HELSE nachten opeens/doen meerdere ouders dat

<p>Beste ouders,</p><p>Wij hebben een baby van 10 maanden. Hij heeft altijd uitstekend geslapen, maar sinds de laatste 5 weken wordt hij regelmatig wakker in de nacht. ??? Inslapen gaat trouwens uitstekend evenals de dutjes overdag.? In de nacht wordt hij wakker : Soms 1x, soms 3x. Soms is hij binnen 1 minuut te troosten soms duurt het langer en heel soms een paar uur wakker gedurende de nacht. Wat zou dat kunnen zijn? Hij is niet altijd wakker als hij aan t huilen is. We proberen eerst via aai over de bol, maar 9 v d 10 keer moeten we hem oppakken. Dan ligt hij over schouder en slaapt dan rustig door. T moment van terugleggen is t spannendste: accepteert ie het of accepteert ie het niet???</p><p>Als hij dus wel wakker is en niet meer te troosten is dan nemen we hem vaker mee naar ons bed. Daar wilt hij ook nooit slapen maar daar is die wel rustiger. Regelmatig zetten we dus middenin de nacht babytv op onze gsm aan ?. Hij ligt dan rustig en wij liggen dan rustig  Als hij dat weer ff heeft gekeken dan leggen we hem terug in zijn eigen bedje. Vaker gaat dit dan. </p><p>Doen meerdere ouders dat? Ik voel me zo slecht dan. </p><p>Momenteel zitten we weer in een urenlange nacht. Hij is van 2u wakker. Het is nu 4 30u. Hij is wel erg verkouden. Neus dicht en hoestbuien. Papa is hem momenteel aan t porberen terug te leggen maar hij schreeuwt alles bij elkaar. </p>

Verkoudheid, doorkomende tanden/kiezen of verlatingsangst kan het ook zijn. Geef je hem een zetpil voor het slapen nu hij zo verkouden is? Dat kan helpen. Heeft hij misschien dorst? Volle luier? Check eerst al de dingen waar hij last van zou kunnen hebben, dan heb je dat uitgesloten. 
Verder zou ik geen tv met hem gaan kijken snachts. Een baby van die leeftijd is al slim genoeg om te weten dat als hij niet gaat slapen hij gezellig tv mag kijken. Dus troosten in het donker of met een klein lampje. Het liefst in z'n eigen kamer en dan weer terug leggen. Als hij gaat huilen weglopen en na 5 min terug. Dan weer troosten en terug leggen. De tijd ertussen laat je steeds langer. Het is even doorzetten en zeker niet leuk midden in de nacht. Maar je laat hem op deze manier wel weten dat hij moet gaan slapen. 

Bij de aai over de bol kun je nog een slokje water uit t flesje toevoegen, gewoon liggend in bedje mocht de aai niet voldoende lijken. Ik raad optillen uit bed eigenlijk al af, laat staan het licht van de telefoon enz. Dan worden ze echt wakker, en dat wil je juist voorkomen. Oh en in het troost proces zo min mogelijk praten was hier ook heel belangrijk ☺️ zeker bij verkoudheid/griepje een zetpil voor het slapen gaan. Hier maaaaaandenlang van 1 tot 27x wakker per nacht. We hebben vanaf dag 1 niet uit bed gepakt dus gelukkig hier wel steeds snel indoezelen. Alsnog sta je dan zelf bij een erge nacht 27x op.... Nu ineens niks meer al een tijdje dus het kwam echt constant door de tandjes!!! Die zijn ook zonder rustpauzes heel langzaam 1 voor 1 door gekomen. Onze kleine word volgende maand 2.. bereid jullie (in het ergste geval dat er niks te gelijk komt en je dus niet sneller ervannaf bent) dus voor op een lange rit, met mijn belofte dat het uiteindelijk over gaat ??succes

Dit hebben wij precies hetzelfde gehad met ons zoontje toen hij rond de 10 maanden was. Hier was het vorig jaar mei en ontzettend warm. Ik heb toen de fout gemaakt om hem telkens mee naar beneden te nemen en een slokje te laten drinken, 5 a 10 minuutjes beneden te blijven en dan weer naar bed brengen. Dit is op een gegeven moment een gewoonte geworden en zo zat ik dus ineens elke nacht wel 2 tot 3 keer beneden.... dit was natuurlijk niet te doen en daarbij was hij ook nog altijd om 5.00 uur wakker. Ik ben dus de strijd met m aangegaan , hij was toen net 1 ( we waren al 3 maanden zo bezig ?) 
Telkens zijn we ernaar toe gegaan, aai over de bol en weer weg lopen. 5 minuutjes laten huilen en weer terug, aai over de bol en weer weg ( oke, in t begin 3 minuten ??)
hier heeft het 4 nachten geduurd en toen was t klaar. Het is echt niet leuk en echt even bikkelen, maar her is het meer dan waard! Mijn zoontje is nu 2 en slaapt eigenlijk altijd door, uitzonderingen daargelaten natuurlijk , want ook nu hebben we weer even n periode met rommelige nachten, maar ik hoef met deze methode nu nog maar 1 of 2 x terug  en hij slaapt weer.

Hier ook een dreumes die de boel op stelten kan zetten in de nacht. Dan wel in combi met ziek, pijn, nachtmerrie. Verder slaapt hij gelukkig doorgaans door. Hij is dan niet goed te troosten door bijv bij je in bed te nemen (als baby wel). Dus in pure nood heb ik ook wel eens tiktak op m'n telefoon aangezet. Eindelijk even stil, tot rust komen, zetpil laten in werken en dan weer verder slapen. En inderdaad.. nu vroeg hij laatst in de nacht om de telefoon. Heb toen gezegd 'telefoon nee' en dat volgehouden. Hij legde zich er toen (na protest) bij neer. Dus tsja hier ook een loedermoeder ? en zou t ook niet aanraden, maar het hielp op dat moment wel een aantal nachten ons door de ellende heen. 

Dank jullie wel voor al jullie reacties. Eens denken of ik de puf heb dit door te pakken op dit moment of dat ik nog ff een loedermoeder blijf. Ik vind t zo lastig. Hij wilt zelf graag slapen maar door zijn neus en inmiddels ook hoesten erbij lukt t niet. Hij slaapt het liefste in eigen bedje, valt nooit in slaap bij ons. Ligt ook al van dag 2 in bed en wordt er altijd wakker ingelegd. Als hij niet verkouden is komt hij ook in zijn slaap. Ff op kamer troosten en terug werkt meestal goed. 
Super lief allemaal. Dank jullie wel

Begon bij ons ook rond 10 maanden. Ik ga er nu een kwartier naast zitten zonder er aandacht aan te geven en valt vanzelf dan in slaap. 
Als ze snachts overstuur is hebben wij idd hetzelfde gedaan. Op een gegeven moment hebben we een campingbedje in onze kamer gezet, daar wil ze wel slapen. Doen we alleen als ze overstuur is. Ongeveer 2x in de week.

@ mamavanmjr
zodra ze verkouden zijn slapen ze zoizo super slecht! 
voor het slapen lekker douchen (stomen) beetje baby luf op smeren en een paar verse open gesneden uien bij z’n bedje leggen 
ook kun je door wat boeken onder de pootjes van het hoofdeind te plaatsen wat verschil in hoogte creeeren waardoor hij niet te plat ligt met slapen en minder last heeft van door komende tandjes / verkoudheid
en een zetpilletje voor het slapen gaan werkt soms ook wel goed in combinatie met de rest 
succes 

Terug
Bovenaan