Hoi,
Ik heb het boek ook en ik moet zeggen dat het bij Rosa bijna exact klopt. Ze groeit ook in sprongetjes en als er zo'n mentaal sprongetje aankomt, merken wij het echt aan haar. Ook de dingen die ze na het sprongetje zouden kunnen leren kloppen.
De 4e sprong.. ik neem aan dat je het over de sprong hebt bij 19 weken of 4,5 maand? In het boek staat dat je kindje dat eerst weer een "terug naar mama" periode kan hebben. Huilerig en hangerig kan zijn, niet wil eten of slapen enzovoorts. Als de sprong genomen is gaat de zgn. "Winkel van gebeurtenissen" open voor je kleintje. Dat betekent niet dat ze dat allemaal meteen kunnen, maar dat ze er dingen uit kunnen gaan leren.
In het kort: rollen, probeert te kruipen (tijgeren), handjes en vingers ontdekken, gaat zelf zitten als hij schuin tegen je aan ligt, kan even zitten, trekt gekke bekken, grijpt gericht, met één hand pakken, ontdekt jouw mond, stopt vanalles in de mond, gooit met speeltjes, onderzoekt details, zoekt naar moeder, reageert op spiegelbeeld, houdt een boekje vast, reageert op de eigen naam, herkent liedjes, brabbelt mamma, babba, tata, hada, gaapt met geluid, strenkt armpjes uit op opgepakt te worden, duwt de borst/fles weg als hij niet wil, begint zich aan te stellen om aandacht te krijgen, moppert, heeft een knuffel waar hij aan gehecht is.
Dit is het zo'n beetje. Het is wel handig als je het boek zelf koopt. Ik vind het heel leuk om te zien hoe ze al die dingen langzaam leren of opeens kunnen.
groetjes,
Desiree