Helpen bij klusjes

Even een topic uit nieuwsgierigheid ?.
Onze kleine meid is bijna 16 maanden en wil de laatste tijd heel graag overal bij helpen (vaatwasser in- en uitladen, koken, …). Aan de andere kant is ze ook in een fase waarin ze zowat alles wat ze in haar handen krijgt met zoveel mogelijk kracht weggooit om even te kijken wat er dan gebeurt. Hoe pakken jullie het helpen bij klusjes in huis aan zonder borden, glazen, kommetjes, … die sneuvelen? Bij welke klusjes laten jullie ze meehelpen?

Vaatwasser: dr eigen (plastic) spullen mogen ze hier doen. Stofzuigen: ik word achtervolgd door een speelgoed exemplaar ? doekje: ze krijgt dr eigen niet natte doek. Was: ze mag de was in de machine stoppen en op het knopje drukken. Koken is op die leeftijd nog wat ingewikkelder. Vanaf 2 jaar mocht ze van mij met een kindermes proberen champignons te snijden haha. Zonder succes, maar wel lekker lang durend proces 

Hmmm ik zal haar eigen spulletjes wat meer op haar hoogte moeten opbergen dan. Dan kan ze die zelf inderdaad wegzetten bij het uitladen. Ik had haar nu ook mee laten helpen bij het bestek uitladen en bij andere niet-breekbare dingen. Op het verlanglijstje staat in ieder geval wel een speelkeukentje nu ?. Koken is inderdaad nog wat lastig. Ik dacht er wel aan om eens te kijken voor een leertoren. Al is het maar dat ze bijvoorbeeld stukjes groente in de pot kan gooien voordat deze op het vuur gezet wordt. Of misschien de groentjes aan tafel snijden zodat ze gewoon mee aan tafel in haar stoel kan helpen. Deze week eens wat uitvissen tijdens mijn weekje vrij.

Bij ons helpen ze ook met tafel dekken en afruimen. Onderzetters voor de pannen, zak met brood, hagelslag, eigen bordjes (plastic), slabbetjes, eigen melkbekers. Ze vinden het helemaal geweldig, en het is handig, want onze keuken is apart van de eettafel (je moet via de gang), dus we moeten al aardig wat heen en weer lopen ;). Qua koken: ik bak wel eens een brood, waar ze kunnen kneden, of een kant en klare cakemix mixen (pas wel op met losse haren en zodra je klaar bent, stekker uit het stopcontact!). 

Heb daarvoor ook een leertoren gemaakt. Weet niet of iemand in je omgeving handig is maar heb me daardoor veel geld bespaard. Ikea trapje (die van hout) en een verhoge stellage op maken (op pinterest staan voorbeelden). Vindt hij fantastisch. Zo krijgt hij een pan met water, lepels etc om mee te roeren. Mag de groente wassen, probeert met zn speelgoed messen een komkommer te snijden. Kruiden erbij gooien etc. Hier gebruiken we dat ding elke dag, ook om makkelijk handen te wassen enzo.

Hier wordt door onze dreumes (inmiddels 20 maanden) ook erg goed geholpen.
Inderdaad vanaf 1,5 in de leertoren. En groente in de pan doen als wij ze hebben gesneden.
Maar ook de vaatwasser is favoriet. Wij laten haar ook de breekbare spullen maar de keuken brengen. Dat gaat eigenlijk heel goed. Er is pas 1 glas gesneuveld. Maar ik heb zelf ook zoiets. Lever dat ze helpt en dat er eens iets kapot gaat, dan steeds op moeten letten en nee moeten zeggen. Alleen de messen zijn echt nog een no-go natuurlijk.
Heel leuk om die kleintjes trots te zien. En hier haalt ze als een kopje leeg is hem zelf van tafel en brengt het naar de keuken, of gooit uit zichzelf lege verpakkingen weg.
Kortom lekker stimuleren, wel blijven opletten, en soms geduld hebben.

Aardappelen wassen op een kruk bij de gootsteen. Lekker kliederen met water en een aardappel die op de grond vakt, kan opnieuw gewassen worden. 

Terug
Bovenaan