herkennen jullie dit?: veel meer menstruatieklachten sinds bevalling

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,

Ik lees vaak met jullie mee (als ik tijd heb), maar heb nu behoefte aan advies, merk ik.

Mijn tweeling is net 1 jaar geworden (ik zit toch bij de voorjaarsmama's, omdat ik 2 maanden te vroeg ben bevallen) en ik heb ze tot juli dit jaar bv gegeven. Daarna ben ik weer begonnen met de pil, die ik altijd al slikte (Mercilon). Helaas heb ik sindsdien elke maand veel meer menstruatieklachten: meestal ben ik 2 dagen compleet van de wereld - vreselijke migraine-achtige aanvallen, waar ik vervolgens zo misselijk van word dat ik zelfs moet overgeven. Afgelopen weekend weer....ik heb de hele zaterdag en de halve zondag op bed gelegen en word n beetje moedeloos.

Zou dit met de pil te maken hebben? Hormoonhuishouding die veranderd is sinds de zwangerschap/bevalling? Hopelijk weten jullie iets (al hoop ik dat jullie dit niet meemaken, natuurlijk). Iemand suggereerde dat ik beter een spiraaltje kan laten zetten.

groetjes, Lara
mv Kyran & Isis, 1-12-2006

Zeker is de hormoonhuishouding veranderd! Je hele lichaam is anders. Kan goed zijn dat je nu opeens erge last hebt van je oude vertrouwde pil.
Ik heb 4 jaar lang Trigynon geslikt, zonder problemen en ik was er  10 weken na de bevalling weer mee begonnen. Jeetje, wat heb ik daar spijt van! Ik kreeg namelijk plotseling een zeer ernstige en zeldzame bijwerking: forse leverontsteking! Ik ben meer dan 2 maanden geel geweest (geelzucht) met de meest vreselijke jeuk. Ik ben 4 maanden behoorlijk ziek geweest (was in no time 8 kg kwijt)  en ik kamp nu nog steeds met vermoeidheid en verminderde weerstand als nasleep... En dat allemaal van een pil die ik al jaren geslikt had!!!

Daarbij moet ik zeggen dat mijn menstruatie puur natuur zeg maar, sinds de bevalling ook een stuk heftiger is. Veel, veel meer bloedverlies, veel meer buikkrampen en meer emotionele labiliteit.  Tja, het is niet anders...

Mijn advies aan jou: gooi die pil de deur uit!
Je zou kunnen overwegen om een andere uit te proberen, waar andere werkzame stofjes inzitten. Of anders, idd, een spiraaltje of zo...

Heel veel succes!

jij wordt er wel heel ziek van zeg.

Ik ben nog maar 2x ongesteld geworden, maar die 2x waren echt veel erger en pijnlijker dan normaal. Ik hoor om mij heen dat menstruatieklachten inderdaad kunnen verergeren na een bevalling.

Ik kan niet goed tegen de pil en ben daar nog niet mee begonnen, dus weet niet hoe dat zou zijn.

Over spiralen hoor je wel eens slechte verhalen (net zoals over de pil en wat dan ook) dus je zou het gewoon moeten proberen denk ik.
Ik heb ooit een mirenaspiraal gehad en vond dat echt fantastisch omdat mijn menstrutie steeds minder zwaar werd en ik na een half jaar uberhaupt niet meer ongesteld werd. Maar na 2 jaar kreeg ik nachtmerries over babies met een spiraal door hun hoofdje (slaat echt helemaal nergens op hoor, maar toch droomde ik het) en toen heb ik hem laten verwijderen. Ik wil er binnenkort weer een laten plaatsen.

Hi,

Ik ben 8 wkn na de bevalling weer ongesteld geworden, omdat ik bv gaf moest ik aan een mini pil. Toen ik nog aan die pil was, werd ik wel ongesteld maar heel ietsjes, en maar 3 dagen, en ook geen buikpijn.

Tom is nu 9,5 maand oud, en tot zijn 8ste maand heb ik bv gegeven, nu zit ik aan de diana 35 i.v.m. huidklachten, ik was weer gelijk de dag voor mijn menstruatie super gevoelig, en labiel, de eerste dag zelf, meteen super bloedingen en enorme buikpijn en hoofdpijn.

Ik weet niet waar het nu aan ligt, of aan een andere pil, of dat mijn hormoonhuishouden gewoon goed van slag is, of nu geheel anders is... geen idee.

Nens

Ik heb er helemaal niet bij nagedacht maar heb inderdaad ook veel meer klachten.
Eerst was ik aan het Mirena spiraal en had veel bloedingen en erge hoofdpijn tijdens
mijn menustrutatie, daarom heb ik het spiraal er weer uit laten halen.
Nu aan een lichte pil en hetzelfde probleem, terwijl ik voor mijn bevalling nooit ergens last van had.
Zou dat wel weer over gaan?
Ik hoop het maar.

groeten,

Rachel

Ik gebruik geen pil of wat dan ook. Was ik eerder maar 3 dagen ongesteld, nu zijn dat er 7. Maar de lengte van de cyclus is gelijk gebleven. 23 dagen. Dus ben zo'n derde van de tijd ongesteld. Niet zo heel hevig, maar wel lastig.

Een korte cyclus is fijn als je zwnager wil worden, maar als je niet zwnager wil worden dan mag ie wel wat langer zijn.

maar bij mij is het dus wel veranderd sinds de laatste zwangerschap.

Miep

Hoi allemaal,
Nou, ik heb ook veel meer last van mijn menstruatie dan voor de bevalling. Het bloedverlies is heftiger, maar ik ben wel korter ongesteld. Wel veel last voordat ik het moet worden en tijdens ook. Lengte is gelijk gebleven. Wij gebruiken condooms, ik wil even helemaal geen troep meer in mijn lijf.
Sonja

Hallo allemaal,

Dank voor al jullie reacties. Fijn om te horen dat het een bekend probleem is, minder fijn dat we ermee kampen natuurlijk.

Ik ga me denk ik maar eens goed inlezen via internet en als ik de volgende maand weer zo'n aanval krijg, dan ga ik naar de huisarts.

Alvast fijne feestdagen met jullie kleintjes!

groetjes,
Lara
mv Kyran & Isis

Terug
Bovenaan