Het aloude onderwerp: slapen

Hey dames,

Direct maar met de deur in huis: hoe gaat het slapen van de peuters tegenwoordig?

Heel soms sloegen we het middagslaapje (nou ja, slaapJE, regelmatig 2,5/3 uur) over. Dat merkten we dan de volgende dag wel in de zin van dat hij dan eerder moe was en smiddags nog langer sliep.
Vorige week kwam hij 4 dagen weer uit bed toen hij er goed en wel in lag met de mededeling dat hij niet hoefde te slapen. Nu heeft hij zaterdag en zondag niet smiddags geslapen en vanochtend rond half 11 toen we in de auto zaten om boodschappen te doen gaf meneer mij te verstaan dat hij niet hoefde te slapen vandaag . Heb geen poging gedaan om hem op bed te leggen.

Aan het einde van de dag is hij natuurlijk wel erg moe. Eerder was dat geen probleem en ging hij als een mak schaap mee naar boven. Maar nu....een drama...krijsen en gillen omdat hij niet wil slapen en ik moet hem eerst een paar terug leggen in bed.

Nu ga ik geen discussie met hem aan hoor: mijn standpunt is: middagslaap wil je niet? prima, dan slaan we hem over, maar savonds gaat hij op het normale tijdstip (of iets eerder) naar bed en daar moet hij dan blijven.

Hoe gaat het bij jullie met het slapen? Is dit herkenbaar? En hoe pakken jullie het aan?

Groeten,
Ellen mv Julian

Hoi,
Skip zegt soms ook dat hij 's middags niet meer wil slapen, maar dan heeft hij pech gehad...want mama vindt dat hij nog moet slapen. Dit vind ik omdat hij, als hij wel gaat slapen, nog zeker 2,5 uur slaapt.  Dan gaat het er bij mij niet in dat hij niet hoeft te slapen.
Ik denk dat dit weer de beroemde peuterpuberteit is... proberen wat mama doet als ik zeg dat ik iets niet wil.
Aangezien jouw zoon ook 's avonds niet graag gaat slapen (terwijl hij dus wel heel moe is), zou ik denken dat dit een fase is.... en inderdaad: hij moet gaan slapen, dus gaat ie naar bed. Als Skip zegt dat hij niet wil slapen, zeg ik wel eens dat hij dan maar moet rusten :) of even mag 'spelen' in bed... maar hij komt niet meer naar beneden.
Succes! Ik denk dat het gewoon een uitprobeerfase is.
Groetjes, Noor mv Skip, Bo en ?

Tessa slaapt meestal tussen de middag nog zo'n anderhalf uur.
Soms heeft ze er echt geen zin in en duurt het lang voordat ze eindelijk stil is, maar ze is vaak nog echt moe.....Scheelt dat Meike ook op dezelfde tijd tussen de middag gaat slapen, dan gaat ze vaak zonder morren naar bed,

S' avonds ligt ze er echt 19:30 in maar test ze ons momenteel wel uit.......roept nog 3 keer papa/mama en dan verzint ze echt de onzinnige dingen.. (nuffel ligt niet goed, haar in de slaapzak, duim is nat....) maar na een paar pogingen is het stil en slaapt ze tot 7:00 uur......

LIsenka mv Tessa en Meike

Hier is het op dit ogenblik ook een slaap-fiasco...
Enzo slaapt nog altijd 's middags, 2 uurtjes. Maar de laatste dagen is het een hobby om zo lang mogelijk te rekken om wakker te blijven.
We hebben 't afgelopen zondag geprobeert om m wakker te houden de hele dag maar hij redt dat echt niet, hij is bekaf.
Enzo slaapt nog in zijn ledikant dus dat scheelt dat hij niet uit bed kan maar ja.
Ik leg m gewoon de standaardtijd in bed, geef hem een smakkerd en ga gewoon maar weg anders is het helemaal feest (stiekum vindt ik het zo sneu..).
Tis een fase, hoop ik....

Nou, sterkte ermee

liefs
di silva mv enzo

Delano slaapt al maanden niet meer 's middags,en   dat ging,met nadruk op 'ging' prima.
Ik vond het wel verrassend dat hij het middagslaapje over ging slaan omdat meneer ook nog makkelijk 3 uurtjes sliep.
ineens wilde hij niet meer dus dan maar niet,dat ging verbazingwekkend goed!
Maar de laatste weken is hij,lijkt wel,chronisch moe.
Dat begint al in de ochtend,ik geloof niet dat hij ziekjes is dus dat is wel lastig.
We leggen hem  nu 's avonds wat eerder in zijn bedje maar tot nu toe geeft dat niet het gewenste resultaat.
Hij slaapt wel direct maar de volgende dag is hij gewoon weer moe.
Volgens mij,om weer op jouw verhaal in te haken,moeten kindjes ook vaak wennen aan het niet meer slapen 's middags en kan het zijn dat hij daar na een paar dagen al veel makkelijker mee om gaat.
iig geef het eens een paar dagen een kans,dan zie je daarna wel weer verder.
Groetjes Tanja

En, hoe is het het nu? Gaat de kleine man weer lief slapen na een dag buitenspelen?

Hier slaapt Sophie de helft van de tijd wel en de andere helft niet 's middags. Als we op pad zijn leg ik haar niet in bed en heeft ze er ook niet echt last van. Als we gewoon thuis zijn, ligt ze rond 12.30 uur in bed en slaapt dan  nog 2 uur. Als ze echt niet kan slapen, hoor ik haar vaak wat rommelen met boekjes en haar pop en is ze daar na een klein uurtje klaar mee, dan mag ze weer naar beneden (heeft ze toch even gerust denk ik dan maar).

's avonds heeft ze soms allerlei smoesjes (nog een knuffel, slokje water, deken ligt niet goed) en soms valt ze als een blok in slaap.

Het wisselt hier nogal dus, maar gemiddeld genomen is het wel of niet slapen geen strijdpunt en was ik ook niet van plan dat ervan te gaan maken. Hoe dan ook: als ze er 's avonds inligt, komt ze er niet meer uit... kinderbedtijd is kinderbedtijd hahaha.

Groetjes
Susan

Het gaat momenteel wel weer goed.
Dinsdag op het kdv heeft hij wel geslapen, gistermiddag niet en vanochtend hield hij zijn speen en knuffel   op (die liggen normaal altijd in bed). Ik vroeg of hij moe was en zei dat het dan wel een goed idee was dat hij na het broodje eten op bed zou gaan. Zij reactie: of op de bank liggen kan ook. Hahaha, lekkere wijsneus. Op bed dus, eerst ging hij een boekje lezen en nu slaapt hij (denk ik, het is al een tijd stil).
Het zal hier de komende tijd ook wel een tijdje wel/niet slapen smiddags zijn.

Ik denk dat het afgelopen weekend echt testgedrag was. Met het avondeten was hij maandag heel dwars; steeds van tafel en na  tig keer vragen of hij iets wilde eten waren wij klaar met eten. De laatste keren had ik al aangekondigd dat ik het eten anders weg zou gooien, maar dat had ook  geen effect. Tot ik met de pan met restjes naar de biobak liep: MAMAAAAA, NEEEEEE, IKKE ETEN!!! Nou ja, jammer dus, maar ik heb alles weggegooid.
Toen was het tijd voor het toetje. Dat weigerde hij ook. Dus heb ik uitgelegd dat het nu tijd was voor het toetje en als papa en ik daarmee klaar waren hij geen toetje meer zou krijgen. Na wat innerlijk conflict besloot hij dan toch maar mee te eten.
En de volgende dag? Meneer heeft van begin tot en met het toetje aan tafel gezeten en gewoon gegeten...(HA!)
De strijdbijl is dus begraven!

Groetjes,
Ellen mv Julian (die doorgaans   heeeeeeeel lief is hoor, de ideale schoonzoon, hihi)

tot nu toe heb ik de mazzel dat Tess nog elke middag wil slapen en dan ook sávonds om 18.15 helemaal uitgeput in bed ligt.
Op dagen dat we weg gaan slaapt ze niet maar dit moet ik niet een paar dagen doen want dat kan ze echt niet volhouden.

Liefs sandra

Terug
Bovenaan