Hematoom, afwijkende nipt

<p>Hallo allemaal, </p><p>Dit is de eerste keer dat ik iets op dit forum plaats, mede omdat de zwangerschap van mijn eerste kindje heel soepel is verlopen.</p><p>Momenteel ben ik 22 weken zwanger van mijn tweede, en ondanks dat ik me goed voel heeft deze zwangerschap allerlei "complicaties". Het begon in week 10 toen ik onverwachts bloedingen kreeg, dit heeft aangehouden tot ruim 15 weken en was in eerste instantie te wijten aan hematomen maar later waren deze niet meer zichtbaar terwijl ik de bloedingen nog steeds had. Hiervoor ben ik door mijn verloskundige doorverwezen naar de gynaecoloog, die weer softmarkers constateerde en mij doorverwees naar het AMC. Eenmaal onder controle in dit ziekenhuis waren er inderdaad softmarkers in het hartje en de darmen te zien. Daarom wilde de arts dat ik de 20 weken echo daar liet uitvoeren. In de tussentijd zijn de bloedingen gestopt en nu dus gelukkig al 7 weken verdwenen, op de 20 weken echo was dit ook terug te zien: de softmarkers waren verdwenen en dus was dit weer te wijten aan het bloed wat in het vruchtwater terecht was gekomen.</p><p>Echter toen liepen we tegen de volgende complicatie aan; het hartje kwam maar niet met een 4kamer beeld tevoorschijn en de ledematen liepen te ver buiten te curve, te kort. Er werd ons direct een vruchtwaterpunctie aangeboden en met 22 weken moesten we terug komen. Omdat ik hier erg van in de stress raakte en wij in eerste instantie geen punctie wilden heb ik gekozen voor een NIPT bij mijn eigen verloskundige. Nog voor deze uitslag binnen was heb ik weer controle in het AMC gehad en hierop kwam een prachtig hartje in beeld, zonder afwijking en zonder softmarkers. Enkel de ledematen waren nog steeds te klein maar groeien wel netjes op hun eigen lijntje door, net onder de curve. Dus terwijl ik de NIPT al zo'n beetje was vergeten kwam de uitslag: afwijkend en aanwijzingen voor trisomie 21. Nu is ook een kindje met down van harte welkom maar we hebben evengoed gekozen voor een punctie, zodat we ons van te voren toch een beetje kunnen voorbereiden maar vooral onze dochter van 3,5 dat zij een broertje krijgt die een beetje anders is dan zij... </p><p>Aanstaande dinsdag staat de punctie gepland in het AMC, ondanks dat ik dit wel wil doorzetten ben ik onwijs zenuwachtig hiervoor. Uiteraard voor de punctie zelf als voor het risico dat het met zich mee brengt, maar toch vooral ook voor de uitslag hiervan. Nogmaals een kindje met down is net zo welkom en de reden geweest dat wij aan het begin van deze zwangerschap geen testen wilde, maar ik zou toch wel graag wat ervaringen willen lezen van vrouwen die in zo'n zelfde soort schuitje hebben gezeten. </p><p>Ik lees het graag, alvast bedankt!</p>

Ik heb er geen ervaring mee maar vind je reactie op de situatie heel mooi/sterk. Ik wens jouw gezin veel succes en geluk. ?

Oh wat spannend en heftig! Wat een rollercoaster waar je in bent beland. 
Wij hebben ervaring met een andere chromosoomafwijking bij onze dochter van 3,5. Nu ben ik 16 zwanger van de 2e. 4 weken geleden een vlokkentest gehad in het AMC, deze is niet gelukt. Door de ligging van de placenta kon de gynaecoloog er niet bij.
Nu ga ik dinsdag dus ook naar het AMC voor een vruchtwaterpunctie en ik vind het zoooooo spannend en eng. Ik ben er al dagen mee bezig.. Ik vind iedereen in het AMC super vriendelijk en deskundig, dat is het probleem niet. Maar zo'n naald in je buik.. BAHBAH! 
Heel veel sterkte en succes, ik zal aan je denken! ?

[quote quote=10335814]Ik heb er geen ervaring mee maar vind je reactie op de situatie heel mooi/sterk. Ik wens jouw gezin veel succes en geluk. ?[/quote]
Dank je wel, wat lief! ?

[quote quote=10335825]Oh wat spannend en heftig! Wat een rollercoaster waar je in bent beland. Wij hebben ervaring met een andere chromosoomafwijking bij onze dochter van 3,5. Nu ben ik 16 zwanger van de 2e. 4 weken geleden een vlokkentest gehad in het AMC, deze is niet gelukt. Door de ligging van de placenta kon de gynaecoloog er niet bij. Nu ga ik dinsdag dus ook naar het AMC voor een vruchtwaterpunctie en ik vind het zoooooo spannend en eng. Ik ben er al dagen mee bezig.. Ik vind iedereen in het AMC super vriendelijk en deskundig, dat is het probleem niet. Maar zo’n naald in je buik.. BAHBAH! Heel veel sterkte en succes, ik zal aan je denken! ?[/quote]
Jeetje dat is ook spannend. Inderdaad, die verschrikkelijke naald en dan de risico's die er aan kleven... Jij ook succes dinsdag, hou je me op de hoogte? 

Bedankt voor je reactie Ilpa!
Ondertussen is vandaag de eerste uitslag van de VWP binnen gekomen, met een bevestiging dat de baby downsyndroom heeft. 
Voordat ze dinsdag ging prikken is er eerst nog een echo gemaakt, omdat we op dat moment toch gingen twijfelen. Mijn eigen verloskundige zei dat een afwijkende NIPT 70% betrouwbaar was maar in het AMC zei ze 98%. Hierdoor wilden we het risico eigenlijk niet nemen, maar door de echo toch doorgezet. 
Op de echo waren namelijk totaal geen kenmerken van down terug te vinden (op de korte ledematen na), alles zag er prachtig uit en ook de nekplooi is voor deze termijn goed (was 4.3mm en volgens de gynaecoloog hoort die met deze termijn onder de 6mm te zijn?). 
Nou staan er op internet sowieso verschillende dingen natuurlijk, bijvoorbeeld dat een kindje met down in de buik rustiger zou zijn dan een "gezond" kind, maar ik heb een echte voetballer in de buik... 
Dus ondanks dat ik het al de hele tijd ergens wel heb gevoeld, kwam het toch wel even als een verrassing dat de baby toch echt down heeft. Ik ben erg benieuwd hoe het zich na de geboorte gaat ontwikkelen!

Wou je even heel veel mooie momenten en kracht toewensen voor jou en je gezin en heb respect voor hoe je er mee omgaat en bespreekbaar maakt

Terug
Bovenaan