Het leuk vinden om in broek te plassen.

Ik zit met een probleem. Mijn oudste dochtertje is bijna 2,5 maanden en is al zindelijk van haar 2 jaar. Een maandje geleden heeft ze er een zusje bij gekregen. Nu plast ze terug in haar broek, al is het soms maar een klein beetje en doet ze de rest op haar potje. Maar zij trekt er zich niets van aan als haar broekje nat is.  Ze vindt het blijkbaar prettig. Is het om reactie uit te lokken of aandacht te hebben nu ze een zusje heeft, dat kan ik eigenlijk wel begrijpen. Maar dat ze het echt leuk vindt, daar heb ik het moeilijk mee. Of ik haar nu straf of beloon, het doet haar echt niets. Wie kan er mij advies geven want ik weet er eigenlijk geen raad mee.        
 
Hoi Loortje,
helaas heb ik geen tips voor je. Ik heb exact hetzelfde probleem en zit ook echt met mijn handen in het haar. Lotte is nu net 3 en sinds dit voorjaar "zindelijk" maar sinds de geboorte van haar baby-zusje afgelopen zomer is het behoorlijk mis. Als we er zelf heel goed op letten en ze elke 2 uur op de wc zetten gaat het redelijk maar zelf zal ze er niet op komen om aan te geven wanneer ze moet (en dat deed ze ervoor wel) en ze loopt rustig een half uur met een natte broek als we haar laten. En als we aankondigen dat ze even naar de wc moet gaan kruipt ze in een hoekje. Hoe meer (negatieve) aandacht we het geven, hoe erger het wordt en hoe leuker ze het lijkt te vinden.
Ik moet er wel bij zeggen dat het ook wel een tijdje weer veel beter ging, maar nu is het terug bij af, het zijn echt periodes. Nu ben ik net weer begonnen met werken (3 dagen in de week) en is het weer mis.

We zitten eraan te denken om toch nog verlaat het stickertjes systeem inte voeren. We willen dat komende week gaan doen. Stickers plakken als het goed gaat. Hopelijk slaat dat zodanig aan dat ze het zelf dan ook in de gaten krijgt als ze nat is. Bovendien is de negativiteit er dan een beetje af hopen we.
Verder geven we haar uiteraard een boel aandacht als de baby op bed is maar blijkbaar vind ze dat geen genoeg compensatie voor als de baby er wel bij is want dan wil ze door vervelend te doen extra aandacht.
Ze is verder gelukkig wel heel erg lief tegen baby Benthe en verder ook een ontzettend lief meisje maar weet blijkbaar even niet goed wat ze met zichzelf aanmoet....

Succes ermee.

groetjes, Geesje
 
Hoi dames,

Hier ook hetzelfde probleem. Ik heb het meegemaakt met mijn oudste dochter toen mijn derde kindje werd geboren, en nu met mijn 2e dochter toen mijn zoontje werd geboren. Het gaat puur en alleen om aandacht. Mijn oudste dochter deed het bijv. steeds als ik de baby ging voeden, en alleen thuis. Mijn 2e dochter poepte tot vorige week gewoon 2 keer per dag in haar broek, maar ook alleen thuis. Op de psz houdt ze het in, en als we op visite zijn ging ze wel gewoon naar de wc.

Ik heb een week lang alles over me heen laten komen, en de tijden opgeschreven en of het poep of plas was, en daar na heb ik een soort van plan gemaakt. Bij de oudste was het heel simpel. Voor de baby gevoed moest worden ging ik eerst met haar naar de wc. Dus terwijl de baby huilde (zo zag zij dat mama ook echt aandacht had voor haar, en niet alleen voor de nieuwe baby). En door die speciale aandacht was het met een halve week over.
Mijn tweede dochter heeft echt bijna 8 maanden dwars gelegen, en was echt op zoek naar aandacht. Ze wist precies waar ik (door hormonen, en bv) niet mee om kon gaan, en daar wachtte ze op. Nu het langzaam weer wat rustiger wordt, en het ontzwangeren een beetje voorbij is, heb ik een plan gemaakt. Eerst heb ik haar 2 dagen genegeert als ze in haar broek poepte. Ik maakte het wel schoon, maar ik ging geen nieuwe kleren pakken, en ik hielp haar ook niet met aankleden (ze is nu trouwens 3 jaar en 8 maanden) als ze zelf haar kleren had gepakt. Dat was vreselijk voor haar, en ik heb dan ook 2 dagen een vreselijk zielig meisje gehad, je hart breekt bijna..... Op dag 3 heb ik haar voorgesteld om even op het potje te komen zitten. tv aan en tijdklok gezet op 10 min. Midden in de kamer. Terwijl ze daar zat haar dikke duimen schriftje geintroduceert en de stickers laten zien die ze kan verdienen. En het werkte! De eerste keer gelijk raak. Zo moest ze 4 keer per dag op het potje. Ochtend, tussen de middag, na school en na het avondeten. En sinds die eerste keer heeft ze nog maar 1 keer een ongelukje gehad, en dat was omdat mama was vergeten om haar na het avondeten op het potje te zetten (tweede dag), voor ze nog even mocht buiten spelen. We zijn nu een week verder en de laatste 2 dagen zegt ze ineens zelf dat ze moet poepen, en gaat gewoon naar de wc!!! Het werkt!
Nu hoeft ze nog maar 2 keer op het potje te zitten, om te proberen, en zo wil ik het dan afbouwen.
Ik heb wel afgesproken met haar dat ze het wel moet proberen, ook al voelt ze het niet. Als ze het nl niet wil proberen en het gaat dan mis (ongelukjes als ze het wel probeert hebben natuurlijk geen consequenties, behalve zo min mogelijk aandacht) dan haal ik een sticker uit haar boekje.

Wel een heel verhaal, maar goed....

liefs lin
 
Hoi Linda,
Bedankt voor de tip over hoe jij met dat stickertjes plakken bezig bent gegaan. Wij doen sinds gisteravond ook stickertjes plakken, ze heeft er al 4 verdient.......
Ze zei bij het op bed gaan dat ze nog te klein was om plasjes op de wc te doen, en daar was ik bijna ingetrapt (ze wil de stickertjes zonder er wat voor te moeten doen) maar vanmorgen dus en op de wc geplast, en ook gepoept zonder dat er ook  maar iets in de onderbroek zat.
Natuurlijk ging het wel weer mis toen ik Benthe moest voeden...maar ja, ideaal hoeft niet, als er maar verbetering in zit....
Ben benieuwd of het bij haar ook met een week over zal zijn...
groetjes, Geesje
 
Dag mama's,

ik ben blij dat jullie gereageerd hebben. Het doet deugd om te horen dat dat niet alleen bij mij gebeurd. Ik zal dat stickertjessysteem zeker ook eens uitproberen, hopelijk zal dat ook lukken bij mij.
Ik deed dat vroeger -telkens als ze geplast had of kaka had gedaan- dan kreeg ze een zonnetje van mij, maar dat boeit haar niet echt.
En als ze in haar broek doet dan steekt ze haar slip weg zodat ik niet weet dat ze in haar broek heeft geplast.
Heb ook ondervonden dat ze in haar broek plast als ik de jongste voedt. Frustrerend.
Vele groeten, loortje!
 
Terug
Bovenaan