heupdysplasie

Hallo,

Bij onze dochter is heupdysplasie vastgesteld (een lichte vorm), ze moet nu waarschijnlijk een spreidbroekje. Heeft iemand hier ervaring mee?? Heeft  je kindje er bv last van, remt dit de ontwikkeling van bv het omrollen niet (ze is nu 4 mnd) etc etc..

Alvast bedankt,
groetjes Floor    
 
Hoi,

HEb er persoonlijk geen ervaring mee maar door mijn werk in de kinderopvang ken ik het wel.

Kinderen zijn er snel aan gewend vaak zijn het de ouders die het er moeilijker mee hebben logisch natuurlijk want wij maken ons zorgen om de ontwikkeling, slapen ze wel goed. enz enz.

Kinderen wennen snel en ontwikkelen zich wel alleen langzamer dan anders omdat sommige dingen met een spreidbroekje moeilijker zijn.

Het bangrijkste is dat het broekje omblijft zolang als nodig is en ook het aantal uren dat voorgeschreven word.

Daarna maken ze meestal een gigantische inhaal slag en kunnen dan erg veel in korte tijd.

Heel veel succes
 
Hoi Floor,

Dat was vast schrikken als ze je dat vertellen. Phoe, moeilijk hoor.

Maar wees gerust het komt allemaal weer goed ze zijn er heel vroeg bij.
Ik heb zelf als kind heupdysplasie gehad en heb dus ook een hele tijd een spreidbroekje moeten dragen. En idd voor de ouders is het erger dan voor je kindje.
Zij weet al snel niet beter dan dat zij dat broekje omheeft. En ze weet er later echt
helemaal niets meer van. Mijn moeder heeft mij ook alles moeten vertellen.
Ja, het belemmert haar wel een beetje in haar ontwikkeling. Dwz ze zal minder snel
gaan draaien, op de buik liggen en kruipen.
Maar geen nood, op het moment dat ze het broekje af mag gaan bouwen of zelfs helemaal af dan gaat ze echt heel erg snel een inhaalslag maken.
Dat komt helemaal goed. En het is ook wel heel belangrijk dat er
op tijd wat aan gedaan wordt, anders krijgt ze moeilijkheden met lopen en dat is zeker iets wat je niet wil! Toch?

Nog een tipje, als ze met het broekje om niet fijn op de buik kan liggen, leg haar dan
eens overdwars op je benen. Ligt ze veel comfortabeler en kan ze toch haar
nekspieren trainen.

Heel veel sterkte ermee en veel succes
Groetjes Melanie
 
Ik heb als kind ook HD gehad. En ook ik kan me hier niets van herinneren.
Mijn zoontje heeft ook ter controle foto's en echo van de heupjes gehad, maar hij heeft het niet.
Het zal allemaal wel goed komen met de ontwikkeling van je kindje. In de tijd van het spreid-broekje zijn er misschien wat beperkingen, maar dat haalt hij/zij (sorry, ff vergeten of je een dochter of zoon hebt) wel in hoor!
Sterkte!
 
Wees gerust, het valt allemaal reuze mee het is vaak vervelender voor de ouders dan voor het kindje zelf

Mijn dochter is nu 5 mnd en heeft nu 2 mnd een spreidbroekje aan.
Ze heeft een ernstige heupdysplasie. De eerste paar dagen zijn ze wat hangerig en snappen ze er niet veel van. Maar uiteindelijk weten ze niet beter. Tuurlijk zullen ze zich wat langzamer ontwikkelen op sommige gebieden maar uiteindelijk halen ze alles weer in. Of zijn ze wat later. Op internetsite: www.heupafwijkingen.nl staan wel wat tips en informatie hopelijk heb je er wat aan.

Groetjes en succes
 
Hoi Floor,

Een heel verhaal. Bij mijn dochter merkte ik zelf gelukkig op dat ze haar ene been anders bewoog dan de ander. Zij bleek ook een lichte vorm van heupdysplasie te hebben. In ons geval betekent het dat haar botten wel goed volgroeid zijn maar het kraakbeen van haar rechter heupkom moet zich nog verder ontwikkelen zodat het echt een kommetje wordt. Nu loopt de bovenrand nog recht af. Mijn dochter is nu 9,5 maand.
Sinds begin mei zit zij in een tuigje. Als je wilt kan ik je er foto's van mailen. Vroeger zag je wel kindjes op het strand met een tuigje om het bovenlichaam met een riempje eraan om te voorkomen dat de kindjes wegliepen. Zo ziet de bovenkant er ook uit en aan haar voetjes heeft ze leren slofjes. De stand van haar bovenbenen moeten 90 graden ten opzichte van haar romp blijven. Dus aan het tuigje zit aan de voorkant en de anderkant een touwtje die aan de leren slofjes bevestigd zijn om haar benen opgetrokken te houden. Het enige wat ze er niet mee kan is haar benen naar beneden strekken, voor de rest kan ze alles. Ze vindt het ook prima.
Ik heb een paar broekjes in een grotere maat gekocht want vooral de broeken moeten niet te strak zitten. Ze raden echt van die babypakjes aan maar daar vind je je weg wel in. In principe kan mijn dochter nog alles. Ze draait, ze "moonwalkt"/tijgert tegenwoordig achteruit door de kamer, ze kan er mee zitten. Het tuigje moet ze minimaal 23 uur per dag aan hebben en het liefst meer. Daarna komt een periode dat het alleen 's nachts nog moet. Met het verschonen kan hij gewoon blijven zitten want ze draagt het over de romper. Bij mijn dochter dacht de arts dat we na 3 maanden een heel eind in de behandeling waren. 15 Juni moeten we voor het eerst weer naar de arts en hopelijk zitten we dan op de helft van de behandeling. Spannend. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel, succes ermee.
 
Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie informatie, het heeft me geholpen. We moeten volgende week naar de arts en dat horen we hoe en wat maar mijn ergste schrik is nu wel voorbi, we zien wel.
Ankie, in ieder geval bedankt voor jouw verhaal, ik ken het tuigje wat je beschrijft en ik ben blij dat jouw dochter daar geen hinder van ondervind. Bedankt voor je hele verhaal in ieder geval.

Groeten Floor
 
Terug
Bovenaan