help

Help, we worden gek.
We hebben een tweede dochter erbij gekregen. Ik zal het probleem erg inkorten want we lopen bij kinderarts logopediste enz. Ze is nu 6 maanden. Vanaf het begin is het al een erg slechte drinker, een enkele maal heeft ze op een dag 600 ml frisomel 1 gedronken, maar ze zit gemiddeld op een dag op de 500 ml. Met de kinderarts was de afspraak dat als ze 3 dagen minder als 500 zou drinken dat we langs zouden komen, na 4 dagen op 400 gezeten te hebben zijn we dus terug naar het ziekenhuis geweest, blijkbaar is het een kindje wat met minder uitkan. Ja lekker leuk want ik wordt gek. Laatste voeding om 23.30 drinkt ze ong. 120 en dan om 3 uur weer 50 om 5 uur is ze wakker en de rest van de dag kan ik aanslepen met flesjes van 120 omdat ik elke keer hoop dat ze een keer goed drinkt, ze moet hem toch een keer pakken, en als ik er minder indoe en ze wil een keer meer drinken maar ik moet het dan nog bij maken, dan hoeft het voor haar niet meer. Van die flesjes drinkt ze maar 20 of 50, misschien een keer 60. En gemiddeld op een dag zit ze op 300 ml. Het lijkt wel of ze de melk niet meer lekker vind, want ze wurmt de fles er gewoon uit met haar tong, ook met rijstebloem met een lepelje wil niet. Ze huilt ook meer, dus elke keer kom ik weer met een fles, die ze dan toch niet hoeft. Wie heeft er tips voor ons, want doordat ze zo weinig eet slaapt ze ook nog niet door, de nachten zijn kort en we zijn "bijna" op.
 
Beste Lies,
Ik herken veel in je verhaal. En ik leef ontzettend met je mee. Alleen is het bij ons nooit zover gekomen dat we naar de dokter moesten. Hij dronk soms maar 500 op een dag. Maar ik heb wel een aantal keer huilend de JGZ lijn gebeld. En als hij niet wilde drinken zat ik ook wel eens huilend op de trap terwijl hij gewoon lekker lag te spelen en nergens last van had. Hij heeft nooit gehuild omdat hij honger had. Hij heeft gewoon minder nodig. Maar om dat te accepteren is moeilijk. Nu nog vind ik dat soms moeiljk want je hoort van die tegenstrijdige adviezen. Onze zoon is nu 6 maanden en drinkt nu redelijk goed. Minder dan de gemiddelde baby's. Net zoals jullie dochter heeft hij minder nodig. Ik kreeg het advies om een strak schema aant te houden. Dan zou hij het beste bij gebaat zijn. En dan zou hij leren om genoeg te drinken. Ik helemaal overstuur. Straks zou ik een aantal uur met een huilende baby zitten die honger had. Toch volhouden zeiden ze.(dit volhouden is belangrijk, makkelijker gezegd dan gedaan als je een huildende baby hebt) Het viel mee. Geen huilende baby. En na 2 dagen was hij gewend aan het schema en dronk hij beter(700-800ml). Dit is nu ca.2 maanden geleden. En we zitten nu nog op 5 voedingen (8-12-16-20-24 uur)omdat hij nog niet echt interesse had in groente/fruit hapje. De laatste paar dagen wel. Dus dat gaat de goeie kant op. Maar de laatste week heeft hij geen zin in dat schema....wil dan gewoon een uur of soms zelfs pas 2 uur later de fles. Zal ook wel komen door de fruit/groente hapjes.......
Ik wens jullie veel sterkte...... en hoop dat ze gauw goed drinkt.....
 
Hallo Lies,

Ik lees net je berichtje en ook ik heb een dochter die niet zo heel veel drinkt. Ze is nu 3,5 maand en ze drinkt maar 4 flessen per dag. Ze drinkt dan ongeveerd 160 ml per fles maar met het warme weer drinkt ze vaak ook minder. Ze krijgt tussen 20.00 en 21.00 uur de laatste fles en ik maak haar 's morgens om 8.00 uur wakker omdat ze dan nog steeds niet om een nieuwe fles vraagt. Overdag krijgt ze daarna om de ca 4 uur weer een fles en verder niets. Omdat het onze tweede is wist ik dat dit erg weinig was en was ik in het begin ook bezorgd of ze wel genoeg binnen kreeg. Maar ze groeit prima. Zij is tevreden en ik moet zeggen wij ook. Toen we nog om de drie uur een fles gaven dronk ze die ook maar voor de helft leeg en spuugde ze hem eruit. Ik heb het schema gewoon aan haar aangepast in plaats van haar aan "het" schema van het consultatiebureau aan te passen. Doordat ze nu ook heerlijk slaapt en goed uitgerust is drinkt ze dus ook goed en is ze een heerlijke vrolijke meid. Advies: probeer goed naar je kindje te kijken wat het wil en luister niet teveel naar de standaard regeltjes. Er zijn nu eenmaal uitzonderingen. Als je kindje goed groeit en gewoon niet zoveel flessen wil, geef dan gewoon minder flessen en probeer daar een regelmaat in op de bouwen. Raak niet overstuur als het een dag wat minder gaat want het komt echt allemaal goed. Succes!
 
Beste Lies,
Waarschijnlijk heb je werkelijk alles al geprobeerd en misschien heb je niets aan deze tips, maar heb je al geprobeerd de melk uit een tuitbeker (zonder antileksysteem) of uit een gewone plastic beker te geven? Of de melk door pap te mengen? M.a.w. Is het mogelijk dat je dochter een hekel aan het drinken uit de fles heeft en niet aan de melk op zich?
 
Misschien krijg je tips genoeg, maar het probleem ken ik echt. Onze dochter drinkt wel ontzettend veel, nl 900 cc op een dag, maar dat was eerder ook niet zo. Bij mij heeft inderdaad ook regelmaat geholpen. Maar ook heb ik andere voeding geproberd. Ik ben in totaal een maand bezig geweest de juiste voeding uit te zoeken. Uiteinedelijk is het gelukt. Toen is ze in een keer van een fles met ongeveer 100 cc naar 150 en al snel naar 180 gegaan. ze groeit nu ook erg hard en zit tegen de bovengrens aan van de groeicurve. Het heeft ook mij bijna bloed zweet en tranen gekost, maar de aanhouder wint. Ik hoop dat je hierdoor heen komt, het zal moeilijk zijn, want je kleintje leeft nu eenmaal op slapen en eten en als daar iets niet goed mee zit is dat erg vervelend.

Succes Hannie
 
Terug
Bovenaan