het ideale leeftijdsverschil?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames,

Ik lees hier op het forum dat er een aantal alweer zwanger zijn, gefeliciteerd!
Nu zijn we zelf ook aan het nadenken wanneer we een tweede kindje zouden willen. Onze dochter is nu 6,5 maand. Als we het leeftijdsverschil klein willen houden dan zouden we nu al weer moeten beginnen. Dit lijkt zo super snel nu Linde nog zo klein is. Het gaat allemaal uitstekend, het is echt een super makkelijk kindje en ook de zwangerschap was zonder enig kwaaltje verlopen. Ik vraag me alleen af wat een leuk verschil is in leeftijd. klein, zodat ze ook nog wat aan elkaar hebben of wat groter is misschien makkelijker als de oudste wat ouder is als de volgende komt.

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Groetjes Joy

Hoi

Ikelf heb 3 kinderen en hierbij mijn eigen bevindingen.
Tussen de twee jongens zit 2,5 jaar.En het gaat heel goed.
Ze spelen veel met elkaar en kunnen het samen heel goed vinden.
Nu heb ik nog een dochtertje van 8 maand en zijn de jongens alweer 8 en 5 jaar.
Het voordeel is nu wel dat je met de schooltijden je handen vrij hebt voor de kleinste.Ik weet nog niet hoe het gaat als ze wat groter is,maar nu willen de jongens alles voor en met haar doen.Ze zijn beide heel lief voor haar.

Hopelijk heb je er wat aan!

Groetjes Jessica

Hoi Joy,

Wij hebben nu een dochtertje van 7 maanden en in eerste instantie heb ik altijd maar één kindje gewild. Later krabbelde ik wat dat betreft al een beetje terug en leek 2 me ook wel leuk, maar wel pas na 4 jaar ofzo nadat de eerste geboren is.  Ach... en nu ik al die verhalen lees over voor de tweede keer zwanger zijn enzo, gaat het toch al wel héél erg kriebelen hoor. Maar ik ben er ook nog niet helemaal uit hoeveel leeftijdsverschil ik er tussen zou willen hebben. Aan de ene kant zou ik het nu meteen wel willen proberen, aan de andere kant lijkt het me ook wel prettig al ons dochtertje al wat zelfstandiger zou zijn en een beetje zou begrijpen wat er allemaal gebeurt tijdens een zwangerschap en (evt.) bevalling. je bent dus niet de enige die dat een lastige beslissing vindt...

Groetjes Anouk.

Wij willen ook dolgraag een tweede. De discussie over het 'wanneer' varieert nogal. Een paar weken geleden hadden we bedacht er voor te gaan, maar nu Lotte al ruim een week weer 's  nachts wakker wordt, denken we daar weer anders over.  

Voor nu is de planning om media Juni te gaan proberen. Bij Lotte hadden we enorm veel geluk om in een poging zwanger te zijn. Zouden we weer zoveel geluk hebben om snel zwanger te zijn, dan is Lotte ongeveer 2 jaar als de volgende komt.

Bovendien vind ik het enorm leuk om deze zomer lekker veel tijd aan haar te kunnen besteden. Ze kan dan lopen en beleeft alles veel meer. Met z'n drietjes naar het strand, bos, kinderboerderij, op vakantie, enz. Lotte's zwangerschap was best zwaar en ik voelde me vaak ziek, had bekkeninstabiliteit, enz. Daarom wil ik nog even van haar genieten en leuke dingen met haar kunnen doen voor het geval ik weer aan huis gekluiserd zit. Bovendien ben ik dan het grootste gedeelte zwanger in de winter en dan ben je toch al meer binnen.

Groetjes, Marisa

Ik denk dat het ideale leeftijdsverschil niet bestaat. Mijn zus en ik schelen  bijvoorbeeld niet veel met elkaar. Waarschijnlijk hadden mijn ouders het idee dat we dan leuk samen konden spelen... Nou missssssssssssss. Mijn zus en ik zijn zo verschillend, dat we het eigenlijk nooit leuk vonden om met elkaar te spelen. We maakten ook geen ruzie.

Mijn zoon is 6 en mijn dochtertje 5 maanden. Dus een heel groot leeftijdsverschil. Voor mij wel makkelijk, want de oudste zit al lekker veel op school, en kan bijv. ook alleen buitenspelen, waardoor ik eigenlijk heel  erg mijn  handen vrij heb voor mijn dochtertje. Alleen weet ik niet of het voor  hun zelf wel zo leuk is. Maar goed, dat moet de toekomst nog maar uitwijzen.

Ook wij willen graag een derde, maar gaan proberen als de jongste 2 jaar is (dat zeg ik nu......) Want vind het voor mezelf wel prettiger  als  Eline in ieder geval zelf  kan  lopen enzo.  

hoi hoi

tussen mijn twee dochtertjes zit 2jr en 5 mndn.
de voordelen:
-ik kon mijn zwangerschap met haar delen, super trots was ze op mijn buik
-ze is al iets zelfstandig en kan zelf de trap op/af zelf lopen in de stad blabla
-zo af en toe slaapt ze nog smiddags dus dan heb ik even rust , vooral tijdens de zwangerschap was dat erg lekker.
-ze is voor rede vatbaar en als ze snachts dus wakker wordt is ze met een goed argument zo weer vertrokken.

de nadelen:
-ze zit nu midden in de peuterpubertijd en vraagt dus zoooooveel aandacht dat ik eigenlijk te weinig tijd over hou voor mijn andere dochtertje, ook al zit ze op schoot dan nog ben ik aan het praten,discuseren met de oudste. dat vind ik zelf wel een erg nadeel want die babytijd is al zo kort.
-het duurt voor de oudste allemaal wel erg lang, wanneer kan ze nou eindelijk eens spelen???

dus ja alles heeft zn voor en nadelen, als je wacht tot de oudste naar school gaat heb je wel alle tijd voor de baby, al loop je wel de hele dag heen en weer naar school/sport/zwembad.
en als je snel begint dan kan je ze nog een beetje hetzelfde behandelen wat betreft slaapjes enzo.

of ze dikken vrienden worden weet je toch nooit.

wij willen graag een derde,..loop me ook suf te piekeren over wanneer!

succes!

groetjes janneke

dus ja, je zou dus langer
-

Ja blijft moeilijk he!!
Bij mij kriebelt het ook alweer een tijdje, en nu zijn er op mijn werk ook alweer 3 zwangeren nou dan heb ik het helemaal niet meer!!!.
Wij hebben besloten om eind van de zomer weer te gaan proberen voor een tweede, Dan is onze dochter 2 als de tweede komt en dat lijkt me prima!!
Ja wat is een mooi leeftijdsverschil, dat is voor iedereen anders natuurlijk. Overal zitten voor- en nadelen aan.
Mijn zus en ik schelen elkaar 16 maanden en ik moet zeggen we hebben veel aan elkaar gehad als kinds zijnde. Nu is het contact wel minder geworden.

Zodra iemand   weer zegt zwanger te zijn gaan mijn eierstokken alweer rammellen, maar dat is volgens mij ook wel een beetje vrouw eigen (hormonen!!!!!!).

Nou succes met de beslissing en we horen wel wanneer het zover is!!!
Groetjes naomi

Terug
Bovenaan