Help! Zwanger en ww?

<p>Werkgezeur nog niet opgelost. Graag hulp en advies!</p><p> </p><p>Hi! Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit ingewikkelde vraagstuk. De feiten op een rijtje:</p><p> </p><p>- Ik ben 17 weken zwanger</p><p>- Sinds 17 september een fulltime jaarcontract bij een detacheerder</p><p>- Proeftijd goed doorgekomen</p><p>- Net na proeftijd weggestuurd bij opdrachtgever</p><p>- Reden van opdrachtgever; (informeel) geantwoord dat ik na zwangerschap parttime zou willen werken</p><p>- Detacheerder heeft nu moeite met opdracht vinden, ik moet elke dag dat ik nog geen opdracht heb naar Amsterdam (kantoor detacheerder), ik woon in Maassluis </p><p> </p><p>Nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Ik heb een eigen bedrijf, een webwinkel. Die zou ik graag laten groeien. Daarnaast wil ik nu wel eens wat positiviteit tijdens zwanger zijn... </p><p> </p><p>Ik kan in de ww gaan, een paar maanden uitkering ontvangen en aan webwinkel werken. Daarna wazo (zwangerschapsverlof) en zez (zwangerschapsverlof zelfstandigen) aanvragen. Na mijn zwangerschap moet het lukken om een baan te vinden.</p><p> </p><p>OF ik blijf bij detacheerder, met daarbij de onzekerheid van detachering, maar wel het hebben van een 'vastige' baan. Ook weet ik dat mijn werkgever het niet gaat accepteren als ik parttime wil werken na zwangerschap.</p><p> </p><p>Hebben jullie extra info en of tips? </p>
 
De detacheerder is je werkgever. Dat de opdrachtgever je na de proeftijd heeft weggestuurd maakt helemaal niets uit. Dat is iets tussen de detacheerder en opdrachtgever. 
Als jij zelf ontslag neemt, krijg je geen ww en in principe ook geen wazo. Je moet dan dus genoegen nemen met de inkomsten van je webshop. Als je zzp’er bent, dan heb je recht op zez. 
Als je detacheerder jou ontslaat, dan heb je wel recht op ww, en waarschijnlijk ook op wazo. Maar volgens mij kun je niet én wazo én zez krijgen (dus dubbele uitkering voor de zwangerschap). 
Vervelend voor je, deze situatie. Vooral omdat je nu elke dag naar Amsterdam moet. Niet heel praktisch.. Aan de andere kant; je hebt nog steeds een betaalde baan, alleen even geen opdracht. 
Stel nou dat je volgende week een te gekke opdracht vindt? Zou je dan door willen gaan bij je detacheerder? Of zou je dan nog steeds liever met je webshop aan de slag gaan? Volgens mij is dat wat je jezelf moet afvragen. (+of het qua financien uitkan)
 
Terug
Bovenaan