herpes

Een tijdje terug vroeg iemand iets over een koortslip en toen zei ik dat je dan wel moest uitkijken dat je het niet naar je genitaliën verspreidt. Iemand anders zei toen dat ze dacht dat het om twee verschillende infecties ging. Dat heb ik eens nagezocht om te kijken of ik me vergist had, maar ik kan er eigenlijk geen eenduidig antwoord op vinden. Ik heb altijd geleerd dat het om dezelfde infectie gaat en sommige bronnen onderschrijven dit ook, maar andere spreken het weer tegen, een duidelijk antwoord kan ik niet vinden dus iemand zou het eens aan een arts moeten vragen.
Hoe het ook zij, wat ik wel weet is dat een genitale herpesinfectie bij een zwangere vrouw wordt geassocieerd met een verhoogd risico op een vroeggeboorte en een laag geboortegewicht. Als de baby door het geboortekanaal gaat kan hij zelf ook besmet worden, plus dat de infectie zich opwaarts kan uitbreiden, richting de baarmoeder, wanneer de vliezen breken. En omdat er tijdens de zwangerschap geen veilige behandeling voor bestaat wordt de baby dan met een keizersnede gehaald.
 
Nou ik ben er zo eentje bij wie herpes is vastgesteld een paar jaar geleden, en niet op mijn lip. Mij is verteld dat je het kind alleen kan infecteren tijdens de geboorte als je op dat moment een uitbraak hebt. Op momenten dat je geen uitbraken hebt ben je ook niet besmettelijk. Er zijn trouwens wel twee types (lip en genitalien) die erg op elkaar lijken.
Bij mij is met geen woord gerept over vroeggeboorte, laag geboortegewicht of een infectie die zich opwaarts kan verspreiden. Maarja ik zal het eens navragen bij de arts als ik er weer ben.

Maak je geen zorgen anoniem, ik word hier echt niet bang van. Als het echt allemaal zo erg was dan hadden ze (de artsen) mij daar wel op gewezen, toch.
 
nou loentje gefeliciteerd hoor!!
ben maar blij dat jij niks op je (schaam)lippen hebt. ik heb ooit genitale wratjes gehad...en ja ik had wel een condoom gebruikt, en nee het was bij die ander niet/nauwelijks te zien...voor ik daar gezeik om krijg!! het kan ook altijd weer de kop op steken, en heeft ook een ander virus nr. dan een wratje op je voet of hand. dus je kan je nooit via een wrat op je hand daar beneden mee besmetten...
maar waar gaat dit eigenlijk over zeg! hou op met die onnozele berichtjes. heb al weer spijt dat ik er op ingegaan ben.
 
Nou het is wel zo dat je de lip variant op de geslachtsdelen kan krijgen en andersom, dus daar heeft ze wel gelijk in (er zijn veel mensen die dat niet weten). Maar het zijn toch twee types en niet een en verder weten degenen die het aangaat deze dingen allang dus ja.
 
Ik zou het wel prettig vinden als je een onderwerp echt goed uitzoekt voordat je mensen onrustig maakt met dit soort dingen, Loentje..
Het verhaal ligt een stuk genuanceerder namelijk. Niemand hoeft zich druk te maken, alleen de mensen die ermee bekend zijn moeten even vragen hoe het in hun geval zit. Ligt er maar net aan welke vorm het is, of het de eerste keer is dat het voorkomt en hoe het metr je antistoffen zit. Al met al dus storm in een glas water, want het is een zeldzaam probleem..
 
Ik wordt het nu toch ook wel een beetje zat, al dat geouwehoer hier. Ik geloof niet dat iemand hier op jou zit te wachten, LOENTJE.
Je maakt iedereen agressief hier met je geneuzel. Volgens mij krijg je je eerste kind, het lijkt wel of je er al 10 hebt gekregen. En hoe oud ben je?? Net begin 20 toch. Hou toch op...
Wij hopen op een derde kindje, dus IK weet alles wel hoor onderhand. En met mij vele anderen hoor. En als ik iets niet wist was de, tadaaaaaa, de VK er wel. Ben nog niet zwanger maar hoop tegen die tijd dat jij hier al gewipt bent.
Ik geloof dat je nogal content bent met jezelf.
Ga aub. iets nuttigs doen met je leven. En val iemand pas lastig als ie daar om vraagt...... Ze moeten je geneuzel hier gewoon niet. Ga gezellig op de MSN met Yvonnie, samen neuzelen.......
 
Hoi,

Ano, ik wilde even reageren op jouw berichtje van hierboven...
Ik ben 18 jaar en in blijde verwachting van mijn eerste; ben ik dan onwetend, omdat ik zo jong ben?!? Beetje achterhaald, vind je ook niet?

Ten tweede; ze bedoelt het goed, ik snap niet dat jullie je er druk om gaan maken...

Loentje, ik vind het fijn om jouw verhalen te lezen, hoor!

Liefs Mariska 2
 
Terug
Bovenaan