Herkenbaar???

Hoi Moeders,

Ik wilde jullie vragen of jullie tips hebben om met het volgende om te gaan.
We hebben een dochter van ruim 17 maanden, en is sterk zichzelf aan het ontwikkelen. Ze geeft heel duidelijk aan wat ze wel en niet wil. Nu slaapt ze al ruim 3 weken slecht door nachts, is veel wakker en heeft dan niet voldoende aan een speentje. Ze krijgt soms nog een halve papfles en slaapt dan enigzins door. Ze wordt ook regelmatig huilend wakker en raakt dan helemaal overstuur en blijft dan hangen in het huilen. Is dan moeilijk gerust te stellen. Na enige tijd op schoot te hebben gezeten wordt ze rustiger en gaat dan terug naar haar bedje.
Nu eet ze ook een stuk slechter als voorheen, vooral het warme eten laat ze nu veel staan. Eet dan wel een toetje.
Wat is een goede manier om haar te laten weten als er dingen niet mogen ( soort van straf) Ik zet haar op de trap, ze gaat dan de gang door lopen en speelt met de jassen enz. Als ik dan naar haar toe kom gaat ze weer zitten. Ga dan op mijn knieen en vertel haar waarom ze op de trap zit. Ze geeft dan zelf antwoord met "ja", als ik vraag of ze wil luisteren naar mama en papa. Is dit een goede manier of heeft het nog weinig zin om dit te doen?
Ze slaapt nu nog 1 keer twee uur op een dag, gaat tussen half zeven en zeven naar bed. Is niet langer op te houden.
Het is een heel verhaal maar ik hoop dat er moeders zijn die dit herkennen en ons hiermee kunnen helpen hiermee op te gaan.

Bedankt

Patroosje
 
het snachts wakker worden kan met dromen te maken hebben hebben mijn kinderen rodnt die leeftijd ook gehad als ze van de trap weg loopt terug zetten en duidelijk nee zeggen als ze iets doet wat niet mag
 
hoi,

Heel herkenbaar! Onze dochter is 16,5 maand en is de laatste tijd regelmatig 's nachts wakker. Het is dan echt behoorlijk huilen. Meestal is ze weer rustig als je bij haar bent geweest, maar soms gaat het daarna weer door. Ook is de laatste tijd om 5 uur wakker. Wanneer we het allebei zat zijn 's nachts leggen we haar uiteindelijk tussen ons in, zodat we allemaal nog een beetje nachtrust krijgen. Het eten is hier erg wisselend. Met de warme hap geven we haar de dingen of eet ze zelf (is ook erg wisselend). Wanneer ze op een gegeven moment niet (meer) eet, gaan we over op het toetje. Dit krijgt ze dus gewoon altijd. Ze slaapt nog 2x en heeft dit ook echt nodig. Ik hoop zelf dat het gewoon fase is en over enige tijd (hoop niet al te lang ;-) weer over is!

Groetjes, Esther
 
Ja heel herkenbaar...
een tijd terug was het nog erger,zo erg dat hij niet meer zelf in slaap kon/wilde komen en ik het na een week zat was..zeker omdat meneer bij opa/oma wel gewoon in de nacht doorsliep.
Wij hebben wel zijn bedje anders gezet in zijn kamer en daarna ging het al een stuk beter.

Hij heeft nog steeds periodes dat hij niet wil slapen/of niet kan slapen.
Hij slaapt goed tot een uur of 00:00 en daarna is het feest.
Soms als we heel moe zijn dan nemen we hem tussen in.
Anders gaan we er gewoon een paar keer per nacht uit.
Troosten zeggen dat hij moet gaan slapen en dat papa en mama ook slapen,daarna gaat hij meestal wel door.
Hij slaapt nu nog 1 x per dag van 12:15/12:30 tot ong 14:00 soms 14:30 en dan ligt hij uiterlijk 19:30 in bed.

Echte tips heb ik niet,ik denk dat het een fase is,kinderen worden zich steeds meer bewust van wat er gebeurt en verwerken dit s`nachts.Ze kunnen eng dromen..

Ik denk maar zo het gaat wel weer over.
 
hey
Mijn dochter is wat jonger (14 maanden) maar ook zij zit op de mat achter de bank als ze iets doet wat niet mag. ik krijg vaak genoeg te horen dat ze het snappen op die leeftijd maar ik heb het idee dat ze heel goed weet wat wel en niet mag. Ze krijgt 2 waarschuwingen en daarna zet ik haar op de mat. zodra ze er neergezet wordt, is het huilen. soms blijft ze zitten en als ze er dan even zit ga ik naar haar toe en even knuffelen, soms komt ze zelf ervan af om mij een knuffel te geven en soms gaat ze weer terug naar het speelgoed. Vind ik prima, gaat mij erom dat ze even uit de situatie gehaald wordt waarin het mis ging en van daaruit weer verder gaan. Aangezien jouw dochter zelf weer gaat zitten als je er aan komt denk ik dat zij het ook begrijpt en dat je er gewoon consequent mee door moet blijven gaan.

Volgens het CB hier is het normaal dat kinderen nu minder eten, dus hopelijk is het een fase. zou het kunnen zijn dat er een kies doorkomt? dan hebben ze ook minder trek.

Hopelijk is het slechte slapen een fase en is het snel weer over, Succes!
 
Kindjes van deze leeftijd kunnen snappen dat iets niet mag, maar dat weten ze alleen als mama op dat moment iets verbied en er bij blijft. Zodra mama weg gaat verdwijnt ook het verbod wat mama net heeft opgelegd. Op de gang zetten en verwachtten dat ze blijven zitten is dus echt nog een beetje teveel wat je verwacht van een 16 maanden oud kindje. Ze zijn op ontdekkingsreis en vinden het erg interresant om te zien hoe mama reageert als hij aan de knopjes van de tv zit. De ene keer wordt ze boos, de andere keer hoor ik nee, wat zal ze nu doen?? Consequent blijven in je antwoorden en handelen, dat is de enige manier om ze te leren dat iets niet mag. Ze zijn niet bewust bezig met het bloed onder je nagels vandaan te halen, dat kunnen ze nog niet eens!

Daarnaast het eten, het zijn grotendeels allemaal fases. Heel frustrerend ja, mijn dochter wilde in ene niks meer eten tussen de middag, geen brood, geen pap alleen een melkfles, dit duurde een maandje en gister at ze in ene weer een boterham.. Ik snap er niks meer van maar ik kan het moeilijk in haar mond proppen. Accepteren dan maar, ze groeien echt wel. Er is een arts die zei dat gezonde kinderen echt eten wat ze nodig hebben en niks minder en in fases niets meer.

Slapen, kan ook fases zijn. Ze krijgen steeds meer het besef dat ze met slapen alleen zijn, ze gaan dromen, waar zijn papa en mama?? Troosten en veiligheid bieden is volgens mij (wat hier het beste werkt dus) het beste wat je kunt doen. Dus regelmatig je neus laten zien als ze wakker worden 's nachts en vertellen dat mama in de buurt is (en dan ook langs komen natuurlijk als ze echt beginnen te brullen)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes!
 
Terug
Bovenaan