help!!!

A

Anoniem

Guest
Hey dames,

ik wil even graag mijn ei kwijt....

Mijn man en ik zijn nu 13 w en 3 d zwanger. Ondanks onze leeftijd hebben wij ervoor gekozen een combinatietest te laten doen. We zijn 26 en 24 jaar oud.
Vanaf het begin af aan heb ik me geen zorgen gemaakt of ons kindje gezond zou zijn of niet. Ook omdat er geen downsyndroom in onze families voorkomt en wij verder allebei gezond zijn.

Nu heb ik vorige week de combtest gehad. de nekplooi van de kleine zag er prima uit! Wij dus helemaal gelukkig.
Nu word ik vanmiddag gebeld door de VK dat er een stofje in mijn bloed is gevonden waardoor er ineens een kans is van 1 op 170 op een kindje met downsyndroom!!!

Ik ben hier zo van geschrokken!!! nu wil ik wel een vruchtwaterpunctie om te kijken of het dus ook echt zo is....
Ik weet dat daar dan ook weer een risico aan vastzit, maar dat risico is dus kleiner dan de kans op een kindje met down...

Heeft iemand hier ervaring mee....??
weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan!!!
Ben hier even zo van over de zeik!!!

Groetjes Miranda

bah wat een vervelend bericht zeg.
ik heb hier zelf niet mee te maken want ik laat geen test doen, maar ik schrijf ook mee op het oktober 2009 forum als ik zie hoeveel weken je zwanger bent bent je volgens mij ook in oktober uitgerekend (staat onder de verplaatste rubrieken) en daar is momenteel iemand die in precies dezelfde situatie zit als jij, misschien kun je daar eens kijken en heb je daan wat steun aan.
ik hoop dat het mee valt want je kan het ook zo bekijken, je hebt 107 keer kans op een gezond kindje.
maar ja het blijft natuurlijk iets wat je niet wil horen.
groetjes krista

Hoi,

Las net je berichtje. Ben zelf ook 24, en nu 11 weken zwanger. Ook wij gaan voor de combinatie test i.v.m. mijn werk kom je toch vaker te werken met kinderen met het Syndroom van Down, en ik zie hoe zwaar ouders en andere kinderen het hebben binnen het gezin.

In je berichtje schrijf je dat je echo er goed uitzag, das alvast positief. Ook schijf je dat je een kans hebt van 1 op 170 op een kindje met het Syndroom van Down. Dat betekent dus ook dat jij een van die 169 mensen kan zijn met een gezond kind! Shit happens, en realiseer je dat het nog veel kutter had kunnen zijn!

Een vruchtwaterpunctie is niet fijn, maar kan wel voor duidelijkheid zorgen. Je hebt 2 procent kans op een miskraam, maar dan heb je wel duidelijkheid en weet je hoe het zit. Het dwingt je ook om goed na te denken wat je wil.

Schrale troost:  mijn moeder heeft 4 dochters gekregen, en heeft bij alle vier een vruchtwaterpunctie laten uitvoeren ( er komt een aangeboren afwijking voor in mijn familie, open ruggetje+waterhoofd).Nooit een miskraam gehad.

Ik vind het echt ontzettend kut voor je, en ik hoop dat het allemaal goed komt

Groetjes Hansje

quote: MMWS schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-03-2009 18:23:27'));

Hey dames,

ik wil even graag mijn ei kwijt....

Mijn man en ik zijn nu 13 w en 3 d zwanger. Ondanks onze leeftijd hebben wij ervoor gekozen een combinatietest te laten doen. We zijn 26 en 24 jaar oud.
Vanaf het begin af aan heb ik me geen zorgen gemaakt of ons kindje gezond zou zijn of niet. Ook omdat er geen downsyndroom in onze families voorkomt en wij verder allebei gezond zijn.

Nu heb ik vorige week de combtest gehad. de nekplooi van de kleine zag er prima uit! Wij dus helemaal gelukkig.
Nu word ik vanmiddag gebeld door de VK dat er een stofje in mijn bloed is gevonden waardoor er ineens een kans is van 1 op 170 op een kindje met downsyndroom!!!

Ik ben hier zo van geschrokken!!! nu wil ik wel een vruchtwaterpunctie om te kijken of het dus ook echt zo is....
Ik weet dat daar dan ook weer een risico aan vastzit, maar dat risico is dus kleiner dan de kans op een kindje met down...

Heeft iemand hier ervaring mee....??
weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan!!!
Ben hier even zo van over de zeik!!!

Groetjes Miranda

Hoi,
Het klinkt mischien hard ,maar je doet niet voor niets van te voren een combitest hoe rot ook maar je weet gewoon dat er een kans kan zijn dat deze uitslag eruit kan komen als je deze test laat uitvoeren ,ook als je jong bent want ook dat geeft geen garantie's.
Dus neem ik aan als je dit van te voren met elkaar bespreekt dat je ook bespreekt wat je gaat doen bij een eventuele verhoging van een aangeboren afwijking.
Ondanks dit gegeven wens ik je sterkte met de beslissing die je gaat nemen.

groet melanie

Je schrijft dat de kans dat er iets misgaat met de vruchtwaterpunctie kleiner is dan een kindje met down. Bij een vruchtwaterpunctie gaat het 2 op de 100 keer mis (dus je zou kunnen zeggen 1 op de 50) en je kans op down is 1 op 170. De punctie is dus gevaarlijker.

Maar je moet je natuurlijk afvragen of je uberhaupt een kindje met Down wilt houden. Heb je al informatie opgezocht over Down? Er zijn zoveel gradaties, van licht tot zwaar gehandicapt en voor zover ik weet zijn veel mensen met Down toch heel gelukkig. Ik heb er voor gekozen om geen testen te doen. Ook omdat er zoveel is wat een kind kan hebben wat je niet kan testen. Maar goed, daar heb jij nu niet zoveel aan.

Ik kan me voorstellen dat je je behoorlijk rot voelt. Ik vind het altijd moeilijk om advies te geven in dit soort situaties. Ik kan wel zeggen wat IK zou doen, maar daar heb je eigenlijk weinig aan, want jij bent mij niet en ik zit niet in jouw situatie.

Denk goed na of je de punctie wilt doen. De kans dat je kindje gezond is, is nog steeds groot. En denk goed na of je de uitslag van de punctie wel wilt weten en áls deze slecht blijkt te zijn, of je het kindje dan wilt laten weghalen. Ik denk dat dit laatste wel heel belangrijk is om te weten voor je de punctie gaat doen, omdat het risico daarvan behoorlijk is.

Heel veel sterkte met je beslissing en hou ons op de hoogte!

Groetjes, Marisa

Terug
Bovenaan