Herstel keizersnede

Hallo allemaal,
Ik ben 5 weken geleden bevallen van ons zoontje, na 2x ingeleid te zijn, vervelende ervaringen gehad met de ruggenprik waardoor het uiteindelijk na 2 dagen een keizersnede is geworden. Al met al is alles goed verlopen en is het me allemaal wel meegevallen! Nu heb ik alleen geen idee wat ik kan verwachten met het herstel.. Mijn keizersnede is gehecht met oplosbare hechtingen, het ziet er netjes uit, niet ontstoken o.i.d. maar nog niet dicht, ik blijf open plekjes houden. Ik merk dat ik af en toe een "prikje" voel waar ik dan denk dat er een hechting "oplost", dit word steeds meer, bij de controles zeggen de artsen dat alles er goed uit ziet en ik me geen zorgen hoef te maken, gelukkig. Maar nu vroeg ik me af hoe dit bij andere vrouwen gaat, is dit echt per persoon verschillend of zijn er bepaalde dingen of tips die je kunt doen het herstel te bevorderen?

Hi,
Voor herstel staat echt wel 6 weken.
Vooral goed naar je lichaam luisteren en ga niet over de grens heen.
Het wordt onderschat maar het is een zeer zware operatie.

Ik heb 8 maand geleden een keizersnede gehad. Eerste 3 a 4 maand had ik weleens last, bijvoorbeeld van mijn rug die spande ik onbewust harder aan dan mijn buik. Nu helemaal geen last meer.

Het heeft tijd nodig, het komt goed ☺️

Het kost idd echt tijd, veel tijd.

Mijn keizersnede is alweer 2.5 jaar terug (dochter lag in stuit). Ik had nog een dreumes van 21 maanden erbij in huis. Jeetje wat vond ik het pittig!! De eerste week kon ik niet eens rechtop staan en ik voelde me zo rot de hele week in bed gekluisterd. Omdraaien, omhoog komen etc was een ramp.
Na die eerste week kwam ik wel weer beneden, maar bleef veel pijn houden.
Gezien ik nog een dreumes in huis had, verlegde ik vaak m'n grenzen. Een dreumes hou je binnen geen hele dag zoet, dus we gingen toch steeds even boodschappen doen, rondjes lopen, speeltuin etc. Hoeveel pijn ik ook had, ik moest wel. M'n man moest na 10 dagen na de bevalling gewoon weer aan het werk.

Na 5 weken moest m'n man een week naar het buitenland voor z'n werk. Dat was een pittig weekje zeg. Ik stond er alleen voor met 2 kinderen en voelde me wel oké maar de wond bleef trekken en pijn doen en de zorg voor 2 ukkies 24/7 viel me zwaar.

Na een week of 5/6 kon ik zeggen dat ik me wel weer oké voelde, maar tot 6 maanden erna trok of jeukte de wond nog geregeld. Pas na 6 a 8 maanden kon ik zeggen dat ik er echt NIKS meer van voelde. Dus het heeft echt gewoon heeeel veel tijd nodig.
Ze zeggen niet voor niks dat je zo'n 9 tot 12 maanden na de keizersnede niet opnieuw zwanger mag worden, bij mij klopte dat echt wel... uiteindelijk ben ik 2 jaar na de keizersnede zwanger geraakt (nu 20 weken) en ik heb totaal geen last ervan gelukkig

Hoi,

Hier 19 november bevallen via een keizersnede. Dus zo’n 11 weken geleden nu.
Geef het de tijd. Luister goed naar je lichaam. Ik heb echt 6 weken rustig aan gedaan. Niet zwaar getild alleen mijn baby, wandelen rustig aan opgebouwd en vaak in de middagen nog even wat tijd op bed door gebracht. Samen met de baby even tot rust komen.

Na 6 weken heb ik het sporten rustig aan weer opgepakt, heb ik weer wat meer huishoudelijke taken in huis gedaan etc.
Nu 11 weken verder voel ik mijn buik eigenlijk helemaal niet meer.

Succes met het herstel!

Blijven luisteren naar je lichaam en zoals hierboven gezegd; echt zeker 6 weken de tijd geven. Ik ben nu herstellende van mijn tweede keizersnede (4weken geleden) en vanuit de eerste ervaring echt belangrijk dat je 6 weken aan houdt. Je zult zien dat het dan echt al zo veel beter is dan in het begin. Heb na mijn eerste keizersnede echt ook na 6 weken nog wel gevoelige plekken gehad. Maar niet meer zo extreem. Vooral lang een “doof” gevoel in mijn buik.

Dat het nog open is lijkt me niet meer nodig na 5 weken. Mijn kraamverzorgster zei tegen me dat ik het dagelijks moest “luchten”. Dus zonder kleding erover op bed liggen. Daardoor was het snel dicht bij me. De pijn blijft wel langer. Ik ben nu 7 weken geleden bevallen via een keizersnede en ben wel een stuk fitter, maar mijn buikspieren doen nog snel pijn. Rustig aan opbouwen en niet te ver over je grens gaan. Mijn eerste was ook een keizersnede. Ik deed zo’n back in shape programma en pas na een half jaar kon ik weer “normaal” sporten. Andere mama’s konden dat vaak al sneller. Uiteindelijk komt het helemaal goed gelukkig :)

Ik had na een lange dag weeen en persweeen een spoedkeizersnee. Ik had vooral de eerste weken last van het knoopje. Na 5 a 6 weken werdt dit al een stuk minder. Echt de 6 -8 weken aanhouden voor herstel en rust. Dus niet te zwaar tillen etc.. ik had inderdaad ook na 4 a 5 weken een open plekje. Schrok daar ook eerst van. Maar na het douchen even goed drogen en luchten. Overdag deed ik er een gaasje op. Ik heb gehoord dat het herstel van een spoedkeizersnee soms wat zwaarder kan zijn dan een geplande keizersnee.

Terug
Bovenaan