help!!!!!

Hallo allemaal,

Kunnen jullie me tips geven over het volgende?

Mijn dochter van 2 jaar en 3 maanden begint een zeer eigen willetje te krijgen, nu is dat niet erg behalve dan dat ik haar niet al te veel haar eigen gang kan laten gaan omdat ze niet luistert...zo loopt ze bijvoorbeeld weg als ik naar buiten ga(en of dat nu naar de markt of naar de brievenbus ga dat maakt niet uit) ze rent bij me weg en wat ik ook doe om haar redelijk in mijn buurt te houden...het lukt me niet. Ik heb het vriendelijk gevraagd en ben ook al boos geweest..het lijkt haar niets te doen. wanneer ze dan bijv. bijna bij de straat is moet ik echt rennen om haar tegen te houden anders gebeuren er ongelukken, nu gaat zij ook rennen als ik achter haar aan ga met alle gevolgen van dien...Een tuigje werkt niet, dan stopt ze met lopen en kan ik haar gaan tillen, de buggy is een drama ze zet het op een gillen(en in een omvolle winkel is dat geen succes).

Ik ben nu uitgedacht en kan het ook niet langer aan om achter haar aan te vangen(ben ruim 17 weken zwanger van de 2e  en de bekkenproblemen beginnen nu al) dus wie kan me me meedenken over hoe ik mijn dochter vrij kan laten maar toch wel zo ver krijg dat ze redelijk in mijn buurt blijft en luistert!!!

groetjes Odette
 
Hoi Odette,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap. Hoop voor je dat je er volop van kan genieten en niet te veel last van je bekken krijg.

Oh, zo herkenbaar: ik ben 2 en ik zeg nee!!
Wat misschien een idee is (maar heb er geen ervaring mee, want ik heb 3 kinderen, leeftijd: bijna 4, net 2 en 3 maanden, en ga dus niet zomaar even wandelen, pak eerder de auto, lekker veilig allemaal in de gordel, niemand die wegrent), is om als je bv naar de markt ga, haar een tas te geven dat ze op haar manier boodschappen kan gaan doen, koop iets wat zij lekker vind, bv. appels, doe die in haar tas en beloof dat ze er thuis 1 op mag eten als ze dicht bij jou blijft lopen (een handje werkt bij jullie waarschijnlijk ook niet, bij ons niet in ieder geval) Ook naar de brievenbus, geef haar de brief die je gaat posten en laat haar hem in de brievenbus doen. Beloof haar dat als jullie thuis komen lekker iets gaan drinken, of even gaan tekenen ofzo.
Succes ermee!
Groetjes Brenda
 
Ja hoor, super herkenbaar voor mij!
Mijn oudste dochter (nu 2 jaar en 9 maanden) deed dat ook, ik ben 11 weken geleden bevallen van mijn 2e dochter), dus ook ik moest (hoog)zwanger achter haar aan rennen.
Mijn ervaring is dat het wel weer beter wordt, al heb ik ook menigmaal met de tranen van frustratie rondgerend. Ze voelen ook feilloos aan als het echt niet uitkomt en doen het dan juist, he?!
Ik heb een tijdje de winkels vermeden, ging dan alleen op koopavond boodschappen doen, en als ik wel met haar moest gaan vertelde ik duidelijk dat we naar 1 winkel gingen en hield me ook aan die uitspraak.
Ze is er overheen gegroeid en nu gaat het veel beter, maar je kunt daar alleen maar op wachten, vrees ik.
Succes en sterkte gewenst en ik wens je een fijne zwangerschap toe!
 
Ook ik herken dit probleem maar al te goed ! Ik vermijd de winkels maar, anders wordt het toch één groot drama. Mijn dochter is nu 21 maanden, nog geen twee jaar dus, maar is erg vooruit zeg maar en heeft de peuterpubertijd al geruime tijd. Wat mij wel redelijk lukt nu is dat ze een handje moet geven als we de straat oversteken. In de wijk lukt dat aardig, puur door het elke dag weer te vertellen en te doen. Consequent zijn werkt wel bij haar.

Ik vind de gegeven  tips trouwens erg goed. Bijv. haar de boodschappentas geven en haar een 'opdracht' laten doen. Ik ga dat uitproberen. Vaak is het denk ik nl. een vorm van verveling. Als je ze afleidt met een opdracht zou het kunnen werken....

Groeten mamaS
 
Hoi hoi

Lastig ja, als je kind steeds wegloopt. Dat idee van die tas is zeker een goed idee.
Als dat niet werkt, zou ik haar toch in de buggy zetten. Ik kan me voorstellen dat je dat niet doet in een winkel, maar bijvoorbeeld wel als je een brief gaat posten. Ik zou dan ook duidelijk tegen haar zeggen, dat ze in de bugy moet omdat ze niet gewoon naast me kan lopen. En ik zou dan het schreeuwen enzo negeren. Expres nog een rondje lopen. Is niet gezellig, maar dan weet ze uiteindelijk wel dat jij de baas bent, en dat ze er zeker iets aan kan doen. Dat is gewoon naast of bij je blijven lopen.
Net wat ik al schreef, ik zou niet naar een winkel gaan, want dan krijg je weer commentaar van iedereen...... Leuk he al die mensen die zich er mee bemoeien.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Ik heb zelf een dochter van bijna 2, ze blijft nu nog redelijk bij me in de buurt. Maar ja dat kan nog veranderen. Het is ook een fase waar ze door heen moeten, helaas.

Groetjes Ria
 
Terug
Bovenaan