heupafwijking

Hoi,

Vanmorgen ben ik bij de huisarts geweest en ze hebben bij mijn dochter van 10 weken een heup afwijking aan de linkerkant geconstateerd. Morgen moet ik naar het ziekenhuis voor een echo. Waarschijnlijk zal ze straks een soort spreidbroekje moeten dragen.
Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe is dit gegaan??
Ik hoor graag de ervaringen.
 
Hoi Eveline,
Ik heb zelf als kind zo'n broekje aangehad. Het is voor de ouders erger dan voor je dochter. Die weet straks niet meer beter en zal zich er later net als ik, niets meer van herinneren. Alleen van verhalen en foto's.
Als ze een broekje moet dragen zal alleen het draaien en kruipen wat later komen. maar geen nood op het moment dat het broekje eindelijk afgaat, gaat dat dan ook heel snel.
Goede en rechte heupjes, daar gaat het om. Ik heb er verder ook niets van overgehouden.
Hoop dat mijn verhaal je wat gerust stelt.
succes ermee en groetjes
 
Hoi Eveline,

Schrikken is het he?? Mijn dochter nu 8,5 maand heeft ook heupdysplasie aan de linkerkant en heeft eerste een pavlickbandage gedragen en heeft nu sinds 2 maanden een beckerspreider is een soort van spreidbroek ( er zijn nl heel veel behandelmethodes) Mijn dochter had ook nog luxatie ( uit de kom) dus dan duurt het herstel langer...Wij zijn er ook erg van geschrokken en ik heb ook echt wel tranen gehad....Maar als ik zie hoe Fleur (zo heet mijn dochter) met de broek omgaat ben ik helemaal trots...Ze weet gewoon niet beter omdat we met 3 maanden al begonnen zijn dus voor haar hoort het er helemaal bij...Ze is erg dapper en is sinds de behandeling een lekker vrolijk meisje...Voorheen huilde ze veel waarschijnlijk toch pijn gehad en sinds de behandeling is ze helemaal gezellig....Ze ontwikkeld heel goed alleen inderdaad buikliggen vind ze niet leuk dus dat doen we dan ook maar op een andere manier...Ze kan heel goed los zitten en ze kletst en danst de hele dag..Als ze maar muziek hoort danst ze het haar hele lijfje heerlijk...Omdat ze natuurlijk niet kan buikliggen en kruipen ontwikkeld ze op andere gebieden al eerder is natuurlijk ook bijzonder...Wacht gewoon even de echo of rontgenfoto af wellicht is er toch niets aan de hand...En is het wel zo dan is dat vreselijk balen maar het is inderdaad voor ons als ouder erger als voor het kindje...En het is zo belangrijk dat ze er nu iets aan doen dan kan ze straks weer lekker mee met de kindjes van haar leeftijd...Fleur moet eind maart terugkomen en ik hoop dat we dan af mogen gaan bouwen want nu draagt ze de spreidbroek dag en nacht alleen voor het badderen mag hij af en om eens even een uurtje te spelen maar voor de rest draagt ze hem de hele dag....Heel veel succes en laat nog even weten hoe het is gegaan...En heb je nog meer vragen stel ze gerust ik wil je graag helpen,...Ik weet hoe het voelt als je het nieuws krijgt en dan wil je gewoon een hele hoop weten...
Groetjes, Annemarie
 
Hoi Eveline,
Onze dochter heeft ook vanaf dat ze 10 weken was een spreidbroekje aan (de Campspreider). Zoals Annemarie hierboven al zei is het voor de ouders erger dan voor het kindje zelf. Onze dochter heeft er echt helemaal geen problemen mee gehad, terwijl ik ook wat traantjes gelaten heb. Ik vond het zo zielig. Nu zijn we er helemaal aan gewend en het gaat goed vooruit. In december (toen was ze 5 maanden)zat ze al op de helft en eind maart moeten we weer terug en ik heb het idee dat het weer vooruit gegeaan is. Qua ontwikkeling gaat het ook wel goed. Ze kan al wel omdraaien en zitten gaat ook heel goed. Met kruipen en dergelijke zal ze wel een achterstand oplopen, maar dat halen ze inderdaad snel weer in wordt er gezegd. Nou ik wens je veel succes en ik hoor graag de uitslag van de echo nog. Groetjes Natasja.
 
Beste Melanie, Annemarie en Natasja,

Heel erg bedankt voor jullie reacties.Op deze manier krijg ik er al een veel beter beeld bij.
Gisteren heb ik de echo laten maken, waarbij zij direct zagen dat het niet goed was met het linker heupje. Daarna hebben ze nog foto's gemaakt. (Merel pieste bij de dokter over zijn hand heen, hi,hi...)
Ze zouden de foto's doorsturen naar de huisarts, dus daar ga ik vrijdag naartoe bellen als ik niets hoor.

Ik heb nog wel een paar vraagjes:

Annemarie: J
e schreef over een pavlickbandage, maar hoe ziet dit eruit??

Allen:

Verloopt de ontwikkeling verder bij de orthopeet of bij de huisarts?

Hoe lang moeten jullie kinderen in de spreidbroek, en is dit altijd overdag en 's nachts?

Alvast bedankt weer voor jullie reacties
 
Hoi Eveline, geen goed nieuws dus helaas...Maar probeer het van de positieve kant te bekijken het is goed dat ze er zo snel achterkomen dan kunnen ze het het beste behandelen....
Een pavlickbandage is een beetje moeilijk uit te leggen het is een soort van tuigje wat ze op de blote huid dragen met bandjes en riempjes en de beentjes zitten in een soort van laarsjes en de beentje zitten in spreidstand en de knietjes naar boven...Heel moeilijk uit te leggen...Deze moest 24 uur per dag aan en mocht echt niet uit dus ook niet om te badderen...Deze behandeling was voor de luxatie (uit de kom)dus als er alleen sprake is van dyplasie krijgt je kindje waarschijnlijk een campspreider of een beckerspreider...Maar dat is ook per geval verschillend....Bij mij loopt de hele behandeling via de orthopeed in het ziekenhuis, volgens mij moeten de spreidmiddelen altijd dag en nacht gedragen worden om het gewenste resultaat te behalen...als je straks bij de orthopeed bent zal hij/zij wel vertellen waarom je een bepaalde behandeling krijgt dat maakt het een stuk makkelijk te begrijpen....Maar het neemt niet weg dat het gewoon erg rot is voor jullie....En het is jammer met kleertjes ed maar het gaat zo snel....Wij zijn nu al 5 maanden bezig met de behandeling en het vliegt werkelijk om....Hoelang de behandeling duurt is dus helemaal afhankelijk van de mate van heupdyplasie en eventueel luxatie....Wij moeten met een beetje pech nog een maand of 3 maar het kan ook langer zijn je bent gewoon afhankelijk van het proces....Heel veel succes en laat nog even weten hoe ze het gaan behandelen en wat de prognose is....Groetjes, Annemarie
 
Hoi Evelien,
Vervelend zeg dat er ook bij jullie meisje iets mis is met de heupjes. Maar zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is het niet het einde van de wereld. Wij staan onder behandeling bij de orthopeed in het ziekenhuis. Onze dochter heeft dus de Campspreider en die moet ze 20 uur per dag aan. Wij houden 1 uurtje aan voor het badderen en verschonen en dan verder nog 3 uurtjes om te spelen. Meestal komen we niet aan die drie uur. We doen de broek rond vijf uur 's avonds uit en dan blijft hij uit totdat ze naar bed gaat. De ene keer is dat na een uur de andere keer na 2 uur. Als we weten dat we op visite moeten doen we hem uit als we daar aankomen en dan houden we ook weer die drie uur aan. Eind maart moeten we dus terug en dan hopen we dat we kunnen afbouwen naar alleen de uren dat ze in bed ligt. Ik hoop dat je weer wat wijzer bent geworden en wens je weer veel succes met de uitslag. Groetjes Natasja
 
Hoi Evelien,
Da's inderdaad balen zeg. Maar het komt echt helemaal goed. Ze groeit nu nog lekker hard en kan het allemaal nog weer rechtkomen.
Ik was ook onder behandeling bij een orthopeed in het ziekenhuis.
Succes en groetjes
 
Terug
Bovenaan