Herpes

Hallo dames,

Mijn stiefdochter is op bezoek ze loopt net na beneden en heeft een koortslip. Zij is hier bekend mee en krijgt het rond 4 5 keer per jaar.

Ik ben 30 weken zwanger. Heb zelf nooit een koortslip gehad. Ben nu best paniekerig eigenlijk. Is dit gevaarlijk voor de baby en/of mij?
 
" Als je zwanger bent is een koortslip niet gevaarlijk voor jou of je ongeboren kindje. Een koortslip is een lokale infectie. Bovendien beschermt de placenta je baby in je buik tegen het virus. Een koortslip is wel gevaarlijk voor een pasgeboren baby. "

Dit staat op internet als je zelf een koortslip zou hebben. Dus nee, niet gevaarlijk nu! Wel als de baby geboren zou zijn. ?
 
Niet gevaarlijk voor een zwangere / ongeboren kind. Wel voor een pasgeboren kindje. Mocht je stiefdochter het dus hebben op het moment dat de baby is geboren; goed laten afplakken, geen kusjes geven en handen wassen!
 
Ook goed om je te realiseren trouwens dat een koortslip alleen besmettelijk is vanwege het vocht uit de blaasjes. In het vroege stadium zijn de risico's tot overdragen dus heel erg klein, pas als de blaasjes open gaan en er korstjes gaan vormen, is het gemakkelijk om het aan iemand anders te geven. Zoals de rest al aangaf: mocht ze het ook hebben als de baby er nog maar net is, dan is dat dus het moment om zeker extra voorzichtig te zijn!
 
Terug
Bovenaan