Herbruikbare luiers

<p>Hallo lieve medeforummers,</p><p>Zijn er hier moeders die gebruik maken van wasbare luiers en wat zijn jullie ervaringen hiermee? Eventueel tips betreft sooet en merk zijn ook zeer welkom!</p><p> </p><p>*Mocht je het geprobeerd hebben, maar er uiteindelijk vanaf zijn gestapt hoor ik dat ook graag! :)</p><p> </p><p>Er bestaat zo'n tabboe over...</p><p> </p><p>Alvast bedankt!</p>

Ik heb ze nog niet gebruikt want ben nog zwanger, maar heb ze wel al in huis! Veel vriendinnen van me zijn ook om. Vriendinnen die echt niet geitenwollensokkerig zijn. Ze zijn ook zo leuk, die luiers. Eigenlijk iedereen gebruikt totsbots bamboozle stretch icm peenut wrap. De meesten gebruiken voor dagjes weg en kinderopvang wel wegwerp. Sommigen voor de nacht ook.  Maar goed, zelf geen ervaring nog en ben ook erg benieuwd! 

Ik gebruik met mijn zoontje van 8 weken prefolds van blumchen icm newborn overbroekjes van rumparooz en popolini. Als hij straks wat groter is wil ik over op een tweedelig systeem met voorgevormde luiers. Nu is dat met zijn 4 kg nog een wat groot pakket. De prefolds bevallen goed, ze vallen slank, zijn snel droog, niet duur en je kunt ze later ook nog eens voor extra absorptie gebruiken. Wij zijn begonnen toen onze zoon 3 weken was en het scheelt echt veel afval. Het extra werk met de was valt ons heel erg mee. Je hebt toch genoeg was met zo'n kleintje.   

Er is op facebook ook een wasbare luier groep waar je veel informatie kunt vinden. Ook hebben verschillende webshops consulenten die je kunnen adviseren.

Bedankt voor jullie tips, ik ga er zeker naar kijken! Ik heb geen facebook, maar zal sowieso eens naar die consulenten gaan kijken. :)
Hoe lang duurt voor jullie een verschoonbeurt en hoe lang doe je met een overbroekje bijvoorbeeld? Komen lekkages vaak voor en is er een groot verschil tussen jongens en meisjes (qua gemak etc.)?
Ervaringen uit de praktijk zijn vak waardevoller dan de verkooppraatjes bij de producten, haha!

Hi,
We hebben een zoontje van 4 maanden. Wij gebruiken een combi van wasbare luiers en wegwerpluiers. De wegwerpluiers vooral voor opvang/vakantie/opa en oma etc. Thuis eigenlijk altijd wasbare luiers.
Ik gebruik de totsbots peenut wraps. Overdag met de peenutpads en een inlegvelletje. ‘s Nachts met een bamboozle strech (meneer slaapt 12 uur en dan wil ik extra bescherming). 
In het begin vond ik de luiers heel erg volumineus. Dus broekjes erover was een uitdaging. Hoe groter je baby wordt hoe beter de broekjes gaan zitten. Doorlekken heb ik nog niet gehad. De broekjes sluiten mooi aan en je kan ze naar de gewenste maat verstellen. Ik dacht zelf dat hij misschien wat moeite zou hebben om te draaien omdat de broekjes echt wel groter zijn dan wegwerpluiers. Maar nu sinds een week draait hij van rug naar buik en de luier zit hem totaal niet in de weg! 
Om te beginnen zou ik in ieder geval 2 wraps (overbroekjes) bestellen. Je legt dan een nieuwe wrap met pads klaar en dan is het verschonen net zo snel als met een wegwerpluier. Het inlegvelletje in het toilet, pads in de emmer om later te wassen, wrap kan je (meestal) zo weer gebruiken (die kan je dan weer klaar leggen met pads voor de volgende keer)
De pads verkleuren wel. De poep van van mijn zoontje is echt van die okergele bv-poep. Daar blijven in de pads wel wat vlekjes zichtbaar na het wassen. Af en toe een flink lang vlekken-wasprogramma helpt daar wel wat tegen. Wij gooien alles in een emmer, alles zo in de wasmachine, daarna in de droger, klaar! 
Verder vind ik de pads echt veel zachter voor de billetjes dan de wegwerpluiers. Mijn zoontje heeft daardoor nauwelijks luieruitslag. Daarbij schijnen kindjes eerder zindelijk te worden door wasbare luiers (nattigheid voelen zij toch meer). Daar heb ik nog geen ervaring mee.
Zeker als dit je eerste kindje is, zijn de financiële voordelen ook heel groot! Aanschaf is in het begin wat duurder, maar als je ze ook gebruikt bij een 2e / 3e / etc. is het veel voordeliger dan wegwerpluiers!
Je hebt sites waar je ook pakketten kan bestellen om te proberen. Ook sites waar je kan huren. Het is echt de moeite waard om je erin te verdiepen. 
Handige sites zijn: billenboetiek en greenjump. Daar heb ik tot nu toe alles besteld. Overigens ook wasbare zwemluiers! Zoveel beter dan alles elke keer maar weggooien! 
Succes!

Je hebt trouwens een andere manier om de pads in de wraps te doen voor een jongen of meisje. Jongens plassen meer naar voren en meisjes meer naar onderen. Voor het verschonen zelf maakt het niet uit. Als je een wrap met pads klaar legt, ben je net zo snel klaar met verschonen als wegwerpluiers. De pads erin doen is ook heel makkelijk, klikt ze gewoon vast. In het begin even kijken hoe je ze erin moet doen, maar als je dat 2x hebt gedaan, is dat ook geen moeite meer. 
Met een wrap/overbroekje kan je meerdere keren doen. Als mijn zoontje alleen geplast heeft, is de wrap niet vies. Bij poepen soms ook niet eens (bij spuitluiers natuurlijk wel). Dus je kan er meerdere keren mee doen. Ik gebruik er dus wel 2 per dag, omdat ik de volgende wrap elke keer met pads erin al klaar leg. Maar als de wrap echt niet vies is, wil ik die de volgende dag ook nog gebruiken. 
Met echte spuitpoep zijn de wegwerpluiers overigens bij mij vrij vaak doorgelekt. De wasbare luier is niet doorgelekt. 

Terug
Bovenaan