<p>Hallo allemaal, </p><p>Dit is de eerste keer dat ik iets op dit forum plaats, mede omdat de zwangerschap van mijn eerste kindje heel soepel is verlopen.</p><p>Momenteel ben ik 22 weken zwanger van mijn tweede, en ondanks dat ik me goed voel heeft deze zwangerschap allerlei "complicaties". Het begon in week 10 toen ik onverwachts bloedingen kreeg, dit heeft aangehouden tot ruim 15 weken en was in eerste instantie te wijten aan hematomen maar later waren deze niet meer zichtbaar terwijl ik de bloedingen nog steeds had. Hiervoor ben ik door mijn verloskundige doorverwezen naar de gynaecoloog, die weer softmarkers constateerde en mij doorverwees naar het AMC. Eenmaal onder controle in dit ziekenhuis waren er inderdaad softmarkers in het hartje en de darmen te zien. Daarom wilde de arts dat ik de 20 weken echo daar liet uitvoeren. In de tussentijd zijn de bloedingen gestopt en nu dus gelukkig al 7 weken verdwenen, op de 20 weken echo was dit ook terug te zien: de softmarkers waren verdwenen en dus was dit weer te wijten aan het bloed wat in het vruchtwater terecht was gekomen.</p><p>Echter toen liepen we tegen de volgende complicatie aan; het hartje kwam maar niet met een 4kamer beeld tevoorschijn en de ledematen liepen te ver buiten te curve, te kort. Er werd ons direct een vruchtwaterpunctie aangeboden en met 22 weken moesten we terug komen. Omdat ik hier erg van in de stress raakte en wij in eerste instantie geen punctie wilden heb ik gekozen voor een NIPT bij mijn eigen verloskundige. Nog voor deze uitslag binnen was heb ik weer controle in het AMC gehad en hierop kwam een prachtig hartje in beeld, zonder afwijking en zonder softmarkers. Enkel de ledematen waren nog steeds te klein maar groeien wel netjes op hun eigen lijntje door, net onder de curve. Dus terwijl ik de NIPT al zo'n beetje was vergeten kwam de uitslag: afwijkend en aanwijzingen voor trisomie 21. Nu is ook een kindje met down van harte welkom maar we hebben evengoed gekozen voor een punctie, zodat we ons van te voren toch een beetje kunnen voorbereiden maar vooral onze dochter van 3,5 dat zij een broertje krijgt die een beetje anders is dan zij... </p><p>Aanstaande dinsdag staat de punctie gepland in het AMC, ondanks dat ik dit wel wil doorzetten ben ik onwijs zenuwachtig hiervoor. Uiteraard voor de punctie zelf als voor het risico dat het met zich mee brengt, maar toch vooral ook voor de uitslag hiervan. Nogmaals een kindje met down is net zo welkom en de reden geweest dat wij aan het begin van deze zwangerschap geen testen wilde, maar ik zou toch wel graag wat ervaringen willen lezen van vrouwen die in zo'n zelfde soort schuitje hebben gezeten. </p><p>Ik lees het graag, alvast bedankt!</p>