Het leven met een dreumes

<p>Hallo iedereen,</p><p>ik ben benieuwd hoe jullie het ervaren met een dreumes? Mijn mannetje (ruim 1,5jaar oud) is ontzettend lief en sociaal maar jeetje wat kan hij de laatste tijd moeilijk zijn. Het woordje ‘nee’ kent hij sinds 2 weken, daar moet ik eigenlijk wel om lachen, want alles is nee, maar hij bedoelt toch vaak ja. Maar ik vind het wel een lastige periode merk ik. Vaak ongeduldig, niet veel leuk vinden, moeilijk doen om de kleinste dingen. En dan moet de terrible two er nog aan komen ?</p><p>zitten er meer in dezelfde fase inmiddels? Ben erg benieuwd hoe jullie het ervaren. </p>
 
Ons ventje is 14 maanden en kan er ook wat van. Hij is onwijs lief, sociaal, grappig (en dat weet hij) en ondernemend. Verder een temperamentvol kereltje dat goed weet wat hij wel en niet wil.
Hij is gelukkig nog niet in de nee-fase beland. Hij is op het moment alles dat niet mag aan het proberen en test hoe ver hij kan gaan. Vooral als hij moe is, is het heel erg. Dan is het echt achter elkaar dingen doen die niet mogen (aan stopcontacten zitten, op de tv slaan, de lampen aan en uit doen, met speelgoed tegen het raam slaan en ga zo maar door). Het is net of hij het rijtje afwerkt en kijkt mij ondertussen aan of ik het wel zie en hoe ik reageer. 
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik het leven met een dreumes leuker en makkelijker vind dan toen hij baby was. Hij kan al zoveel beter communiceren en zelf spelen. Als ik nu ga koken bijvoorbeeld, dan geef ik hem een vergiet, soeplepel en snijplankje en dan gaat hij ook 'koken'. Hij kan sinds een maand ook goed lopen dus we gaan regelmatig een blokje om. Maar als hij in een bui is dat niks goed is en hij alles wil doen wat niet mag, kan ik 'm ook wel eens achter het behang plakken hoor. Soms moet ik ook even tot 10 tellen om niet kwaad te worden. 
 
Herkenbaar, en het kan zeker lastig zijn! Met name als je haast hebt, moe bent etc. 
Maar ik vind dit ook een van de leukste fases. Dit is de kans om ze normen en waarden bij te brengen. Fijn dat ze deze periode doormaken om te kijken waar de grens is, wat mag wel en niet, wat als ik nee zeg of op de grond ga schreeuwen. Onze zoon is nu bijna 2 en je ziet al heel goed wat hem wat dat betreft is bijgebracht. We hebben nu al veel profijt van het consequent en rustig handelen en onze grenzen bepalen. 
 
Terug
Bovenaan