Het verhaal van mijn oma(bijna 90 jaar)

Hallo lieve meiden,

Het is nu 2 weken geleden dat ik een miskraam heb gehad en het gaat lichamelijk wel weer goed met mij. Met mijn hoofd kan ik er nog niet bij en ben nog erg verdrietig.

Gisterenmiddag ben ik op bezoek geweest bij mijn wijze oma van bijna 90.
Ze heeft reuma, zit in een rolstoel en woont alweer een paar jaar in een bejaardentehuis.
Ik probeer eens per maand bij haar langs te gaan. Gisteren ging ik weer naar haar toe, met een bosje roosjes en een  zak muskaat druiven.

Mijn oma vroeg gelijk hoe het met mij ging en natuurlijk vloeiden er gelijk tranen. Nou dacht ik dat mijn oma mij weer wat wijze woorden en raad zou geven. Maar niets was minder waar. Ze kreeg ook tranen in haar ogen en zegt:"Ik weet percies hoe je,je voelt. Want ik heb hetzelfde meegemaakt". Ik schok enorm want dat wist ik niet.
Met tranen in haar ogen vertelde ze  haar verhaal.Iets wat 68 jaar is geleden en wat ze 68 jaar heeft verzwegen. Ze was pas 21 jaar toen zij een miskraam kreeg, ze moest trouwen met mijn opa.Maar ze waren hevig verliefd, dus ze vonden het niet erg.
Ze wist niet hoe lang ze zwanger was, want ze wist van toeten noch blazen natuurlijk.
Ze had geen w.c., maar een huisje waar je heen ging en daar verloor ze haar kindje. Het was heel klein zei ze, en verloor veel bloed. Ze was helemaal overstuur. Ze riep haar schoonmoeder, waar het jonge paar bij in woonde. Haar schoonmoeder verzorgde haar. En was heel boos op mijn oma. Mijn oma heeft ze maandenlang met de nek aangekeken, want mijn oma was een zondaard. En werd gestraft door god.
Mijn oma heeft hier 68 jaar niet overgesproken en altijd gedacht dat het haar schuld was.

Toen ze uit vertelt was, kon ik zien dat ze opgelucht was. We hebben samen enorm gehuild,ik meer om mijn oma. Dat ze zoiets heeft moeten meemaken, totaal geen steun heeft gehad van haar omgeving en aan haar lot is overgelaten.
En nu denk ik, dan is mijn miskraam niet voor niets geweest. Mijn oma heeft iemand in mij gevonden om haar verhaal te vertellen, wat ze 68 jaar niet heeft durven vertellen.

Na die miskraam heeft ze nog 7 kinderen gekregen, 5 meiden en 2 jongens (waaronder mijn moeder). Heeft ze 18 kleinkinderen en 4 achterkleinkinderen. Ze voelt zich een rijk vrouw. En is ze trots op al haar kinderen, maar toch voor haar gevoel heeft ze 8 kinderen.

Lieve meiden ik ben zo blij met dit forum. Mijn oma heeft dit nooit gehad, die heeft het helemaal alleen moeten doen.Ik heb mijn oma vertelt over dit forum en ze vind het geweldig dat ik er zoveel steun aan heb. Ze vroeg gelijk aan mij of ik voor haar  dit verhaal op het forum wilde zetten. Ze zei"Ik ben een lotgenoot van bijna 90".

Nou lieve oma bij deze en ik hoop dat je nog lang bij mij mag blijven.

Groetjes Willemien  

Hoi Wiljo,

Ik hoor eigenlijk niet thuis op dit forum maar kreeg bij het lezen van dit verhaal de tranen in mijn ogen....Het lijkt me vreselijk moeilijk voor je oma geweest dat ze er nooit over heeft kunnen praten, wel fijn dat ze het nu met jou heeft kunnen doen hoe pijnlijk en moeilijk dat misschien ook voor jullie is geweest.  

Ik hoop dat jullie nog lang veel aan elkaar zullen hebben en dat het jou en je partner ook gegeven is een wondertje op de  wereld te zetten..

Groetjes Odette  

OH meid,

Wat erg voor je oma! Nooit erover hebben kunnen praten! Wat waren mensen vroeger toch kortzichtig. Jammer dat jouw oma zich zoveel jaren schuldig gevoeld heeft. Ze kon er helemaal niks aan doen.
Maar fijn dat ze nu met jouw kan praten. Het is dan wel geen fijn gespreksonderwerp, maar erover praten doet jullie allebei goed denk ik. Ik heb ervaren dat het prettig is om te praten met mensen die het ook meegemaakt hebben. Ze weten nl gelijk wat je bedoeld.

Heel veel sterkte voor jouw en voor je oma!
Groetjes, Kat

Als je ziet waar men vroeger ondergebukt ging. Mijn oma was een onecht kind. Daar heeft ze heel veel moeite mee gehad.

Mijn andere oma heeft ook miskramen gehad en twee kinderen verloren (één drie dagen na de bevalling (7 maanden zwanger), de ander is 24 jaar geworden). Zij mocht er van mijn opa nooit over praten. Op het laatst werd ze dement en toen kwam alle pijn, verdriet en emoties eruit. Vreselijk om te zien.

Ook haar zussen hebben problemen gehad met kinderen krijgen. Twee zijn er zelfs ongewild kinderloos gebleven, de andere twee hebben maar één kind gekregen (na heel veel verdriet). Ik heb voordat de eerste keer zwanger werd ook altijd rekening gehouden met de mogelijkheid van vruchtbaarheidsprobelemen, miskramen e.d.

Zelf heb ik er nooit met mijn oma over kunnen praten, gelukkig had ze mijn moeder (het is mijn oma van vaders kant) wel dingen verteld, zoals gebruik van hormonen om een kindje vast te houden (waarschijnlijk DES, maar dat is niet zeker), waardoor ik toch iets weet van de voorgeschiedenis van mijn vaders moeder.

Nou meid heel veel sterkte en het is toch wel bijzonder dat je dit met je oma kan delen, ook al is het geen fijn onderwerp, het geeft jullie wel die extra emotionele band.

Miep

Hoi Tobi,

wat heerlijk dat jij je oma zo na kunt staan en dat jullie elkaar zo kunnen steunen. Het blijft toch een heel wijs mens dat ze zich zo bij jou heeft durven laten gaan. Dit is heel verdrietig om samen te delen, maar toch ook goud waard.
Ik ben vanmorgen door mijn moeder gebeld dat mijn oma van 93 is overleden, dat is ook goed,want ze leed erg. Maar het erge vond ik dat mijn moeder zei dat ik toch moest proberen de goede momenten niet te vergeten. Ik loop al de hele morgen te denken maar ik weet er geeneen. Het mooiste wat mijn oma heeft gedaan, is mijn moeder op de wereld zetten, dat wel! Maar verder...
Koester het mooie contact met je oma en wees er trots op!

Hoi willem,

Je had mij het verhaal al vertelt. Maar heb het toch even op gezocht op het forum.
Wat erg voor je oma. Zolang haar mond dichtgehouden, 68 jaar is een hele lange tijd. Nu zit ze in haar laatste periode van haar leven en nu pas durft ze er over te praten.
Ik vind het ook heel dapper van je oma, om er toch over te praten. W.s. heeft haar familie dat des tijds verboden om er maar iets over los te laten, vanwege het zware taboe die hier op rustte toendertijd.
Op mijn werk maak ik dikwijls mee dat ouderen ( soms al ver in de 90) op hun ziekbed over hun verleden beginnen te praten. Over hun kamp leven in Voormalig Indie tijdens de oorlog met Japan of over een ruzie met broers of zusters. Kinderen die ze op jonge leeftijd hebben verloren. Hartverscheurende drama's.
We mogen ons gelukkig prijzen dat, dat in deze tijd eigenlijk niet meer hoeft. En dat we al heel wat taboe's hebben overwonnen. Dit forum is daar een voorbeeld van.
En Willem hou je oma in ere, mijn grootouders zijn allemaal al overleden. En ik mis ze nog elke dag. Fijn dat je nog zo'n goed contact met haar hebt.

Groetjes je goede vriendin Wilma

Hoi Willemijn,

Wat een bijzonder verhaal! En wat fijn dat je oma na zo lange tijd haar toch nog haar verhaal heeft kunnen vertellen. Komt er toch nog iets goeds voort uit je miskraam.

Sterkte voor je oma en jou.

Em

Terug
Bovenaan