Heupdysplasie

Hallo allemaal,



Mijn zoontje is 41/2maand en heb net te horen gekregen dat hij
heupdysplasie heeft. Ben hier best wel van geschrokken terwijl ik weet
dat het goed te behandelen is. Het lijkt me alleen heel moeilijk om je
kind te zien als hij erg word beperkt in het bewegen.

Hebben mensen hier ervaring mee??



Liefs cecile (arieencissy.beebiesite.nl)

 
Hoi,

Dat is even schrikken, zeker als je het niet verwacht!
Ik heb vroeger als baby ook HD gehad. Hiervoor heb ik een bepaalde tijd ook een spreidbeugel moeten dragen. Ik kan me er werkelijk niets van herinneren, dus dat is denk ik een goed teken.
Mijn zoontje heeft uit voorzorg  een controle echo gehad omdat ik met HD bekend ben. Hij heeft het niet. Maar dat werd pas wel bij de 2e echo duidelijk.
Wat ik hier op het forum heb gelezen is dat baby's gaan compenseren, ze leren omgaan met het feit dat er een spreidbroekje gedragen wordt. Op het moment dat het broekje definitief in de wilgen gehangen mag worden, dan maken ze vaak een inhaalslag.
Oh ja, ik zag laatst een kennis met haar baby. Hij had ook een spreidbroekje/-beugel. Ze had voor haar zoontje broekjes met drukknoopjes bij de pijpjes zodat je met het verschonen niet de hele broek uit hoeft te doen. Ze had ook bij een aantal broekjes zelf zo'n sluiting gemaakt. Misschien is dit nog een tip.

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04
 
Hoi Cecile,

jakkes daar zat je natuurlijk niet op te wachten.

ik heb ongeveer hetzelfde verhaal als marieke, ik heb zelf HD gehad, daar zijn ze pas met 7 maanden achter gekomen en ik heb dan ook nooit gekropen en pas met 1,5 a 2 jaar heb ik leren lopen en ontwikkelde ik me heel snel (zegt mijn moeder).
zelf weet ik er niets van, ik schijn zelfs erg creatief geweest te zijn met spreidbroek aan.

mijn dochter heeft inmiddels ook een echo gehad en heeft het gelukkig niet!

er staan al meerdere berichten over dit onderwerp op het forum, als je even via zoeken, zoekt dan vindt je vast nog een heleboel meer ervaringen.

succes!

Angela
mama van Fennah (26-11-2005)
 
Hoi Cissy!

Onze zoon (nu 1 jr) heeft vanaf zijn derde maand tot ongeveer zijn zesde maand volldeig een spreidbroekje gedragen, daarna nog zes weken alleen snachts. Hij had hem dus in de zomer om! Hij heeft er bijna geen traan om gelaten en was na drie dagen helemaal gewend. Hij paste gelukkig gewoon in de maxi-cosi en kinderwagenbak sua dat scheelde. Hij lag vrolijk met zijn beentjes te bewegen. Buikliggen gaat niet zo  maar beetje zitten wel hoor.  Omdat hij niet dagelijks in bad ging  liet ik hem altijd na het wakker worden in de ochtend even lekker spartelen. Zo wist hij dat dat mocht en genoot hij daar erg van, dit heb ik vanaf het begin gedaan. Naarmate hij hem bijna  drie maanden om had ben ik hem wat vaker af gaan doen ook omdat hij hem toen wel wat zat begon te worden. Verder dus echt geen probleem, gewoon lachend verder. Lekker zachte en dunne broekjes eronder en klaar. En als je ergens een topic hieronder bekijkt staat er ergens een link naar speciale broekjes voor bij een spreidbroek!
Maar nogmaals, geen zorgen. Wij hebben er meer last van dan de baby!
En onze zoon ontwikkelt zich nu vrolijk verder!  

Sterkte
Brendebol    
 
hoi brendebol,

Wat fijn om te lezen dat je eigenlijk nog best wel wat kan met de spreidbroek. Ik had echt het idee dat hij waarschrijnlijk helemaal niks meer met zijn beentjes kon doen en hij is nog al erg bewegelijk. ik moet volgende week naar de ortopeed en ben benieuwd wat hij zegt.

Bedankt voor jullie reactie's
groeten cecile
 
Hoi,

Mijn dochtertje heeft/ had  ook HD. Ze heeft vanaf 3 t/m 6 maanden een heupbroekje gehad. Dit moest ze dag en nacht om. Het gaat gewoon over haar gewone broek of maillot  heen. Ze heeft er helemaal geen last van gehad. Voordat ze het heupbroekje kreeg, begon ze net op haar buik te rollen. Dit ging toen even niet meer, maar ze bleef proberen. Dus na een paar weken kon ze met heupbroekje en al op haar buik draaien! Nu moet ze het alleen nog 's-nachts aan.
In eerste instantie vind je het al ouder een vervelend gezicht, maar onze dochter heeft er totaal geen last van gehad. En het is maar goed dat ze er niet al achter zijn, dan dat ze op latere leeftijd (als ze al kunnen lopen) een heupbroekje moeten dragen.
Succes ermee.

Groetjes,
Mama van Noa
 
Hoi,

Mijn dochtertje heeft/ had  ook HD. Ze heeft vanaf 3 t/m 6 maanden een heupbroekje gehad. Dit moest ze dag en nacht om. Het gaat gewoon over haar gewone broek of maillot  heen. Ze heeft er helemaal geen last van gehad. Voordat ze het heupbroekje kreeg, begon ze net op haar buik te rollen. Dit ging toen even niet meer, maar ze bleef proberen. Dus na een paar weken kon ze met heupbroekje en al op haar buik draaien! Nu moet ze het alleen nog 's-nachts aan.
In eerste instantie vind je het al ouder een vervelend gezicht, maar onze dochter heeft er totaal geen last van gehad. En het is maar goed dat ze er niet al achter zijn, dan dat ze op latere leeftijd (als ze al kunnen lopen) een heupbroekje moeten dragen.
Succes ermee.

Groetjes,
Mama van Noa
 
Hoi,

Mijn zoontje heeft ook een broekje gehad en is nu zes maand. We moeten over zes weken weer terug voor controle. Het is idd voor de ouders erger dan voor het kind. Ik heb er meer om zitten janken dan hem. Alleen de eerste uurtjes zijn voor het kindje wat wennen maar daarna zijn ze zo gewend en na een paar dagen weet je al niet anders. Het is ook gewoon zo'n zielig gezicht als ze in het beugeltje liggen. Achteraf is het me allemaal reuze meegevallen.

Sterkte ermee

groetjes Renate
 
Terug
Bovenaan