heupdysplasie

hallo allemaal.

Mijn zoontje is 6 maanden en nu is ontdekt dat hij waarschijnlijk heupdysplasie heeft en dan in een spreidbroekje moet. Heeft iemand van jullie daar misschien ervaring mee? Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen. Ook heeft hij een liesbreuk waaraan hij moet worden geopereerd. Ben ook benieuwd of hij daar eerst aan moet worden geholpen voordat hij in een spreidbroekje kan. Maar dat ga ik nog wel vragen aan de orthopeed.Ik vind het erg zielig voor hem allemaal. Maar ja, ik zal er zelf wel meer last van hebben dan hij. Het lucht in ieder geval op om het even van mij af te schrijven.

Groetjes Sieuwke
 
Mijn dochtertje van nu bijna 6 mnd heeft sinds 3 weken een spreidbroek.
Het is bij haar een erfelijk iets. Ikzelf heb het ook gehad, maar in die tijd (vroeger) hadden ze nog niet de middelen van tegenwoordig.
Inderdaad, de ouders hebben er meer last van als het kind. Ik moet zeggen: ik vind het reuze meevallen. Ik zag er heel erg tegenop.

Heeft het cb het geconstateerd? Of de arts? Waar zag je het aan?
Wanneer moet je naar de orthopeed?
Liesbreuk? Ach wat zielig. Je zou zo willen ruilen met zo'n kleintje. Ik ben benieuwd hoe ze het aan gaan pakken.
Sterkte!

Als je meer wil weten, vraag het me gerust.

Groet Denise
 
Hallo Denise,

Het consultatiebureau verdenkt hem erop. Die heeft ons doorverwezen naar de huisarts, en die heeft een verwijsbrief gegeven voor het ziekenhuis. Hij had lengteverschil tussen de beentjes en ook de plooien waren ongelijk, ook is zijn spier van het ene been stugger dan die van het andere been. Woensdag a.s. moeten we naar het ziekenhuis voor een echo. tot dan toe weten we dus nog niets zeker.
Vind het wel erg spannend. En ik laat wel even weten wat de uitslag is.

groetjes Sieuwke
 
Sieuwke,
Spannend nog even.
Sterkte in het zkh. Ik ben benieuwd wat ze adviseren.

Mijn dochtertje had ook plooi verschil en een beentje 1 cm langer als het andere. Dat ik nu nog wel, maar de plooien zijn al een stuk gelijker, en dat na 4 weken al.

Je bent niet de enige die hiervoor bij de arts terecht komt. Al denk je dat wel gauw. Maak je geen zorgen. het komt allemaal goed.
En je bent er vroeg bij, dat is heel belangrijk.
Ze zullen ook wel een foto of echo maken van het bekken denk ik.

Laat me even weten hoe het afloopt.
Groet, Denise
 
Hoi Sieuwke,

Wij hebben precies hetzelfde meegemaakt. Ook wij werden door het cb en de dokter doorgestuurd. Uiteindelijk is er bij ons dochtertje niks uitgekomen. Volgende week wel even op het cb vragen of dat ongelijke nog wegtrekt. Zij heeft nl ook twee ongelijke beentjes en ze doet veel minder met rechts.

Succes in het ziekenhuis. Het hoeft niets te wezen maar het is fijn dat ze het effe checken.
 
Linda,

Heb je wel een foto laten maken om het te controleren? Bij het cb hadden ze het bij mijn dochtertje niet gezien, terwijl ik het zelf wel zag. Een foto laten maken geeft zekerheid of er wel iets aan de hand is of niet.

Als ik jouw verhaal lees, dat ze met rechts minder doet, zou ik toch eens goed naar laten kijken. Of met therapie. Beter nu erbij zijn dan later. En niet snel af laten schepen.

Het hoeft natuurlijk niets te zijn, maar als jij verschil merkt in ontwikkeling...

Succes, Denise
 
hallo dames,

We zijn vandaag naar het ziekenhuis geweest voor een echo. De uitslag krijgen we begin volgende week. Casper vond het allemaal prima en keek nieuwsgierig om zich heen wat er ging gebeuren. Het is nog even afwachten dus.

groetjes Sieuwke
 
hoihoi,

mijn dochter heeft er net 6 maanden in gezeten. ze is er sinds kort er vanaf. ook al wen je er vrij snel aan , toch ben ik blij dat het ding af is.
mijn dochter had ook heupluxatie erbij. dan is de heup uit de kom geschoten door de dysplasie. de luxatie werd eerst opgeheven door een pavlik-bandage. na 2 maanden ging ze de spreider in. wij kregen toen meteen al 2 uur spreidervrije uurtjes. dit omdat de luxatie al snel was opgeheven (2 weken) en toen 6 weken extra hebben gedaan. wij hadden dus weinig last van het probleem dat ze niet in de maxi-cosie konden. ik gebruikte daar een deel van die vrije uurtjes voor.
http://health.groups.yahoo.com/group/jonge_kinderen_met_heupdysplasie/
bij dit forum kan je ook al je vragen kwijt. hier zitten allemaal mensen met kinderen die het ook hebben. sommige ouders hebben het ook.
linda, als ze alleen door de HA is nagekeken zou ik toch vragen om een verwijzing voor de orthopeed. met een foto of echo kunnen ze het pas echt goed zien en beoordelen.
mijn dochter had precies hetzelfde als jij beschreef.
groetjes petra
 
Terug
Bovenaan