6 Maanden terug ook een geplande keizersnede gehad omdat mijn dochter in stuit lag. Ik had ook nog een dreumes in huis van 1.5 jaar oud.
De eerste 2 weken was mijn man ook thuis. Daarna ging hij weer aan het werk en in de 5e week ging hij zelfs een week naar het buitenland voor zn werk en zat ik dus echt een week alleen met 2 kleine kinderen.
Ik vond het herstel heel zwaar, maar vooral de eerste 2-3 weken! Toen heb ik echt rustig aan gedaan, maar toen mijn man weer aan het werk ging, moest ik het toch alleen redden. Met de baby red je je wel, die mag je tillen en verzorgen. Met mn dreumes vond ik het lastiger. Maar ja, ik heb haar echt wel eens opgetild, ook al mocht dit eigenlijk niet! Je kán niet 6 weken lang niks tillen met een tweede kindje.
Ze sliep toen in het campingbedje, daar zit een rits in zodat ze er zelf in en uit kon klimmen. Ze klom zelf de trap op. Eraf tilde ik haar wel. Verschonen deed ik op een kleed op de grond.
Autorijden is twijfelachtig. Ze adviseren het om de eerste 6 weken niet te doen, maar het MAG WEL! Ik reed na 2-3 weken wel kleine ritjes naar de supermarkt omdat ik soms echt even uit huis wilde om een klein boodschapje te doen of bijv. ff naar de speeltuin. En ja, dan tilde ik natuurlijk ook de maxi cosi met de baby en dat is eigenlijk ook te zwaar..
Mijn ervaring is dat het gewoon onmogelijk is om 6 weken lang niks te tillen, zeker niet bij een tweede kindje. Natuurlijk voelde ik het wel eens als ik een dag teveel gedaan had, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Geen gekke klachten ofzo gehad. En na die eerste 2-3 weken kun je echt al wel weer wat hoor!
Luister vooral naar je lichaam. Het gaat niet gelijk mis als je je dreumes even optilt ofzo, maar probeer het gewoon zoveel mogelijk te vermijden. En oefen met je kindje om zelf de trap op te lopen! En misschien heb je ook een campingbedje met een rits? Denk na over hoe je het voor jezelf makkelijker kan maken en probeer je dreumes erop voor te bereiden.
Sterkte! Ik vond het allemaal erg pittig en was liever gewoon normaal bevallen, maarja.. soms heb je het helaas niet in de hand. Probeer in ieder geval die eerste 2 weke echt weinig te doen als je man thuis is zodat je dan goed kunt aansterken!