bedanken voor jullie reacties, ik heb al wat sites bekeken en inderdaad handige tips staan daar, ik heb nog niets gepost op de andere site, want lig voornamelijk in bed...

nogmaals bedankt, liefs Clau
 
Hoi Clau,

Ik wil je ff vertellen dat ik het heel knap van je vind dat zo doorzet! Het is niet makkelijk met zoveel complicaties. Echt super van je.

Ik kan aan bovenstaande verhalen niet zoveel toevoegen, alles is al wel verteld lijkt me.

Veel succes en hopelijk gaat het snel beter met jullie,
Jo
 
hoi clau,

bij de geboorte van mijn zoontje  was zijn schouderbeentje gebroken omdat hij iets te groot was. ik wilde ook bv geven en dat was heel erg lastig in verband met zijn schoudertje. ik heb steeds op een bepaalde manier aanmoeten leggen en dat zorgde voor tepelkloven waar wel eens wat bloed bij kwam. zalfjes geprobeerd zonder bh gezeten om het goed te laten drogen niets hielp.

uiteindelijk zei mijn kraamhulp om een theezeefje op mijn tepel te doen en dan een bh, zodat het beter kan ademen 24 uur lang zonder blote borsten rond te lopen.
die theezeefjes zijn o.a. te koop bij blokker en maskramer en passen goed om je gehele tepel het stangetje moet je er af knippen of op een andere manier verwijderen. doe dan een zakdoekje om de ijzeren rand en dan op je borst. het is geen gezicht als je zon ding onder je kleren maar het heeft bij mij echt geholpen met een paar dagen was mijn borst weer beter.

er schijnt ook een speciaal   ding te zijn die ongeveer dezelfde werking heeft als de theezeefje een soort schelp genaamd.

ik hoop dat je er wat aan hebt. veel succus
melek
 
Terug
Bovenaan