Help, zoontje (bijna 5) wil geen avondeten ....

A

Anoniem

Guest
Hoi
Graag goede tips...soms zien mensen die je kind niet kennen het beter....

Mick van 4 heeft altijd moeite gehad met groente eten.
Hij heeft van zijn 1,5 tot 3,5 geen hap naar binnen gekregen.
Ik wilde er ook geen drama van maken, omdat mij altijd verteld werd...dan maak je het een halszaak en weigert hij juist. Dus dat heb ik nooit gedaan. Hij werd er niet voor gestraft, mocht gewoon een toetje. Wisselend op de dag schilde ik voor iedereen fruit zodat hij zijn vitamine binnen kreeg.

Een half jaar geleden, begon hij opeens hapjes te nemen. En het wonder gebeurde hij ging groente eten. Kleine porties, 1 schep, maar hij at! Wij helemaal blij, vol enthousiastme omdat we dit stadium voorbij waren...

Tot de laatste week
Gillen, schreeuwen, alles doet hij omdat hij niet wilt eten.
Inmiddels wordt hij bijna 5 en vind ik de methode van geen aandacht aan schenken niet meer de juiste. Hij moet nu ook leren dat sommige dingen gewoon moeten.
Nu laat ik hem de keuze. Je mag zelf weten of je je groente eet, laat je het staan is het prima, maar je krijgt vanavond niets anders meer.

Ik zorg dat hij tussen de middag bij zijn broodje fruit eet. Voor weer die vitamine... om half vier uit school mag hij een stuk fruit en daarna niet...
Rauwkost lust hij uiteraard ook niet..

Nu is het echt een drama 's avonds...
Ik moet zeggen het eten met z'n allen (5) wordt er niet echt leuker op.
Mijn mannetje komt uit zijn werk en treft een soort slagveld aan aan tafel...mmm...niet echt bevoordelijk voor een gezellige avond maaltijd

Van de week moest Sam (gister 7 geworden) voetbal trainen. Dit vind Mick geweldig om ook te kijken. Hij mocht mee, maar als zijn groente op was.
Gillen. Mijn man is weggegaan met Sam....binnen  10 minuten had hij toch gegeten..met hele lange tanden, maar....hij deed het.....en ik ben dus ook zoals beloofd met hem naar de training gaan kijken...
maar is dit nu de juiste manier...

Moet ik doorzetten???
Andere tips????

ik hoor ze graag
Pascal

Zo dit is moeiljk zeg!
Ik moet zeggen dat ik het er niet op reageren het beste vind! Het klinkt stom, maar kinderen schijnen heel goed te weten wat ze nodig hebben of niet! Ik ben juf geweest op een basisschool en ik heb ouders ook altijd geadviseerd om er geen halszaak van te maken! Je geeft je zoon lekker zijn fruit, zijn broodje en zijn avondeten en zijn toetje. Wat hij niet eet, eet hij gewoon niet, maar straf hem er niet voor, ook niet nu hij wat ouder wordt. Wel zou ik wanneer hij toch later vraagt om wat eten/ snoep/ fruit, het eten wat gegeten was aanbieden. Dus waren dat de aardappels, dan moet hij de aardappels eten en niet het snoepje wat hij misschien wilt.
Want eerlijk is eerlijk, hij moet gewoon eten wat de pot schaft, dat moeten je anderen kinderen ook!

Groetjes Hanneke

Je kent je eigen kind natuurlijk het beste en wanneer jij ziet dat hij aan het uitproberen is en wel wil, maar de negatieve aandacht vraagt door niet te eten, dan doe je het wat mij betreft goed, wat betreft de maatregel bij de training...

oh, en nog even wat anders...je kan hem ook keuzes laten maken. Bijvoorbeeld door te zeggen: je eet drie hapjes aardappel of drie hapjes groente,. Die drie hapjes moeten dan ook echt op! Je moet hem dan daarna niet meer aanbieden, want hij heeft gedaan wat je vroeg......later kan je altijd natuurlijk zeggen vier hapjes of twee van die en twee van dat. Wanneer dat gegeten is er verder niet reageren en doorgaan hoe het altijd gaat tijdens de maaltijd.

Hiya!

oke deze tip is misschien voor de lange duur pas maar wie weet heb je er wat aan.
Toen ik op de kleuter- en lagere school zat ('t was een beetje ongebruikelijke school) verbouwde wij als kindjes zelf groenten en hielpen we ook mee om er een maaltijd van te maken. op de een of andere manier werkt het goed als kinderen zich betrokken voelen bij wat er op tafel staat.
Misschien als Mick trots is op zijn zelf gegroeide tomaatjes (of wat dan ook) is hij meer bereid om ze ook te eten. Het is uiteraard wat arbeids intensief, maar wie weet heb je een klein hoekje in de tuin, of een pot op het balkon waar Mick in kan rommelen.
Spercieboontjes groeien vrij snel (altijd leuk, snel resultaat voor ongeduldige kindjes)...of je kunt zelfs gewoon met een beetje tuinkers beginnen, groeit in 3 a 4 dagen en is lekker op een boterham met kaas. :)
Op deze manier maar je iets leuks van groente, en wordt het niet zo'n strijd....haha nogmaals het kost een beetje werk maar het is wel leuk om te doen.

Succes, ilja mv Maximus 30-08-2006

Terug
Bovenaan