heupdysplasie

Hallo

Mijn neefje van 3 maanden oud heeft 2 ongelijke benen. Hij moet foto's laten maken maar waarschijnlijk krijgt hij een broekje van gips aan. Weet iemand waar je hierover info kan vinden op het net? Of wie heeft er tips?

Groetjes, Pascalle
 
Hoi dit is wat ik ff snel voor je kon vinden.
Gelukkig zijn ze er vroeg bij en kunnen ze het goed behandelen. Hoe eerder een spreidbroekje hoe minder last ze er van hebben en hoe beter ze zich er aan aan kunnen passen.

groetjes joyce mama van Mara
ps sorry het is een beetje lang geworden

Aangeboren Heupluxatie

Korte beschrijving
Heupluxatie is een aangeboren heupaandoening. Heupluxatie kan een genetische oorzaak hebben maar ook ontstaan als gevolg van meerdere factoren. Het veroorzaakt ontwrichting van één of beide heupen.

Een heupgewricht bestaat uit twee delen: de heupkom en de heupkop. De heupkom moet de heupkop goed omvatten. Bij heupluxatie is de kom van de heup niet goed ontwikkeld. Daarom bevindt de kop zich niet meer in de kom. Heupluxatie kan voorkomen bij één heup of beide heupen. Bij deze aandoening is altijd sprake van heupdysplasie (link).

Heupluxatie gaat soms samen met andere aangeboren aandoeningen.

Het kan moeilijk zijn om heupluxatie te ontdekken, de baby heeft er namelijk geen last van. Wel valt soms op dat de bilplooien niet op dezelfde hoogte zitten. Of de benen lijken niet even lang. Maar als beide heupen zijn aangedaan zie je geen verschil in beenlengte. Kinderen met heupluxatie beginnen later met lopen, of ze lopen wat mank of waggelend. Daardoor kan slijtage van het heupgewricht ontstaan.

Diagnose
Heupluxatie wordt vermoed op grond van bovenstaande verschijnselen. De diagnose kan bevestigd worden door röntgenonderzoek en door middel van de abductietest. Bij deze test wordt onderzocht of de beentjes voldoende kunnen spreiden.

Behandeling
De behandeling bestaat uit het ontwikkelen van de kom van de heup. Daarom worden de beentjes in spreidstand gehouden met behulp van een spreidbroek. Een spreidbroek is een broek van kunststof. In de broek zit een beugel waardoor de benen in een spreidstand worden gehouden. Met een spreidbroek drukt de heupkop bij het bewegen goed in de kom. Het bot is nog zacht waardoor de heupkom zich nog kan vormen. Door het dragen van een spreidbroek wordt de heupluxatie meestal verholpen. Soms is hierna een tractiebehandeling noodzakelijk. Met een tractiebehandeling wordt de heupkop door middel van gewrichten aan de beentjes, heel geleidelijk en zonder pijn, in de heupkom getrokken. Na de tractiebehandeling is soms een operatie nodig. Daarbij wordt de kop in de kom geplaatst. In sommige gevallen wordt een behandeling herhaald.

Voorkomen
Aangeboren heupluxatie komt in Nederland bij ongeveer 1 op 1000 pasgeborenen voor. Het komt minder vaak voor bij kinderen van Chinese of negroïde afkomst. Bij een stuitligging komt heupluxatie vaker voor.

Meisjes hebben drie keer zo vaak heupluxatie als jongens.

Overerving
Aangeboren heupluxatie erft multifactorieel over.

Meer informatie

Informatie over heupluxatie voor (para)medici
Vereniging Aangeboren Heupafwijkingen
Heupeloos
Lotgenotencontact
Stichting Heupdysplasie
Voor, door en van (jong) volwassenen met heupdysplasie. Heupluxatie is een vorm van heupdysplasie.
Operatieinfo.nl
Informatie over de behandeling van heupluxatie.
--------------------------------------------------------------------------------

Claudia van der Velden (medisch bioloog i.o.)

Onder redactie van:
Petra Bloem (documentalist)
Marloes van Engelen (medisch bioloog)
Mies Wits-Douw (publieksvoorlichting)


 
Pascalle,
Mijn dochtertje heeft nu ook ongelijke benen en moest fotos laten maken,maar op advies van de huisarts heb ik bij het ziekenhuis gevraagd naar een ECHO van de heupjes,rontgenfotos gaat toch gepaard met straling,vandaar dat er tegenwoordig ook met echo word gekeken!
We kunnen deze week de uitslag halen,en misschien moet ze dan ook nog in een spreidbroek,ik geloof dat dat niet meer van gips,maar van een soort plastik met klitteband word gemaakt,dit maakt het natuurlijk wel een stukje makkelijker
Mijn dochter is nu ruim 5 maand,dus we zijn er al iets later bij,maar het kan dus allemaal nog meevallen
 
Beide bedankt voor jullie reacties. En Anja veel sterkte met de uitslag, hopenlijk komt alles goed!
Mijn neefje gaat maandag foto's maken, maar ik heb ze al doorgegeven dat ze er goed naar moeten informeren van tevoren.
 
Een kennis van mij heeft ook een kindje met een spreidbroek, eentje met klitteband. De hele ellende die zij ondervinden is dat het kindje de broek zelf uittrekt, al zal je daar met een kind van 3 maanden nog geen last van hebben en wat echt lastig is, is dat er strakke kleding onder die spreidbroek aanmoet, want anders gaat haar huid kapot. Die kennis van mij gebruikt dus allemaal maillootjes (moeilijk aan te komen in de zomerperiode), maar misschien zijn strakke fietsbroekjes voor de zomer een optie.
 
http://health.groups.yahoo.com/group/jonge_kinderen_met_heupdysplasie/
is een forum-groep waar je alles mee kan bespreken.
www.hetgaiahoekje.nl daar kan je leuke dingen kopen voor kinderen in spreidbroek. o.a. ook een soort inleggertje. zeker met warm weer ideaal.
ik heb die net gekocht bij haar.
gelukkig heeft je dochtertje het niet anja.
www.heupafwijkingen.nl is de site waar je ook alle info vandaag kan halen.
mijn dochter had ook luxatie erbij en is daar nu vanaf en wordt nu behandeld voor de dysplasie. we zijn vanaf eind maart bezig maar alles gaat heel voorspoedig gelukkig.
hopenlijk ook zo voor je neefje
groetjes petra
 
Terug
Bovenaan