Herkennen jullie deze situatie?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Ik denk dat jullie mij niet eens (meer) kennen, maar ik heb bijna een jaar geleden regelmatig meegekletst op dit forum.
Daarna kwam het er steeds niet van, omdat ik het erg druk heb vanwege twee en mijn gezin, met een dochtertje geboren in juni 2007.

Maar vandaag kreeg ik, na een bezoekje aan het consultatieburo,  ineens ontzettend de drang weer eens advies/herkenning te vragen aan jullie.
Het gaat om het volgende;

Mijn dochterje is een rustig meisje, maar weet inmiddels dondersgoed wat ze wel en niet kan doen. Vooral bij mij, want ik ben nog wel eens (bijna altijd) veel te lief voor haar en laat haar dan 'teveel' haar gang gaan. Met andere woorden, ze neemt al bijna een loopje met me.
Daar moet en wil ik vanaf nu absoluut een stokje voor steken en zal mezelf dus in zekere zin moeten 'veranderen' . Het belangrijkste moment waarop dat, volgens mij, zou moeten is wanneer ik haar ophaal bij de oppas of bijvoorbeeld thuis kom na een dag werken. Élke keer weer begint ze   te jengelen/huilen als ik ergens binnenkom en wil ze me vervolgens niet meer loslaten, laat staan dat ik haar even op de grond kan zetten om haar jasje aan te doen. Dit gedrag gaat in ieder geval door totdat we gaan eten. Ik kan niet alleen koken, dan hangt ze aan mijn been, ik kan niet alleen tafel dekken, dan begint ze te jengelen. Eerder wilde ze dan nog wel eens helpen als ik haar dat aanbood, maar zelfs dat is nu niet meer aantrekkelijk voor haar. Zodra we klaar zeijn met eten is alles weer koek en ei en gaat ze vrolijk weer spelen....

Ergens heb ik het idee dat dit gedrag een combinatie is van enthousiasme (als ze je weer ziet), vermoeidheid en honger, maar ik vind het wel heel moeilijk om hier mee om te gaan en het is al helemaal geen leuk 'thuiskomen' elke dag.

Herkennen jullie dit gedrag en zouden jullie mij eens willen vertellen hoe jullie daar mee om gaan? Ik zou er gráág voor willen zorgen dat dit overgaat, want het is voor zowel mij als haar niet leuk.

Groetjes.

Hoi hoi,

Heel herkenbaar hoor. Als ik Sven (17 mnd) ophaal van de kinderopvang wil hij ook alleen maar knuffelen. Natuurlijk best begrijpelijk want hij heeft zijn papa en mama de hele dag moeten missen is moe en hongerig. Daarom gaan we als we thuis zijn ook als eerste even flink knuffelen en na 10 minuten of zo begin ik pas met koken. Dat moment is gewoon heel belangrijk voor Sven.

Wat ik doe als ik moet koken is of Sven voor de tv met Bumba of ik laat hem meehelpen. Bijvoorbeeld: mag hij bij mij op het aanrecht zitten en de aardappeltjes in de pan gooien of de broccolli. Als  het fornuis aangaat moet hij natuurlijk wel plaatsmaken want dat is gevaarlijk. Sven  heeft ook een eigen keukentje en kinderpannetjes. Dan doe ik in zo'n pannetje een paar krentjes of stukjes rijstewafel. Vind hij heerlijk en het stilt de eerste honger. Dan gaat hij driftig met een pollepel in het pannetje roeren en ondertussen eet hij de stukjes op. Ik vraag dan of het goed gaat het koken zodat hij ook aandacht krijgt. Zo kan ik de rest van het kookgebeuren afwerken.

Tot nu toe werkt dat heel goed dus misschien is het een idee om dat bij jou ook uit te proberen?

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike

hoi!

Ik herken het ook wel hoor.. Birgit kan me ook echt uitproberen als we samen thuis zijn.
En als ze thuis komt van de opvang loopt ze altijd direct naar de bank en slaat daarop.. ik zal t f uitleggen: ik geef nog BV, ik probeer t te beperken tot 's nachts 's avond en ''s ochtends, maar soms wil ze zo graag (vooral na de kdv) dat ik toegeef, dat is dan altijd indezelfde hoek op de bank...

Dus ze slaat op de bank, en als ik eerst eten wil geven of even nog wat anders wil doen wordt ze nijdig en gaat hard huilen.. vandaag ben ik maar even rustig met haar gaan zitten en daarna was ze weer rustig en lief en kon ik op mijn gemakje koken..
Ze hebben het idd gewoon even nodig..

Maak je maar niet te druk iig!

Grtjs Evelien mv Birgit 020707

Terug
Bovenaan