help!!!

hulp gevraagd

mijn zoontje lust geen groentenhap!!!
weet dat het geen wereldramp is hoor
maar de potjes moet hij niet en weet nu niet zo goed wat je vers kan proberen.
van het fruit wil hij juist alleen maar potjes dus ik dacht dan ook maar groente uit een potje niet dus

hoop dat jullie me verder kunnen helpen

groetjes chantal mv steijn (05-07-07)

Hoi Chantal,

Ik heb een dochter van bijna een jaar die ook geen groente at. Ik ben met bijvoeden begonnen vanaf 6 maanden. De eerste week leek het goed te gaan, maar toen ze eenmaal een fruithap op had moest ze helemaal geen groente meer. Vers uit een potje het maakte allemaal niet uit. Ze at alleen bruine bonen uit een potje en wortels vers. Ging dan maar twee dagen goed en dan was het weer krijsen. Ik had ook het idee dat ze er krampjes van kreeg, maar dat was volgens het cb onmogelijk. Bijzonder was alleen we dat als ze 's avonds gewoon bv kreeg en later pap sliep ze goed en had ze nergens last van. Ik ben gewoon telkens weer gestopt en na een aantal weken weer proberen. Was ook niet goed volgens het cb moest het elke dag aanbieden. Nou de groeten ik ga die strijd niet aan om er eten in te proppen. Toen ze tien maanden was at ze ineens alles. Ze eet nog wel 6 maanden potjes, maar wel alle smaken. Dus het is vanzelf goed gekomen. Ze was er eerder waarschijnlijk gewoon nog niet aan toe.
Kortom ik zou het gewoon af en toe proberen en wil hij niet jammer volgende keer beter het komt vanzelf.

Hoi. Ik denk dat ze idd gewoon aan de smaak enzo moet wennen.. Fruit vind volgens mij ieder kindje sowieso lekkerder dan groente (en menig volwassenen ook hahaha..)..
Als je vers wilt proberen, kun je kijken op keukenkikker.nl Daar staan heel veel lekkere en makkelijke recepten op. Ik heb voor mijn oudste altijd alles zelf gemaakt en die heeft altijd alles met smaak gegeten, en nu nog! Dat is een hele makkelijke eter.. Ik ga dus vanaf volgende maand (dan is de jongste 6 maanden) ook alles weer zelf maken hoor, groente en fruit..
Gr. Anne-Marie

Christian had het andersom, hij heeft groente meteen redelijk gegeten, maar heeft fruit ruim 3 weken stug geweigerd... En van de ene op de andere dag at hij het opeens wel. Toen was hij ruim 6,5 maand (we zijn pas met 6 maanden begonnen met bijvoeden ivm allergie).
Qua groente vond hij vooral courgette, aubergine, brocolli  en bloemkool erg lekker. Beetje melk er doorheen om het romiger te maken en evt. wat rijstebloem om dikker te maken. Hij vond worteltjes maar niets. Hij was dus iemand voor de 'zachte' smaken.

Je kindje is nog jong, hij hoeft de komende 1,5 maand nog geen hap naar binnen te krijgen, geef het gewoon wat tijd. Zo nodig even een weekje rust (als hij het echt niet moet, kokhalzen bijvoorbeeld) en blijven aanbieden. Er komt vanzelf een moment dat ze het wel willen.
(Christian was bijvoorbeeld voor 6 maanden nog helemaal niet toe aan ander eten, hij keek niet eens naar wat wij hadden, absoluut niet interessant!)

Succes!

hoi wat je ook kunt doen is voor op de lepel voor de groente een klein beetje appelmoes doen dat kan ook helpen ik hoop dat dat werkt veel succes groetjes manuela

Hoi Chantal,

Wat in elk geval belangrijk is. Biedt je zoontje wel iedere dag wat aan. Al is het maar een theelepel. Ons zoontje wilde in het begin geen groente en geen fruit. Hij kreeg op een gegeven moment 7 dagen dezelfde smaak en aan het eind van die week vond hij het dan lekker. De volgende smaak gaf ik 6 dagen, om op dag 7 de eerste smaak te herhalen, enz. enz. En zoals een voorgangster al schreef, een beetje appelmoes of fruithap voor op het lepeltje doen. Dat heeft hier ook heel goed geholpen. In de loop van de week deed ik steeds minder hapjes met fruithap.
Ons zoontje is nu 16.5 maanden en lust bijna alles en eet heel goed. Het heeft alleen heel veel geduld en doorzettingsvermogen van mij gekost. Maar het resultaat mag er gelukkig zijn.

Veel succes! Ga je zoontje in elk geval niet dwingen, want dat werkt averechts.

Groetjes,
Leeuwtje

Terug
Bovenaan