heupdysplasie

Hallo,

Ik ben een moeder van een prachtige dochter van 6 maand met heupdysplasie. Met 3 maand ontdekten ze dat ze een zeer ernstige afwijking heeft aan haar linkerheupje. Nu zijn we ruim 3 maand verder. Ze moet de beugeltjes 23 uur per dag om. Begin maart weer foto's maken, ben zeer benieuwd. Helaas is Noëlle een heel andere kindje met beugels als zonder. Zonder beugels heeft ze veel meer lol. Wie herkent dit?

Liefs Riejanne

Onze dochter Marissa is nu 6 maanden en zit ook al 3 maanden in de pavlikbandage. Ze heeft heupluxatie, het beentje was/is uit de kom. Half februari moeten we terug voor een echo en ben erg benieuwd hoe het verder gaat en of het beentje nu helemaal goed zit. Volgens de arts moet ze dan nog 6 weken de pavlikbandage en dan een campspreider. Voorlopig zijn we er dus nog wel even zoet mee. Ze is inmiddels wel gewend aan de bandage maar het blijft vervelend. Als we ze afdoen dan is het eerste wat ze doet haar beentjes strekken. Veel sterkte voor jullie.

Ja ze zit nog steeds in de maxicosi. Het wordt wel steeds krapper. Dat geld ook voor de kinderwagenbak. We proberen het zo lang mogelijk vol te houden. Eerst maar eens afwachten ook wat de uitslag is straks van de echo. Dan gaan we eens kijken voor een autostoeltje waar ze goed met haar beentjes in kan zitten. Als de maxicosi te krap wordt aan de zijkant kan je ook proberen er iets onder haar te leggen, bijv. handdoek zodat ze iets hoger komt te zitten maar de beentjes wel over de rand heen komt.

hoi
iris heeft een heupdysplasie voor zover ik weet
woensdag gaan we naar het ziekenhuis en ben eens benieuwd wat er gaat gebeuren en wat ze presies heeft. ze is zeer beweeglijk dus ben eens benieuwd hoe ze gaat reageren opeen evt. spreidbroekje
ik heb het ook gehad en mijn oma ook.

groetjes petra

Ik kan het wel begrijpen dat ze een stuk minder lol er in heeft. Ik vind dat zo zielig die beugels, zal ook niet lekker zitten. Ik heb vroeger ook een heupbroekje gehad, heel anders dan nu. Gewoon een broekje had ik aan die de heupjes hersteld. Het dochtertje van een kennis van ons heeft ook zo'n beugel gehad, ik vond het zo zielig. Maar het is beter voor ze hoe vervelend ook.
liefs Esther

hallo dames,

mijn meissie is op 30 oktober geboren via een ks. dit omdat ze in een stuit lag.

Nu krijgt ze aankomende vrijdag een echo voor haar heupjes.
Dit om te kijken of ze heupdyplasie heeft.

aangezien jullie er ervaring mee hebben.
Kunnen jullie me misschien vertellen hoe je dit misschien al van te voren kunt zien bij die kleintjes.
dus wat zijn de 'symptonen"?

Groetjes

Hetty

Hallo allemaal,

Bij ons dochtertje hebben ze het herkend aan dat de bilplooitjes niet gelijk zijn, ene beentje is korter dan de ander en de plooitjes op de bovenbeentjes waren ook niet gelijk met elkaar.
Noëlle heeft ook een voorkeurshouding naar rechts gehad vanaf het begin en ze heeft de afwijking aan links. Ook had ze een nekwerveltje vast zitten, naar de manueel therapeut geweest en daarna naar de kinderfysio, omdat ze links nog nooit had gebruikt, en zij kwam erachter, verder had niemand het gezien (huisarts, CB, Manueel therapeut) terwijl ze een zeer ernstige afwijking had.
Doordat zij zoveel pijn heeft gehad aan dat heupje en omdat het linkerheupje niet goed in de kom zat  en nekwerveltje vast, keek ze altijd naar rechts, dat lag voor haar ook lekkerder.
Ik weet ook wel dat het voor die kleintjes beter is om er zo vroeg mogelijk achter te komen maar voor de ouders is het wel een hard gelach, vond ik tenminste.
Noëlle heeft 5 weken achter elkaar, elke keer als ze de beugel om moest, huilen.
Noëlle is ook een ontzettend druk meisje wat heel veel wil, maar door die beugel wordt ze erg beperkt in haar bewegen.
Wij hebben in de maxi-cosi een schuimblok gemaakt naar de vorm van de maxi-cosi, en dat is echt een uitkomst. Ze ligt nu  met haar beentjes op de rand. Maar ze wordt er zo langzamerhand een beetje te groot voor. Haar hoofdje komt bijna boven de maxi-cosi uit, maar zolang het nog kan, doe ik het nog zo.

Liefs Riejanne en Noëlle

Terug
Bovenaan