Hepatitis vaccinatie

A

Anoniem

Guest
Ik had een vraagje weet iemand of het kwalijk kan om je te laten vaccineren voor hepatitis B  als je zwanger wilt worden.
Voor me werk mag ik me laten vaccineren maar weet niet of dit kwaalijk kan zijn voor een evt. zwangerschap.

Als je bij google hepatitis vaccinati, zwangerschap intikt dan vind je veel sites die hier info over hebben...
Toch zou ik als ik jou was gewoon je huisarts bellen om het te vragen..

succes  Bats..

Als je zwanger wilt worden maakt het niet uit als je hem laat zetten, als je al zwanger bent weet ik het niet. Ik mocht in ieder geval tijdens de zwangerschap wel gewoon de Mantoux laten zetten. Ik neem voor het gemak maar even aan dat je snapt waar ik het over heb.

ps werk je op een lab?

Groetjes Saskia

Ikzelf heb ook de hep. B. vaccinaties gehad. Voor zowel hep. A en B. is het niet verstandig te laten zetten wanneer je zwanger bent. Omdat je voor hep. B drie injecties krijgt (als ik het goed onthouden heb, de tweede na een maand en de derde na een half jaar) was bij mij toen het advies (een jaar of vijf geleden) om de vaccinatie niet te laten zetten als je zwanger wilt worden.
Het beste wat je kunt doen is even te informeren bij degene die de injectie zal zetten (was bij mij toen op mijn werk) die kunnen je het beste vertellen wat verstandig.
Kans op hep. B. op te lopen is maar klein, weegt niet op tegen mogelijke risico's voor je kindje, als je het mij vraagt.
Groetjes Juup

PS Mantoux is om te checken of je ooit besmet bent geweest met TBC en is dus geen vaccinatie zoals bij hep. B. Maakt denk ik heb verschil.

Hoi Saskia mantoux of een vaccinatie voor hepatitis is inderdaad heel iets anders, zoals juup ook beschreef. Ik werk zelf niet op het lab maar als verpleegkundige in een ziekenhuis, kom dus regelmatig mensen tegen met deze aandoening.
En het klopt ook dat je hem 3 keer moet halen met tussenpozen, welke weet ik niet meer. Maar ik heb het er liever nog niet over op m'n werk, niemand weet het daar nog.
Vandaar deze vraag

Hoi Yona,

Ik was benieuwd of je je nu wel of niet ging laten vaccineren.

Groetjes
Juup

Hoi,

Het is zo dat men niet weet of het schadelijk is voor het kind. Tja wie doet ook mee aan zo'n onderzoek.Maar het is zo dat hepatitis B wel gespoten wordt tijdens zwangerschap omdat men aanneemt dat het geen schade aanricht. Wat wij op het werk doen is dus wel zwangere spuiten. MAAR..... dit doet wij alleen als de persoon in kwestie een groter risico loopt om hep B te krijgen. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die naar land gaan waar hep B veel voorkomt. Als zij namelijk hep B tijdens haar zwangerschap oploopt is zij namelijk veel verder van huis dan wanneer zij zich heeft laten vaccineren.
Mijn advies is, uitstellen als je niet direkt risico loopt en wanneer dat wel het geval is omdat je veel met bloed(materialen) werkt of met risicogroepen dan wel laten vaccineren.

Doeg

Terug
Bovenaan