Het echte opvoeden is begonnen .....

Hi,

De eerste paar maanden was alles lief en schattig (nog steeds hoor), maar nu gaat het grote opvoeden echt beginnen en ik kan wel even wat advies gebruiken van medemoeders.

Mijn meisje is nu alweer 10 maanden en een echte boef. Ze zit continu aan een plant of kabeltjes te trekken en iedere keer zeg ik weer dat ze dat niet mag doen. Zet mijn boze stem op, kijk heel streng, haal haar handje weg en zeg dat ze dat niet mag doen. Maar het mooie is nog dat ze gewoon gaat lachen en anders wordt ze heel woest en dat resulteert dus in een huilbui!

Hoe gaan jullie daar mee om? Is het kwestie van volhouden en de huil/uitlach-sessies maar voor lief nemen?
 
Hoi, ja idd volhouden volgens mij!
Anders neemt de kleine straks een loopje met mamma en dat willen we niet denk ik!
Gewoon blijven aangeven wat wel en niet mag. Duidelijkheid. dan leert een kind vanzelf hoever hij kan gaan bij zn ouders en wie er de baas is. hoe moeilijk ook soms!
Dat is mij altijd verteld tenminste... misschien zijn er ouders die het anders doen????!
HEEL VEEL succes want het is moeilijk...
groetjes
 
Hai,

Ja hoor, gewoon een kwestie van volhouden!

En goed in je achterhoofd houden dat ze het niet doen om je te pesten of om je uit te proberen (althans, in het begin nog niet haha!). Ze onthouden nog niet dat dat dan een volgende keer ook niet mag. ik zei altijd 'nee, dat mag niet' en dan haalde ik mijn zoontje weg bij de betreffende plant/wijnrek of wat dan ook. Dan krijgen ze op een gegeven moment vanzelf door dat het woordje 'nee'   wordt gelinkt aan het zitten aan de plant.

Echt belangrijk om consequent te blijven, anders is het verwarrend voor je kindje.

Veel succes!


 
gewoon volhouden! Wij zijn met 6 maanden begonnen met nee te zeggen als ze iets deed wat niet mocht. In het begin begreep ze het niet, maar nu is ze 15 maanden en ik kan rustig iets op tafel laten liggen waar ze niet aan mag komen, 1 keer nee zeggen is genoeg. Vaas bloemen op de grond is geen probleem meer, ze weet dat ze er af moet blijven.
Zo hebben we haar ook geleerd dat ze niet aan de oven mag komen, (die van ons wordt niet heet aan de buitenkant maar dat is niet overal zo). Het gekke is dat als ie uit staat, ze er gewoon tegenaan leunt, maar als ie aan is hoef ik alleen maar te zeggen: nee, is heet (of is au) en ze komt er niet in de buurt. Kwestie van heel consequent volhouden.
Ze heeft nu wel een leeftijd dat ze ons af en toe uit gaat dagen, dus soms zeg ik nee en dan gaat er toch even heel snel een handje tegenaan, met zo'n vreselijk ondeugende kop erbij  :)

groetjes, Ellen
 
Terug
Bovenaan