Herstel (sub) totaalruptuur

<p>Op 1 oktober ben ik bevallen van ons meisje, door de snelle bevalling ben ik behoorlijk gescheurd (subtotaal). De eerste dagen kon ik bijna niks. Inmiddels kan ik weer redelijk lopen en ons meisje zelf verzorgen / oppakken. Vandaag voor eerst 5 minuten buiten gelopen en toen wel echt pijn + kapot. Wat kan ik verwachten qua herstel met beweging? Iemand tips ? En moet je jezelf gaan uitdagen of bij pijn echt rustig aan doen? </p>

Rustig aan blijven doen en vooral als je pijn ervaart. Geef het de tijd om te herstellen, anders duurt het alleen maar langer. Mij werd aangeraden om veel te rusten, niet zwaar te tillen ( boodschappen, maxi cosi met baby erin enz.) en beweging zoals een rondje lopen rustig op te bouwen. Maar luister goed naar je lichaam. 

Ik moest vanwege de heftige wond een week in bed liggen met ijs tussen mijn benen.
Dit heb ik ook gedaan omdat ik ook vanwege andere klachten (oa extreme duizeligheid) mijn bed niet uit kon. Dit heeft wel geholpen. Na die week ben ik af en toe proberen te gaan zitten. Ik ben eigenlijk vergeten hoe lang het uiteindelijk duurde.. maar het is goed gekomen ;) Heb wel nog ruim een half jaar last gehad van de hechtingen bijv bij het dragen van tampons.

Ik kan me trouwens goed voorstellen dat een weel plat liggen wel erg lastig is wanneer je je verder goed voelt.

Gefeliciteerd! Wat Roze Wolkje zegt, rustig aan doen en niks forceren! Ik ben ingeknipt en gescheurd en ongeveer 2 weken na de bevalling kon ik een beetje normaal lopen. Zonder al te veel pijn bedoel ik. Daarvoor wist ik me geen houding te geven met zitten. Alleen liggen was fijn maar dat doe je ook niet de hele dag. Rusten is goed voor het herstel. Vergelijk jezelf alsjeblieft niet met anderen en hun bevalling. Iedereen is anders en het herstel dus ook. 

Ik ben pas een maand na de bevalling naar buiten geweest voor een wandeling in het park met baby en kinderwagen

Ik ben 23 augustus bevallen en heb nu pas minder last. Kan nog steeds niet lang staan en lopen maar er is verbetering. Luister echt naar je lichaam.

Ik had zelf een derde graads ruptuur, net geen volledig gelukkig.
Op advies van de kraamhulp gestart met Arnica druppels van VSM en 2 daags met de ontplofte flamoes voor de rode lamp.
De zwelling en blauwe/zwarte plek verdwenen redelijk vlug.
Na een dag of 14 had ik geen pijnstillers meer nodig.
Wel is het, nu bijna 6mnd later, nog weleens gevoelig. 
Doe alles op geleide van je pijn, niet over grenzen heen gaan.

Oeh ja hier ook tweedegraads subtotaal ruptuur gehad omdat madam niet meer kon wachten en zelf haar hoofd naar buiten duwde. Twee weken na de bevalling voelde ik me een hele piet, dacht ik. Maar moest toch ineens midden in de prenatal om een stoel vragen want ik kon echt niet meer staan XD 
Ik gaf mezelf een half jaar de tijd. Als ik dan nog steeds niet pijnvrij tampons kon dragen of pijnvrij kon vrijen wilde ik terug naar de gynaecoloog. Dat was gelukkig niet nodig :)
Het komt goed maar heb geduld!

Bedankt voor jullie reacties! Toch wel rustig aan blijven doen dus. Ik heb geloof ik ook derde graads sub totaal hoorde ik ze zeggen? Vandaag ook zonder pijnstilling tot nu toe dus wel echt vooruitgang, maar je wilt zo graag sneller. Zeker als je vergelijkt met andere vrouwen. 
Maar wat een pijn zeg de eerste dagen, blij dat dat voorbij is haha! 

Terug
Bovenaan