Herstel na de bevalling

Hi dames,
Ik ben zo’n vier weken geleden bevallen van mijn zoontje. De bevalling was pittig maar te doen, maar achteraf in de kraamweek veel complicaties en na een week ben ik opnieuw gehecht. In totaal 1,5 liter bloedverlies, maar ik voel me goed hersteld daarvan inmiddels.

Nu vind ik dat het herstel verder zo ontzettend lang duurt! Ik mag van de bekkenfysio maximaal 500 meter lopen, nog niks in het huishouden en ze gaf al aan dat ik zes weken na de bevalling ook echt nog niet mag beginnen met m’n ‘mama sport klasje’. Andere kersverse mama’s uit mijn geboortecursus en centering groep doen echt veel meer, zitten al op terrasjes en mogen alweer lekker wandelen.

Sporten mis ik ontzettend, en mijn wereld is zo ontzettend klein nu. Ik lig vooral op de bank, voed de kleine man en mag af en toe aan tafel zitten. Doordat iedereen alweer zo opgeknapt is, voel ik me echt een uitzondering en maakt dat best een beetje wanhopig. Zijn er meer mama’s die ook langer hebben moeten herstellen? En is het ooit weer goedgekomen?? zijn er nog gouden tips (behalve ‘accepteer dat je tijd nodig hebt, later vergeet je dat gewoon weer’ want dat is zo lastig soms!) om hier mee om te gaan?

Ik snap je heel goed! Mijn eerste bevalling was een droom-bevalling, gewoon thuis zonder hechtingen etc. Binnen 24 uur kon ik alles weer en was ik alweer aan het stofzuigen en kon ik hele stukken wandelen. Ik hoefde van niks te herstellen en voelde me gewoon heel goed.

Mijn 2e bevalling werd een keizersnede ivm stuitligging en het herstel viel zwaar tegen. Ik kon amper de deur uit en pas na 4 a 6 weken kon ik langzaam weer wat doen. Ik voelde me ook zo hopeloos! Ik had het mega druk met 2 kleine kinderen, maar kon tegelijkertijd niks doen.

Het komt echt goed op een dag, neem de tijd en luister naar je lichaam. Denk jij dat je wel even kunt stofzuigen, wasje ophangen of een doekje over de wc kunt halen? Probeer dat dan gewoon. Zo kom je erachter wat je kunt, waar je grenzen liggen en kom je ook wat verder. Uiteindelijk moet je toch een beetje proberen om verder te komen. Sterkte!!

Pfff na beide bevallingen lang herstel..
Na de 1e door bekkenklachten en na de 2e door ruim een liter bloedverlies en 3 weken diaree. Ik voelde me ook zo hopeloos en down. Nu is mn dochtertje 5 maanden en ik voel me weer erg goed. Mn hormonen zijn nog niet goed in balans en dat merk ik wel nog maar ben fit genoeg om weer te werken en lekker met de kinderen naar buiten te gaan... het komt weer... maar ik weet hoe zwaar die periode is waar je in zit! Hou vol! Succes!!!

Helaas geen tips, wel herkenning. Na een zware zwangerschap en bevalling valt het me nu na 3 maanden nog altijd zwaar. Volgens zorgverleners idd allemaal niet raar en het komt goed, maar ondertussen zie ik voor m’n gevoel iedere nieuwe moeder al veel eerder weer vrolijk in de rondte huppelen. Heel frustrerend. Je hebt niets aan mijn antwoord maar het doet me goed te lezen dat er meerdere vrouwen in hetzelfde schuitje zitten. Hoe vervelend ook, we zijn dus niet de enige! Sterkte iedereen en geniet van dat kleine wondertje :)

Rustig aan! Ik herken de gevoelens want na mijn keizersnede duurde het herstel ook lang. Ging met 8/9 weken weer voorzichtig sporten. Ik wilde ook zo snel weer meedoen, maar achteraf zou ik mezelf vertellen geduld te hebben. Het herstel komt vanzelf en achteraf maken die par extra weken echt niets uit! Nu ik voor de tweede keer zwanger ben ga ik het nog rustiger aan doen na mijn bevalling. Niet te veel van mij zelf eisen. In andere culturen is de kraamtijd van vrouwen 40 dagen. Het is absurd hoe we in Nederland zo snel van onszelf verwachten weer gewoon mee te draaien na een week of twee…. Kijk eens op Instagram bij @ninapierson.

Ik zou als tip geven: luisteren naar je bekkenfysio en je lichaam. Je lichaam heeft nogal wat te verduren gehad en moet daarvan herstellen. Als je nu te snel gaat en je hebt pech duurt het straks alleen maar langer en dan is het nog veel moeilijker "rustig aan" te doen. Dus neem die hulp aan die mensen je bieden (waarschijnlijk ?) en leg je er voor nu bij neer dat het even zo is, komt goed! 

Je moet niet kijken naar die anderen. Jezelf vergelijken.. Dat is gekmakend. Iedere bevalling en dus ook het herstel is anders. Ik had dezelfde frustratie als jij. Ben pas 1 maand na de bevalling naar buiten geweest om te wandelen met baby en kinderwagen. Had zoveel bloed verloren dat ik vaak niet lekker werd. Dan is staan of wandelen niet zo vanzelfsprekend.Herstel en vooral rust is belangrijk. En wat je voorbij ziet komen op social media is ook niet altijd normaal. Om bijv na 2 weken na de bevalling al in je oude kleding maat rond te lopen. As if haha! Als jij het gevoel en idee heb meer te kunnen doen in het huishouden doe dat dan. Idem voor een wandeling. Niets gezonders en beter voor het lijf dan een wandeling. Beetje bij beetje gaat het beter. Je zult zien! Wees lief voor jezelf. Je hebt net een baby op de wereld gezet. Topprestatie

Terug
Bovenaan