herstellen van een keizersnede

Hallo allemaal,

Ik ben drie weken geleden bevallen via een spoedkeizersnede. Inmiddels voel ik me al een heel stuk beter, maar je mag totaal 6 weken geen "zwaar"werk doen.
Ik vind het heel moeilijk om niet te stofzuigen, tillen enz enz.
Verder heb ik een heel erg "dood"gevoel in mijn onderbuik, alsof deze helemaal verdoofd is.
Ik ben reuze benieuwd hoe jullie je keizersnede ervaren hebben en hoe jullie herstel hiervan verloopt of verlopen is.
Ik wil namelijk nu onderhand is verder......zucht....

Ben reuze benieuwd naar jullie reactie's.

Groetjes Mieske

Hee hoi!!

Ik wilde net weer een onderwerpje gaan openen, dus bedankt dat jij dat vast
voor me gedaan hebt hahaha.

Ik heb vier weken geleden een ks gehad (ook spoed trouwens) en ik ben nu
eigenlijk wel behoorlijk hersteld. Ik heb inderdaad ook een heel vreemd dood
gevoel op de plek van de snee, en boven die snee, doet mijn (hang) buik zeer.
Ik vraag me trouwens ook af of iemand weet wat dat is en wat ik eraan kan
doen.... Verder doe ik vrijwel alles weer, alleen alles nog rustig aan. En mijn
moeder helpt me nog regelmatig. Zij stofzuigt bijvoorbeeld nog voor me, want
dat schijn je nog niet te mogen, maar verder doe ik al heel veel zelf. Sinds
vorige week rijd ik ook gewoon weer auto, want het ging super en ik voelde me
zo opgeslaoten anders, je ziet dan steeds hetzelfde stuk als je loopt....

Het enige wat me tegenvalt is het verwerken. Het ging ineens allemaal heel
anders dan ik had bedacht en het blijft maar een beetje door mijn hoofd spoken.
Ik wil het echt eens uitgebreid gaan opschrijven, maar daar heb ik eerst even
wat meer rust voor nodig....
Ik ben heel benieuwd hoe jij dit allemaal ervaart....en herkent misschien....

Knuf Annet
mama van Stef 23-08-06

Hoi dames,

Hier nog een keizerlijke mama. Ben 7 weken bevallen via een geplande keizersnee.

Dat doodse gevoel hou je voorlopig nog wel. Sterker nog: het gaat nooit helemaal weg.
Ze snijden toch zenuwen door in je buik.

Dat je niet mag stofzuigen moet je een beetje met een korreltje zout nemen hoor. Als je je goed voelt en het doet geen pijn kan je echt wel een beetje stofzuigen.
Autorijden doe ik ook weer vanaf week 4. Voelde me inderdaad ook een beetje opgesloten.

Verder gaat het herstel heel goed. Niet zo snel als bij de eerste, maar ik heb nu na 7 weken helemaal geen last maar van m'n buik. Ik heb nog wel een klein plekje aan het litteken wat af en toe nog een beetje bloedt.

Annet, je hebt al eerder geschreven dat je het moeilijk vindt dat je een ks hebt gehad. Ik kan je natuurlijk wel zeggen dat dat onzin is en dat je je best hebt gedaan, maar dat wil je toch niet geloven. Praat er es over met iemand. En vraag straks aan je gyn als je terug moet voor controle hoe en waarom je nou eigenlijk een ks hebt gehad.
Je hebt echt niet gefaald als moeder en je bent echt niet minder omdat je niet vaginaal bent bevallen. Ik had het me de eerste keer ook heel anders voorgesteld maar ik ben nu alleen maar blij dat m'n kindjes gezond ter wereld zijn gekomen zonder hersenschudding na een pomp- of tangbevalling. Dan ik maar een beetje meer in de kreukels.

Sterkte mop!

Tessie

Hoi,

Zoals velen heb ik ook weer een( secundaire)  ks moeten ondergaan. Het is ons derde kindje en we hadden gehoopt dat de laatste bevalling wel een natuurlijke bevalling zou worden, maar helaas zoals bij de tweede bevalling , kon ons binkje niet zakken ( ligging hoofdje niet goed ), en verliep de bevalling heel moeizaam. Uiteindelijk werd het een keizersnede met complicaties. Mijn baarmoeder was gescheurd( zwakke plek van oud litteken baarmoeder), en er waren verklevingen van de vorige ks, maar wonder boven wonder heeft Yanniek ( ons zoontje ) daar niks van gemerkt, en is gezond ter wereld gekomen.
Wat het herstel betreft, wist ik nu het de tweede ks was, wat me te wachten stond en viel het daardoor meer   mee. Ivm het slechte herstel van de vorige ks van de tweede bevalling, krijg ik nu huishoudelijke hulp. Over enkele weken wordt dat afgebouwd, en ik merk ook dat ik alle dingen nu weer wat sneller kan... Nog niet zoals vanouds maar niet meer in een slakkegang. Mijn buik voelde al verdoofd aan na de vorige ks, en na deze ks is dat nog wat meer geworden. Wel heb ik wat huidirritatie m.n bij warm weer,   omdat mijn buik een stukje over het litteken hangt.
Wat de verwerking betreft, is elke ks weer anders. De vorige ks was bij mij   een spoedkeizersnede , met een narcose, en ik heb veel meer moeite gehad met het verwerken daarvan, dan deze keer ( nu had ik al een beetje ingecalculeerd dat het toch weer zou kunnen uitdraaien op een keizersnede, en  deze keer lukte de ruggeprik waardoor ik de geboorte bewust heb meegemaakt  ). Vorige keer overviel het me echt, en door de narcose heb ik de geboorte niet meegemaakt.  Het vorige berichtje in dit onderwerp ben ik het helemaal mee eens... Het is veel belangrijker, dat je kindje gezond is en zich goed voelt, dan een super bevalling te hebben. Tuurlijk is een natuurlijke bevalling een ideaalbeeld, maar je kindje goed door het eerste jaar loodsen ( waarin zoveel in de ontwikkeling gebeurt), dat is een veel voornamere prestatie dan die hele   bevalling, en dan natuurlijk al die jaren die volgen waarin je je kindje opvoed en mede zorgdraagt voor een goede gezondheid en geluk van je kindje. Vaak wordt er gekeken naar wat minder ideaal is gegaan, maar uiteindelijk heb je je kindje 9 maanden met veel zorg en liefde gedragen, en aan je baby te zien telt dat veel meer. Je hebt je uiterste best gedaan, en in een klein facet   van het hele gebeuren wilde de natuur niet helemaal meewerken... alle andere wonderen verliepen wel prima.
Het helpt altijd, wat voor bevalling ook, om je bevallingsverhaal op te schrijven, en erover te praten met anderen.
En nogmaals, je hebt een enorme prestatie geleverd, ook als is er geholpen middels een keizersnede... 9 maanden lang, en nu iedere dag weer opnieuw je allerbeste gegeven., en het resultaat mag er zijn.. daar mag je jezelf af en toe best een schouderklop voor geven en wees er maar trots op.

Groetjes,
Tamara

Hoi,

Ik heb 7,5 week geleden een keizersnee gehad en moet zeggen dat ik al aardig opgeknapt ben.
Dat dode gevoel is er inderdaad nog en zal ook waarschijnlijk altijd zo blijven. Soms kan dat gevoel in je buik na een jaar weer langzaam terug komen. Het enige waar ik nog last van heb is als ik teveel heb gedaan, dus bijvoorbeeld een te groot stuk gewandeld, dat mijn buik dan zeurt. Als ik dan wil opstaan dan  moet ik  de eerste paar meter wat krom lopen voordat het weer gaat. Een beetje het gevoel alsof je in je buik gestompt bent.

Verder ziet het litteken er mooi uit (met spiegeltje onder die pens checken haha).
Het duurd allemaal even net iets langer en je moet er gewoon geduld mee hebben en das soms moeilijk, i know.

Ik heb geen moeite gehad met de onverwachte keizersnee, het was allemaal erg gezellig en leuk en kijk er met een grote smile op terug. Het enige is dat ik me nu wel afvraag hoe een natuurlijke bevalling had aangevoeld,.. maar ja,.. Kay krijgt in de toekomst (als alles weer goed mag gaan) hopelijk nog een broertje of zusje erbij dus wie weet dan wel een natuurlijke bevalling!

Esmé

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie reacties. Jammer dat mij in het ziekenhuis niet verteld is dat je dat "dode"gevoel in je onderbuik waarschijnlijk blijft houden,...
Ik lees dat sommige van jullie al weer auto rijden. Mij is verteld dat je dat 6 weken niet mag, ook vanwege de verzekering. Volgens mijn kraamhulp zou ik niet verzekerd zijn als ik toch ga auto rijden. Weet iemand van jullie hier iets van?? Ik zou namelijk dolgraag er tussen uit gaan, maar iedereen woont te ver weg om te lopen....

Annet:
Ik denk iedere dag nog aan 30 augustus en hoe alles is verlopen. Ik krijg er soms nog tranen van in mijn ogen. Het is zo anders gegaan dan ik ook had gehoopt. Verder dachten de artsen dat onze Thijs niet gezond zou zijn en veel te klein. Achteraf is dat allemaal mee gevallen, maar dat heeft ons natuurlijk wel een hoop kopzorgen bezord. De laatste weken van de zwangerschap hebben we ons alleen maar zorgen gemaakt. Niemand kon onze zorgen weg nemen, want niemand wist iets zeker.....Gelukkig is onze jongen gezond, maar emotioneel ben ik er   nog lang niet overheen. Het ging allemaal zo snel. Het heeft maar drie minuten geduurd en ik vind het aller ergste dat ik onder gehele narcose gegaan ben. Niet voor mezelf, maar ook voor mijn partner. Nu hebben we dit belangrijke moment niet samen meegemaakt, en dat doet me nog het meeste pijn...
Goed idee om het allemaal eens op te schrijven, ook voor onze zoon later. Ik denk dat ik dat dus maar doe.

Groetjes Mieske

Hey,

Van die verzekering weet ik niets, maar ik kan het me werkelijk niet voorstellen, daar staat in ieder geval niets over in mijn polisvoorwaarden. Ik ben zelf na 4 weken weer in de auto gaan zitten, maar ik zat na 3 weken (veel eerder dus) al weer in de bus en de tram, met kinderwagen en al. Ik voelde me prima en wilde de wereld in, in Amsterdam Centrum gaat dat niet zo goed met de auto (ik wil liever geen 4 euro per uur parkeergeld betalen).
Goed om te lezen dat anderen ook een wat gevoelloos stuk hebben onderaan hun buik. Ik dacht (en hoop nog steeds) dat het wel over zou gaan. Ik smeer het in met antirimpelcreme (eigenlijk voor je gezicht...) lekker vochtingbrengend en je weet nooit waar het goed voor is. Volgens mij helpt het wel om zachtjes te masseren die huid, maar misschien is dat een verzinsel.

Monstertje/Barbara (nu is Mirne 10 weken, bijna weer aan 't werk!)

Terug
Bovenaan