Een tijdje terug vroeg iemand iets over een koortslip en toen zei ik dat je dan wel moest uitkijken dat je het niet naar je genitaliën verspreidt. Iemand anders zei toen dat ze dacht dat het om twee verschillende infecties ging. Dat heb ik eens nagezocht om te kijken of ik me vergist had, maar ik kan er eigenlijk geen eenduidig antwoord op vinden. Ik heb altijd geleerd dat het om dezelfde infectie gaat en sommige bronnen onderschrijven dit ook, maar andere spreken het weer tegen, een duidelijk antwoord kan ik niet vinden dus iemand zou het eens aan een arts moeten vragen.
Hoe het ook zij, wat ik wel weet is dat een genitale herpesinfectie bij een zwangere vrouw wordt geassocieerd met een verhoogd risico op een vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Als de baby door het geboortekanaal gaat kan hij zelf ook besmet worden, plus dat de infectie zich opwaarts kan uitbreiden, richting de baarmoeder, wanneer de vliezen breken. En omdat er tijdens de zwangerschap geen veilige behandeling voor bestaat wordt de baby dan met een keizersnede gehaald.
Hoe het ook zij, wat ik wel weet is dat een genitale herpesinfectie bij een zwangere vrouw wordt geassocieerd met een verhoogd risico op een vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Als de baby door het geboortekanaal gaat kan hij zelf ook besmet worden, plus dat de infectie zich opwaarts kan uitbreiden, richting de baarmoeder, wanneer de vliezen breken. En omdat er tijdens de zwangerschap geen veilige behandeling voor bestaat wordt de baby dan met een keizersnede gehaald.