HELP

Hey allemaal,

Thomas was een maand geleden zindelijk. 't Was zowaar in 3 dagen voor mekaar en hij heeft het 2 weken volgehouden. Toen begonnen de plas en poepbroeken weer. Eerst om de dag, nu elke dag en soms meerdere keren. De laatste week elke dag een poepbroek, ik wordt het echt beu al die viezigheid. Maar hij vertikt het om weer een luier aan te doen, en ik wil ook niet meer terug. De hele boel is redelijk schoon te krijgen met soda en anders vanish, maar het blijft een stink karwei.
Dus nu weer terug aan het stikkeren, voor elke plas en poep op de wc één. En dan maar elk uur verplicht (krijsend) op de WC zetten. Maar nog geen succes.

Wie helpt mij aan nog een paar goede tips?

Ik zou het rustig aandoen. Inderdaad met stikkers werken. Verder zou ik er zelf niet voor kiezen om hem steeds op de wc te zetten. Zeker niet als het zo'n drama is. Of misschien het potje? Of een luierbroekje? Als het iets groots wordt voor hem, dan blijft hij er negatief tegenaan kijken. Boekjes lezen over zindelijk worden heeft bij mijn dochtertje erg geholpen. Er is niet 1 goeie tip, het is altijd uitproberen. Het moet iets zijn waar jij je ook goed bij voelt en wat bij hem geen strijd oplevert. Wat ik altijd fijn vind is advies vagen bij www.positiefopvoeden.nl of via een ouder-kindcentrum in de buurt. Ze komen echt met concrete tips waar ik wel vaak wat aan heb gehad. Het is echt even zoeken wat werkt. Misschien is het ook gewoon net iets te vroeg of wil hij op deze manier ergens aandacht voor vragen. Ik hoop dat het lukt. Succes!

hi, ik ben ook een mamma van een peuter/kleuter,
stickers werkte bij mij ook heel goed.
misschien heeft die angst gekregen omdat het zn lichaam moet verlaten,dan kan je hem zeg maar afscheid ervan laten nemen zoals het uitzwaaien ervan. het is misschien raar dat is het zo zeg maar het zou kunnen dat het helpt.ook kan je het potje erweer bij pakken en ergens in een hoekje zetten of gewoon bij de wc.sávonds wakker maken voor jezelf gaat slapen en even op het potje zetten en een zijltje over zn matras doen.
ik hoop dat je hiermee verder komt en het komt allemaal wel goed.
groetjes linda

Op het potje wil hij absoluut niet, das niet stoer. Na een week op de wc's van de creche wou hij niet meer op het potje. Ook wil hij absoluut geen luiers meer aan. Zowel over het op een potje moeten of het aantrekken van een luier is pas echt gillen.
Het luierbroekje heet nu ook een nachtonderbroek.

Het lezen van boekjes over Liezelotje tot Bobbi heeft de eerste 2 weken ook goed geholpen. Het laten vallen was de eerste 2 weken dus geen probleem, hij was er echt aan toe.

Nu is alleen de eerste lol eraf en moet het regelmatige wc bezoek een eigen gewoonte worden, daar gaat het mis.

Het enige wat ik kan bedenken is dat het gewoon even tijd nodig heeft. Mijn dochtertje ging eerst heel goed en had ook een terugval na een poosje. Ik zou proberen om zo weinig mogelijk nadruk erop te leggen. Hoe meer dwang hoe meer hij zich misschien gaat verzetten. En ja, misschien toch advies van een opvoedpunt o.i.d. . Kan in elk geval nooit kwaad en het is niet voor mensen met een probleem. Gewoon voor iedereen die een vraag heeft. Ik zeg gewoon wat in me opkomt en hoop dat je er iets aan hebt. Zo niet: jammer, ik hoop dat je ergens anders een goed advies krijgt. In elk geval heel veel succes.

Hoi,

ik denk dat je er niet te veel nadruk op moet leggen. Als het stickeren niet werkt zou je kunnen proberen een tijd lang geen aandacht eraan te geven. Als hij vies is hem zoveel mogelijk zelf laten verschonen zonder er verder positieve of negatieve aandacht aan te besteden. Zo krijgt hij geen aandacht (positief of negatief, tis allebei aandacht en dus ook macht) maar ervaart hij wel dat het niet prettig is om zelf de vieze kleren uit te moeten doen (en dan dus niet te kunnen spelen, dat kun je wel op een neutrale toon benoemen)
Hoop dat het tij snel keert!

groetjes Natasja

2 maanden vieze onderbroeken wassen verder, maar het is gelukt!!! Het is echt heel vervelend geweest, want de creche wou hem op een gegeven moment ook weer luiers aantrekken, dan zou ik weer terug bij af zijn. Ik had echt mn zinnen erop gezet om hem overdag zindelijk te krijgen. Op eens poepte hij ook op de wc, het kwam er zomaar uit. Trots als wat is hij nu op elke poep die in de wc ligt. Hij geeft het ook zelf aan dat hij moet. Met een rood hooft en persgeluiden erbij :S zit hij dan op de pot. Maar nu nog maar één ongelukje per 2 weken en dat is zeker beter dan elke dag.

Terug
Bovenaan