Herstel na totaal ruptuur

Hoi,
Ik ben 10 weken geleden bevallen, helaas met een totaal ruptuur. Herstel is best goed gegaan, maar nu heb ik bij mijn perineum toch nog wat last. Het voelt nog steeds wat beurs aan, bij het litteken, en de huis ook wat verhard. Iemand anders hier ervaring mee? Ik vraag me af of dat normaal is... misschien ben ik ook wat ongeduldig en moet ik t meer de tijd geven.. gr Milou

Ze hebben mij bij de 1e behoorlijk ingeknipt. Dit heb ik zeker nog een jaar na me bevalling gevoeld. Nu voel ik nog iets een inkeping maar dat is alleen littekenweefsel. Geef het iets meer tijd. Voelt het niet goed dan zeker je ha of vk bellen maar bij mij duurde het dus ruim een jaar. 

Hoi Milou,
Wat vervelend dat je een totaal ruptuur hebt gehad bij je bevalling! Ik had 2 jaar geleden bij mijn bevalling geen totaal ruptuur, maar wel een flinke knip. Die knip zetten ze schuin naar beneden, zodat je perineum niet beschadigt. Maar ook dat litteken voelde nog een tijd beurs en hard aan. Ik weet niet meer precies hoe lang, maar ik geloof wel een maand of 9. Nu merk ik er helemaal niks meer van.
Ik denk dat 10 weken medisch gezien nog erg kort geleden is. Fysiologisch herstel van weefsel duurt minimaal 6 weken tot 3 maanden. Dus ik zou jezelf nog even tijd gunnen. Maar... Ik ben geen medicus, dus als je je zorgen maakt zou ik altijd je huisarts/verloskundige/fysiotherapeut bellen. Heel veel succes met je herstel!

Ik had een 2e gr ruptuur...
Je blijft het wel een tijd voelen en merken... Een mooi litteken vormen heeft gewoon een half jaar nodig. Tot die tijd is het wat harder...

Dankjewel voor de reacties! Ik ben misschien ook gewoon wat ongeduldig haha
Het zal inderdaad wat tijd kosten voordat het goed is hersteld.. Er is nogal wat gebeurd door beneden?

Ik had net aan geen totaal ruptuur. Tijdens de nacontrole gaf de vk aan dat ik evt heel zacht kon masseren met een neutrale olie of speciale perineumolie. Herstel was goed, maar kon zorgen voor iets meer soepelheid in de huid. Het heeft geen wonderen gedaan, maar ik had wel het idee dat het hielp. Ik gebruikte perineumolie van weleda. Dat had ik toch nog in huis van voor de bevalling. 

Mocht je er nog vragen of klachten over hebben, bij de Bergman kliniek afdeling vrouwenzorg hebben ze hier ook veel ervaring mee, heb ik zelf positieve ervaringen mee in elk geval. 

Heb geen totaalruptuur gehad, maar een keizersnede en mijn litteken op aanraden van een bevriende gynaecoloog ingesmeerd met calendula creme van VSM. Is speciaal voor littekens volgens mij. Weet niet of dit misschien ook helpt bij een litteken na een totaalruptuur, maar bij mij is het litteken mooi genezen en voelt het ook zacht aan. Wie weet helpt het voor jou ook :).
Duurde trouwens wel bijna een jaar! Weet niet meer precies hoe lang, maar net wat minder dan een jaar volgens mij.

Terug
Bovenaan