Herhaaldelijk lage vruchtbaarheid ClearBlue

<p>Ladies!</p><p>Ik word zo onzeker. Mijn cycle day 1 was op 3 dec. Mijn ongesteldheid duurde tot 7 dec. Op Cycle day 10 (12 dec) ben ik begonnen met ovulatietest - Clear blue advanced (de paarse) en ik krijg al drie dagen lage vruchtbaarheid, nou heb ik sinds donderdag veel alcohol benuttigd, om de pijn/teleurstelling te verzachten dat ik na 5mndn nog niet zwanger ben en deze cycle erg veel hoop had.</p><p>Zou het door de alcohol kunnen komen dat mijn ovulatie vertraagd is? De app Glow is vaak nauwkeurig bij mij en die geeft aan dat mijn vruchtbare periode al sinds 12 dec is begonnen en dat 17 dec mijn ovulatie dag, maar ik blijf negatief testen. </p><p> </p><p>What to do? </p><p> </p>

Dat clearblue nog geen hoge vruchtbaarheid aangeeft wil nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk niet zo is. Sommige vrouwen hebben maar een hele korte LH piek of zelfs een LH piek die te laag is om te detecteren met een normale ovulatietest. Hoge vruchtbaarheid volgens je app betekent waarschijnlijk dat als je nu seks zou hebben, zaad (mogelijk) lang genoeg kan overleven tot je een eisprong hebt, maar mogelijk geeft bijvoorbeeld clearblue in een klap piekvruchtbaarheid aan of slechts kort 'hoge vruchtbaarheid' voordat het piekvruchtbaarheid is. Het is dus prima mogelijk om morgen ineens naar piekvruchtbaarheid te schieten, en de 16e/17e dan een eisprong te hebben en dus dat seks hebben gehad in de afgelopen paar dagen al resulteert in een zwangerschap. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je cyclus een keer van slag is en dat je daardoor pas later ovuleert (en dus waarschijnlijk ook later menstrueert (hopelijk niet)). Dieet kan daar invloed op hebben, wat alcohol daarin precies doet weet ik niet (wel dat het je vruchtbaarheid in z'n geheel geen goed doet, dat geldt overigens ook voor evt drankgebruik van je partner), maar het verschilt ook heel erg per persoon wie hoe sterk waarop reageert en waarop niet. Bovendien gaat alleen alcohol drinken vaak ook gepaard met andere veranderingen in het dieet (wellicht eet je daar geen/meer/minder/andere snacks bij dan je anders zou hebben gedaan of heb je de dag erna een ander ontbijt omdat je je niet lekker voelt bijvoorbeeld). Dieet is niet per se bewust 'op dieet' zijn maar gewoon je eetpatroon. Andere oorzaken van een plotseling veranderde cyclus kunnen bijvoorbeeld stress, ziekte of veranderd medicijngebruik (inclusief supplementen/vaccinaties/paracetamol) zijn, al is er ook vaak niet duidelijk een oorzaak aan te wijzen.

Heb je al eens eerder gebruik gemaakt van ovulatietesten en ook van dit type? En heb je daarmee wel een eisprong en een lange vruchtbare periode gevonden? Heb je nog andere metingen gedaan (bijv temperatuur of cervixslijm bijhouden) waar je app je cyclus en waarschijnlijke ovulatiemoment op baseert? Ik zou sowieso deze ronde deze ovulatietesten blijven gebruiken, maar mocht je helemaal niets vinden dan zou ik kijken of je de volgende ronde een ander soort ovulatietest kunt vinden. Bijvoorbeeld met streepjes kijken kan je soms wel een duidelijkste streepje zien terwijl clearblue alles 'onder de grenswaarde' vindt, misschien dat dat beter werkt voor je dan deze test, dat is even zoeken naar wat bij jou past. Als je in het verleden wel duidelijke resultaten had met deze testen en rond deze cyclusdag al wel iets kon zien, dan is je eisprong waarschijnlijk een keer wat later dan normaal en kun je uiteraard hetzelfde type test blijven gebruiken.

Apps, maar ook ovulatietesthandleidingen gaan in principe uit van gemiddeldes, en wat dus voor de meeste vrouwen werkt, maar niet iedereen is gemiddeld. Bijvoorbeeld dat de ovulatie 14 dagen voor de volgende menstruatie zal zijn, tenzij je dus meer informatie hebt om dat op te baseren. Als jouw eisprong meestal pas 10 dagen voor de volgende menstruatie is, dan zal je app daar op aanpassen (alles tussen 10 en 18 dagen heet 'normaal' en 'abnormaal' komt ook nog best vaak voor, om nog maar te zwijgen over onregelmatige cycli). Zelfs als twee vrouwen altijd dezelfde cyclusduur hebben, hoeft hun eisprong niet op hetzelfde moment plaats te vinden.

Ik kan bijvoorbeeld met een standaardgevoeligheid voor een ovulatietest ook nooit een piek vinden, ik heb zelf de extra gevoelige nodig. Dit geldt maar voor

Wauw enorm bedankt voor deze reactie. Dat heeft mij erg op prijs gesteld. Om antwoord te geven op je vraag, ik heb paar cycles terug al eerder gebruik gemaakt van de clearblue ovulatietest en toen kreeg ik een smiley op de dag dat mijn app dat ook aangaf. Maar net zoals je zegt, iedere cyclus is natuurlijk anders. Waar ik mij ook niet helemaal bewust van was, ik dacht als ik de voorgaande keren op cycle day 10 positief teste, dat het dit ook zo zou zijn. En deze cyclus kwam mijn menstruatie ook 2 dagen later, dus dat verklaart achteraf een heleboel.
Gek hoe dit proces - trying to conceive - het logisch nadenken helemaal in de war gooit. Ik heb dan ook vanochtend vroeg getest met ochtendurine en vandaag de vierde dag, gelukkig een knipperende smiley. 

Enorm bedankt voor de helpende tips/info! Heel veel succes in jouw proces! En hopelijk is het voor ons beide raak deze cycle.

Terug
Bovenaan