Hevige bandenpijn en bekkeninstabiliteit, Help!

Sinds 2 weken heb ik last van bekkeninstabiliteit dat valt opzich nog wel te handelen en ga daarmee in januari naar een fysio voor tips/hulp maar nu sinds een paar dagen echt hevige bandenpijn (ben nu 18 weken) vandaag naar de dokter geweest om toch even te controleren en het is toch echt bandenpijn(alles wordt soepeler etc baarmoeder was soepel en goed) wat ik dus enorm goed voel, nu wil ik hier iets tegen doen bijv yoga ofzo maar wat helpt het beste ? Iemand tips? Ervaring etc, de pijn is gewoon alles behalve plezierig en ik heb ik het vooral aan de rechterkant en de pijn trekt ook soms door naar mijn kont alsof ik een scheet moet laten ? en aan de zijkant (vooral rechts dus) ik voel vooral als ik zit bijv en weer opsta of door mijn knieën buk en weer omhoog kom! Maar ook lichtjes als ik loop, vandaag is het echt aanhoudend bij mij

Wat balen dat je zo veel last hebt! Ik ben fysiotherapeut en kan je wel een klein beetje op afstand helpen, niet helemaal natuurlijk want daarvoor zou ik je klachten eerst IRL moeten beoordelen..
Als het echt om bekkeninstabilteit gaat kun je in ruglig je bekken rustig kantelen, buig hierbij wel je benen en zet je voeten neer. Dit kun je evt ook in zit toepassen.
https://www.youtube.com/watch?v=ol6Mrc6xYqg
Tevens kun je leren je diepere buikspieren aan te spannen, door in ruglig te gaan liggen met je knieen gebogen en je voeten plat op de grond op heupbreedte. Als je dan met je vingers je bekkenrand voelt, die twee botjes aan de voorkant in je zij zeg maar, en dan een keer 'kucht' voel je die diepere spiertjes opbollen of aanspannen. 
https://www.youtube.com/watch?v=RfXSAWacf8o
Kijk of je deze gecontroleerd zelf kunt aanspannen zonder dat je je grotere, rechte en schuine buikspieren aanspant (die spieren die je bij gespierde mannen altijd zo mooi ziet, die blokjes;-). Probeer de kleine en grote spieren los te koppelen en hier controle over te krijgen.
De meeste vrouwen krijgen een toenemende holle rug bij de zwangerschap en dit kun je zo een beetje 'opvangen' door middel van de juiste spieren te leren gebruiken. Ga geen buikspieroefeningen oid doen! 
En tevens mag je in overleg met je huisarts natuurlijk altijd pijnmedicatie gebruiken, maar zoals ik al zei; doe dit in goed overleg.
Probeer lopen/liggen/zitten zo veel mogelijk af te wisselen.
Succes en beterschap!

Aah super bedankt voor de tips! Ik ga dit zeker proberen! Hopelijk helpt het een bbeetje en zal dit de pijn verlichten! Dokter gaf ook als advies meer te bewegen en in beweging te blijven dus het kan ook zeker een beetje daaraan liggen! En dankjewel voor de filmpjes erbij te zetten! Hopen dat het eventueel een beetje gaat helpen! 

Ik hoop het ook voor je! Bedenk wel dat het een hele functionele aanpassing is van je lijf ten aanzien van de zwangerschap en de geboorte, en het zal dus ook niet 1-2-3 verdwijnen!

Beterschap:)

Nee dat begrijp ik heel goed inderdaad! Het is alleen vervelend dat het een aanhoudende pijntje is die heel even verdwijnt en dan weer opzet al de hele dag nu! Maar ga sowieso in januari weer langs de fysio hiervoor en hopen dat de bandenpijn ondertussen ook afneemt want het voelt alles behalve fijn aan ? vooral als je de hele dag er last van hebt! 

Terug
Bovenaan