Herkent iemand dit?


'Steeds meer vrouwen alcoholverslaafd'

Uitgegeven: 18 augustus 2004 08:58

AMSTERDAM - Steeds meer vrouwen hebben alcoholproblemen. Inmiddels is een kwart van de probleemdrinkers die bij de verslavingszorg aankloppen vrouw. Begin jaren negentig was dat nog één op de vijf. Dat blijkt volgens de Telegraaf uit cijfers van de Stichting Informatievoorziening Verslavingszorg.

De druk van de combinatie van werk en gezin wordt gezien als de belangrijkste oorzaak voor de toename. Het Trimbosinstituut schat dat zo'n acht procent van de bevolking tussen 18 en 65 jaar alcoholproblemen heeft.

 

Dit herken ik (gelukkig) niet, maar de oorzaak welke in dit stukje genoemd wordt klinkt mij niet heel vreemd in de oren.

Ik kan mij enigzins indenken dat je, als werkende moeder, soms (of vaak) de behoefte hebt om even nergens meer aan te denken en 's avonds een wijntje te pakken om te ontspannen. Dit doe ik zelf ook, hoor. Maar blijkbaar komt het tegenwoordig vaker voor dat het niet bij dit ene wijntje meer blijft. Voor je het weet verleg je je grens steeds verder, om uiteindelijk een alcoholprobleem te ontwikkelen.

Als de druk van combinatie werk en gezin zo hoog wordt en je merkt dat je alcohol nodig hebt om alles aan te kunnen, is het wel heel verstandig om zo spoedig mogelijk hulp te zoeken of er over te praten!!

Nog even dit: Mijn persoonlijke mening is dat de vrouw van tegenwoordig veel te veel van zich zelf eist: Een goede echtgenote, goede moeder, leuke baan ernaast, juiste kleding / haar / make-up, leuke sociale contacten...noem maar op. Vaak gaat dit goed, omdat we hier zelf voor kiezen en het leven leuk vinden om op deze manier te leven. Maar even vaak gaat het de verkeerde kant! Dan is het zaak om snel keuzes te maken! Wat is het belangrijkste??
 
Volgens mij is de vraag of er mensen zijn die dit in zichzelf herkennen.
Misschien dat de vraagsteller een alcoholprobleem en is zij/hij benieuwd of er nog meer mensen zijn die dit hebben.
 
Alcoholprobleem? Ik zou er werkelijk geen tijd voor hebben. Tussen de zorg voor mijn kind, mijn baan en mijn huishouden zou ik niet weten wanneer ik die fles sherry leeg zou moeten gaan drinken.
 
Jammer dat mensen zo kortzichtig zijn.
Ook mama's kunnen een alcoholprobleem krijgen. wat mij betreft kan iemand zijn verhaal ook hier kwijt.

Het hoeft niet alleen over luiers, poep, tandjes, of wat dan ook te gaan.

Ik geloof echt dat er veel vrouwen zijn die dit niet willen toegeven, niet aan zichzelf.

Dus de mensen die hier zo negatief reageren op dit bericht moeten eerst grondig naar zichzelf kijken!


 
Ik vind de negatieve reacties nogal meevallen hoor. De eerste reactie gaat serieus op het onderwerp in, bij de 2e reactie vraagt iemand zich af wat er nu precies gevraagd wordt,de 3e reactie vraagt zich af of het onderwerp niet te zwaar is voor dit forum, de 4e reactie is van iemand die blijkbaar zelf geen alcoholproblemen heeft en daarna kom jij anoniem met de mededeling dat de mensen niet zo negatief moeten reageren op dit stuk. Al met al vallen die negatieve reacties dus nog wel mee volgens mij.
 
Terug
Bovenaan