helpen met leren kruipen?

Hela,
Kent iemand tips om Wiebe te helpen bij het leren van kruipen? Hij is het zitten echt moe, en hij wil wel vertrekken, maar schuift telkens op zijn buik. Hij is nu bijna 11 maanden en de onthaalmoeder zei ook al dat hij echt het kruipen begint nodig te hebben. Hij si de enigste die nog niet kruipt, en hij wil de anderen volgen, maar hij kan het dus niet. Anderen zijn wel een maandje ouder, maar hij kijkt ze dan na en begint te zeuren.

Thuis merk ik het ook, hij is het zittend spelen moe, hij pakt een speelgoedje vast, bekijkt het eens langs alle kanten en gooit het dan weer weg om dan beginnen te morren. Ligt hij op zijn buik, begint hij ook te morren omdat hij nergens aan kan. Als ik erbij kom zitten, strekt hij zijn armpjes uit naar mij, maar als ik hem dan pak, duwt hij me weer keihard weg. Deed hij vreoger ook al wel, maar nu is het echt erg, hij slaat ook weer.

s van zat op zondag bij mijn schoonouders gaan logeren en die zijn er natuurlijk constant mee bezig ookal zeggen we dat ze dat niet mogen doen, dat hij het nodig heeft om alleen te spelen. Mss dat het laatste daar mee te maken heeft?
Maar ok, dzt lost zijn kruipprobleem neit op, of moet ik me er geen zorgen in maken?
grtjs, Bea
 
Hallo!

Kinderen beginnen over het algemeen uit zichzelf met de volgende motorische activiteit. Als je hem toch graag wilt helpen kun je hem wat vaker op zijn buik leggen (wel in de buurt blijven dan). Probeer hem ook maar eens te helpen om zijn beentjes onder zijn buik te trekken zodat zijn kontje omhoog komt. Als dit lukt kun je hem een beetje optillen onder zijn oksels en zijn armen strekken zodat hij al in de goede kruiphouding staat. Dan kun je hem uitlokken met een speeltje om vooruit te komen en het speeltje te pakken. Wat je vooral niet moet doen is hem in de zithouding zetten en hem uitlokken, hiermee stimuleer je namelijk het billenschuiven (wat niet goed is) en kruipen is voor de verdere motorische ontwikkeling heel belangrijk!

Veel succes!
 
Hoi hoi,

Volgens mij gaan kinderen vanzelf kruipen. Mijn dochter is 6 maanden en kruipt al 2 weken maar dat heeft zij zichzelf aangeleerd. Heb er niet veel voor moeten doen.

Moet wel zeggen dat wij veel met haar op de grond spelen. Dus misschien is dat wel een idee. Misschien dat jullie gewoon wat meer op de grond moeten leggen. En speeltjes iets verder leggen zodat hij echt zijn best moet doen om er bij te komen.
Anders zou ik het ook niet weten.

Groetjes,

Danielle
 
Maar hij speelt constant op de grond hoor. Maar nu las ik juist ergens dat het niet goed is om hem op zijn billen op de grond te zetten. Hij gaat ook nog niet uit zichzelf zitten. Mss dat ik toch eens een afspraak moet maken met een fysio, of wat denken jullie ervan, of zou ik gewoon aanzien. Het is ook wel een flinke kerel hoor, echt geen magertje, hij is nu dus bijna 11 maanden en hij weegt op de 10 kg, is natuurlijk ook niet makkelijk om zo'n heel gewocht te verplaatsen, hihihi.

grtjs, Bea
 
Hoi,
Ik denk dat je je niet al te veel zorgen moet maken. Sommige kinderen slaan het kruipen ook gewoon over. Die gaan meteen staan. Wij hebben vrienden die een zoontje hebben die niet heeft gekropen. Hij liep iets later dan onze zoon; ongeveer met 16 maanden.
Wij hebben zelf 3 jonge jongens (oudste is 4) waarvan de laatste een billenschuivertje was. Ik snap niet wat hier mis mee is want hij loopt nu heerlijk rond (met 15 maanden).
De één is gewoon wat sneller dan de ander. Ik zou me geen zorgen maken. Als je zoon het echt zat is gaat hij echt wel wat anders proberen!!

Groeten Natasja
 
Anne is nu 8 maanden en maakt ook nog geen aanstalten om te kruipen. Ze speelt heel veel op een groot kleed op de grond, wil alleen maar op haar buik liggen. We leggen ook steeds van alles buiten haar bereik, maar ze rolt gewoon om en om tot ze er is. Zo gaat ze ook de hele kamer door, rollend en zich achteruit duwend (houten vloer, lekker glad). Ik vind het wel grappig.
Elk kind is nu eenmaal anders en ontwikkelt zich anders, ik zou me er niet te druk om maken als je kind met 11 maanden niet kruipt.
Anne heeft bijvoorbeeld nog geen enkele tand, terwijl dat gemiddeld met 6 maanden gebeurt. Ach, komt vanzelf wel denk ik dan.
Zitten doet ze ook nog niet, als ik haar neerzet blijft ze soms zitten maar meestal niet. Ook laat dus! Ik merk aan haar dat ze kletsen en dingen gedetailleerd bestuderen veel interessanter vindt, hoewel ze dus nu wel de hele kamer doorrolt en op onderzoek uitgaat. Ze zal wel een denkertje zijn en geen doenertje.

groetjes, Ellen
 
hoi,
je kan hem proberen uit te dagen om iets vooruit te schuiven/kruipen,door een speeltje net buiten zijn bereik te houden en er net met zijn vingers er bij kan.
sommige kinderen slaan het kruipen over en gaan direct op lopen over.
veel op zijn buik laten spelen is goed, zo leert hij ook zelf te gaan zitten.
maak je je zorgen bel de huisarts of het consultatie bureau.
maar vaak als je je zorgen maakt dan maken ze ineens een ontwikkeling door!
dus wie weet....
mijn zoontje heeft meer getijgert (schuift dan als een soldaatje over de vloer)dan echt  gekropen.
succes
 
Hallo,

Mijn dochter is bijna 11 maanden, en vorige week gaven wij al aan bij het consultatieburo, dat Sarah helemaal niet bezig is met kruipen. Staan is geen probleem, maar kruipen ho maar. Het consultatieburo gaf aan, dat het zo kan zijn, dat ze het kruipen overslaat zeker nu ze al wel zelf kan staan.
Echt de volgende dag begint ze in een keer te kruipen. De hele kamer door. Het is nu of ze nooit anders heeft gedaan. Heel schattig.
Al met al ik zou mij er niet te veel zorgen om maken. Het komt vanzelf en misschien ook wel niet. maar het is niet ernstig als ze niet gaan kruipen. Als ze het verder gewoon goed doen.
 
Terug
Bovenaan