Heupafwijking / spreidbroekje

Hallo allemaal!

Twee weken geleden waren wij op het cb met Lotte (nu 6 maanden). De arts constateerde een beenlengte en knielengteverschil. Hij stuurde ons door naar de huisarts. Daar zijn we vandaag geweest en zij constateert ook een extra bilplooi. Dat ziet er dus niet al te vrolijk uit...

29 november moeten we naar het LUMC voor een echo van Lotte's heupjes om te zien of ze een afwijking heeft. Is er  iemand die  ervaring  heeft met een heupafwijking en event. spreidbroekje?
 
Groetjes, Marisa
 
Hoi Marisa,
Mijn dochtertje heeft ook een heupafwijking, heupdysplasie om precies te zijn. Zij heeft in stuit gelegen en is ook in onvolkomen stuit geboren. Gelijk na haar geboorte is het al gecontroleerd en geconstateerd dat het niet goed zat. Met 6 weken is er een echo gemaakt en met 7 weken had ze al een spreidbroek.
Gelukkig was het maar aan 1 kant en heeft ze hem in totaal maar 3 mnd omgehad + nog een aantal weken 's nachts.
Op de volgende site kun je heel wat informatie vinden; http://www.heupafwijkingen.nl/
Veel sterkte ermee iig, het is niet leuk, maar het is het beste voor je kindje.
Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.
Sil
 
hallo marisa
ook mijn dochter heeft een heupdysplasie.
ik heb dit zelf ook gehad. het kan erfelijk zijn.
en iris mijn dochter heeft her ge-orven van mij en ik weer van mijn oma.
iris heeft met 3 maanden en 3 weken een echo gehad en had inderdaad een flinke displasie aan de linkerheup.
ze heeft erst 1 maand de pavlik bandage gehad maar dit hielp niet. toen kreeg ze de campspreider en deze sloeg gelijk aan.
deze heeft ze van maart tot oktober aan gehad 24 uur perdag de laatste 18 weken mocht hij 4 uur af de laatste 12 weken 6 uur af en de laatste 6 weken hoefde ze hem alleen nog snachts. helaas zit ze nu op het randje en moeten we terug als ze goed los akn lopen.
ze was 13 maanden toen hij af mocht.
een week later begon ze te lopen.
nu wachten we tot ze goed loopt. zal rond januari zijn en dan moeten we terug.
is het niet vanzelf verder verbeterd dan wordt het nog een operatie.

ben benieuwd wat ze met jou dochter gaan doen.
ze is twee maanden ouder dan iris toen was toen de behandeling begon. alleen de eerste maand van iris was een verloren maand.
dus eigelijk was ze er 5 toen we echt met de behandeling begonnen.

het ligt er zowieso aan hoe erg de afwijking is
ik heb altijd de tijden aan gehouden van de arts met het dragen van de beugel.
en als ze in bad ging deed ik erna effe lekker knuffelen en daarna de beugel weer aan.

ze heeft zich er gewon mee ontwikkeld.
rollen, kruipen en staan.

veel succes met je dochter ben benieuwd of ze inderdaad een afwijking heeft in de heup(jes)
groetjes petra (zomer forum 2006 moeder van iris 22-09-2006)
 
Hoi,

Mijn dochter nu bijna 1 jr heeft sinds vorige week dinsdag een camp spreider voor s'nachts en voor overdags een hilgenreiner beugel omdat ze al overal langs loopt, ik moet wel eerlijk zeggen dat het klopt wat de meeste mensen zeggen dat de ouders er meer last van hebben dan het kindje zelf, het is even wennen hoe je haar moet pakken etc etc. Maar goed ik hou me eigen maar voor dat we het voor een goed doel doen, zodat ze evt later geen operatie hoeft te onder gaan. Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen en ik blijf hier af en toe nog even langs komen om te kijken of er nog meer mensen zijn die tips oid hebben. Ik ben zelf ook bij de site www.heupafwijkingen.nl en daar kan je ook een heleboel vinden wie weet heb je er wat aan.

Groetjes Ingrid
 
Hoi Marisa,

mijn zoontje van 7,5 maand heeft ook een spreidbroek.

Ik heb vroeger een spreidbroekje gehad, dus dachten ze dat het genetisch kon zijn. Hebben  we  in juli  een echo laten maken (mijn zoon is van 5 april) .. Uitslag was goed.

Toen gingen we in augustus op vakantie naar Turkije. Mijn zoontje moest erg hoesten  dus gingen we naar de kinderarts. Die arts bekeek hem helemaal, wat erg fijn was.
Hij merkte dat  mijn zoontje zijn benen niet goed kon spreiden, het voelde stijf aan vond hij.
Daar hebben we een  echo laten maken,  uitslag was dat zijn heupjes niet goed in de kom zaten.  
Terug in Nederland  is er weer een echo gemaakt.. en een spreidbroekje!

Ik moet zeggen, ik schrok er even van, ik  vond het er ook zo  sneu uitzien.
Maar mijn zoontje  heeft er helemaal geen last van echt niet.
Hij gaat gewoon verder met  rollen kruipen, en hij kan sinds een paar dagen al staan in zijn bed en  box, ondanks  de spreidbroek.

Dit is mijn verhaal..  
 zijn ze met 6
 
Hai Marisa,
Wat raar dat ze dat nu pas ontdekken. Jammer  ook want hoe eerder het ontdekt wordt hoe beter de behandeling. Bij onze dochter Marissa (nu 17 maanden) hebben ze bij 3 maanden ontdekt dat ze een extra bilplooi en beenverschil had. Ze heeft tot ze 1 jaar was in een spreidbroekje gelegen. Eerst een pavlikbandage (met bandjes om de benen) en toen een campspreider (plastic spreidbroekje) Marissa had ook heupluxatie en heupdysplasie.
Op de eerder genoemde site staat inderdaad een hoop nuttige informatie, maar laat je niet te veel afschrikken. Toen ik voor het eerst op de site ging kijken schrok ik me dood wat er allemaal stond. Gelukkig is het bij ons allemaal nog goed afgelopen. Wij moeten wel in februari nog terug voor controle. Marissa loopt ook erg goed, dus qua ontwikkeling heeft ze er in iedergeval geen last van gehad. Ze zeggen dat de kindjes er zelf weinig van merken, dat het vooral voor de ouders erg vervelend is. Ik heb het er zelf destijds erg moeilijk mee gehad. Ik hoop voor jullie dat het allemaal wel mee zal vallen. Laat je nog even weten. Veel sterkte.

Groetjes van Bianca (zomer 2006-forum).
 
Terug
Bovenaan