Hevige vaginale bloeding na miskraam

Hier mijn verhaal
In augustus van 2006 raakte ik zwanger. Tijdens de echo met 12 weken bleek dat het vruchtje niet meer leefde. Na overleg met de vk besloot ik de miskraam thuis af te wachten. Na een week vloeien had ik een nacht vol weeen en verloor ik meer bloed. ik was in de veronderstelling dat ik de miskraam achter de rug had. Ook mijn vk dacht dit. Ik bleef echter vloeien en ruim een week later verloor ik toch nog het vruchtje. Heel dubbel om zo in handen te hebben, confronterend maar ook mooi dat we het nu konden begraven. Een week later vloeide ik nog steeds licht. Samen met mijn zoontje liep ik in de supermarkt toen ik plots erg veel vocht voelde. Binnen enkele seconden was mijn broek doorweekt van het bloed. Huilend reed ik naar huis, waar ik in de douche ging staan. Mijn man schrok zich wezenloos van de enorme hoeveelheid bloed die ik verloor, hij dacht echt dat hij me ging verliezen. De vk kwam direct, en ik werd met de ambulance naar het zh gebracht. Daar volgde een spoedcuretage en moest ik een nachtje blijven. al met al heeft de hele gebeurtenis heel veel indruk op ons gemaakt. Ik heb nog niet eerder iemand gesproken die ook zoiets heeft meegemaakt. De mk op zich is al zo verdrietig, en het was erg moeilijk om ook deze ervaring erbij "kado"te krijgen. Herkent iemand dit?

In december van 2006 werd ik opnieuw zwanger. Ongeloof, verbaasd, verrast. Ik zag mezelf nog zo voor me in de douche, dat mijn lichaam zich zo snel hersteld had!!
Helaas bleek bij de echo met 9 weken dat ook dit vruchtje niet meer leefde. Je kunt je voor stellen dat ik ditmaal direct voor een curetage koos! Wat zat ik er doorheen, twee keer achter elkaar zo n klap.

Inmiddels ben ik 16 weken zwanger en lijkt alles op dit moment goed te gaan. Natuurlijk ben ik blij en probeer ik te genieten. Maar ik voel me ook in het ootje genomen door mijn lijf, twee keer snel achter elkaar zwanger en dan weer een mk. Een achtbaan van hormonen. Ik ben uitgerekend rond Sinterklaas, "had je beter moeten plannen"zeggen sommigen. Wat een verdriet dat los maakt... Want ook al durf ik er weer in te geloven, de miskramen zijn nog niet verwerkt!

Hoi,

Die mensen die zeggen dat had je beter moeten plannen die weten niet wat voor een voorrecht het is om zwanger te worden en een babytje te krijgen, veel mensen gaan er maar gewoon van uit.
Ik heb in december ook een  miskraam gehad en sinds gisteren weet ik dat ik PCO heb, dus voor mij is het maar afwachten of ik ook nog een keertje zwanger kan gaan worden.
Maar dat verdriet over die miskramen is normaal, je bent hebt nu eenmaal wel 2 zwangerschappen achter de rug en dat hoort nu bij je, probeer in ieder geval zo veel mogelijk van deze zwangerschap te genieten maar  dat betekend dus niet dat je de andere 2 x moet vergeten.
Groetjes Nlie

Hoi hoi,

Wat een verhaal zeg. Ik begrijp wel dat je nu met gemengde gevoelens zit.

Ik heb zelf vorig jaar oktober een miskraam gehad. Ik had een missed abortion. Voor mij hakte het er misschien minder hard in dan bij anderen omdat voor mij de zwangerschap vanaf het begin af aan al niet goed voelde. Ik heb destijds ook zelf een echo geregeld met 9 weken omdat ik mezelf alleen maar gek aan het maken was. De echoscopiste zag al meteen dat het niet goed was. Mijn vermoedens werden dus bevestigd. Ik heb toen gekozen voor een curretage omdat ik de miskraam zelf niet mee wilde maken. Ik ben nu nog steeds erg blij met die keuze.

Na de curretage werd ik meteen weer zwanger. Ik was er ook helemaal van in de war, kon het niet geloven. En wat je zegt over al die emoties, nou die hebben wij ook gehad. Ik kreeg in het begin namelijk last van zeer heftige bloedingen. Elke keer dachten wij dat het mis was. Toch bleef ons kereltje dapper zitten. We hebben een aantal weken geleefd tussen hoop en vrees. Het gevolg was dat ik echt niet kon genieten van de zwangerschap. Ik liep me constant druk te maken. Ik durfde niet zonder maandverband de deur uit en bij elk krampje schrok ik me rot.

Pas na de 20 weken echo, toen we zagen dat alles goed was, kon ik me meer ontspannen. Maar nu nog maak ik me regelmatig druk. Ik moet mezelf soms echt even streng toespreken anders word ik gek.

Ik heb mijn zorgen nu gewoon geaccepteerd want ik weet gewoon dat ik dat niet kwijt zal raken. Maar aan de andere kant probeer ik ook echt momenten in te bouwen waarin ik even echt geniet van die kleine in mijn buik. Want de weken gaan zo snel! Ik ben alweer een dikke 34 weken op weg. Het einde komt dus in zicht.

Laat anderen maar lekker kletsen, probeer je daar niet teveel van aan te trekken. Je hormonen zorgen toch al voor extra heftige emoties en je kunt je energie nu beter aan andere zaken besteden. En dat je je zorgen maakt, is heel begrijpelijk. Maar probeer dus ook te genieten van dit wondertje want voor je het weet, is je zwangerschap voorbij en heb je het niet echt kunnen beleven.

Heel veel succes de komende tijd!

Groetjes,
Maike

Ik herken je verhaal heel erg goed!! Mijn eerste miskraam was ook ondekt bij de echo van 12 weken. Hierna heb ik nog 2 weken (waarvan 1 met bloedingen) moeten wachten voor ik het kindje verloor, inderdaad ook met heel erg veel bloed en weeen.   Gelukkig had ik al een afspraak staan voor de week erna met de gyn, en die constateerde dat ik ook nog nagecurateerd moest worden. Dus ik heb wel bloedingen erna nog gehad, maar ik wist ook dat dat zou gebeuren (en dat scheelt een hoop) Hierna nog een aantal miskramen gehad, en de laatste miskraam werd weer geconstateerd bij de echo, dit keer al eerder. Toen direct een curatage laten doen, want ik ging de week erna op vakantie. Hierna heb ik 4 weken bloedingen gehad (hele heftige bloedingen) dus die kreeg ik dubbel en dwars terug. Mijn hormoon levels schommelde door de miskramen ook bijhoorlijk, vandaar dat we besloten hebben om even te wachten. Op dit moment ben ik hoog zwanger (36 weken) en mijn verlof is van juni tot oktober. Mensen die mijn verhaal niet kennen zeggen mij ook dat ik het keurig uitgekiend heb de hele zomer vrij!! En dat doet verschrikkelijk pijn. Ik antwoord dan ook altijd dat die mensen niet weten wat ze zeggen en dat je sommige dingen niet uit kan kienen, dan zijn ze wel stil!!

Heel erg veel sterkte!! Geef je over aan je vermoeiheid en je twijfels, het kindje is nu het belangrijkste, en je lichaam heeft al veel te veel te voorduren gehad!! Normaal staat er voor ontzwangeren 9 maanden, en mensen met een miskraam  willen dit altijd veel sneller! Je lichaam heeft veel meer tijd nodig om zich beter te voelen!! (en geloof me, ik heb ook nooit willen wachten hoor!!)

groetjes Patries

Hai meiden,
Bedankt voor jullie lieve reacties. Het doet me even erg veel goed te lezen dat jullie veel begrip hebben voor mijn verdriet wat nog zo aanwezig is. Het rouwen na een miskraam lijkt soms zo snel snel te moeten. De mensen om ons heen waren heel lief voor ons toen het gebeurde, maar nog maar een enkeling vroeg na een paar weken nog hoe het met me ging. En nu is het voor iedereen vergeten, ik ben per slot weer zwanger.

Het doet me ook goed te lezen dat er weer buiken bollen na miskramen. En als ik jullie verhalen lees bedenk ik me wel dat ik ook moet proberen te genieten. Want deze baby doet het nu goed, het hartje vorige week nog vitaal gehoord. Maar bij vlagen denk ik toch aan die andere twee, waarom hun hartje niet kloppen mocht. De onbezorgdheid rondom zwanger zijn is helemaal verdwenen, en dat is jammer maar moet ik ook zien te accepteren. En dat gaat vast en zeker lukken!

Lieve Nlie, wat een moeilijk bericht heb je gekregen. De toekomst moet nu heel onzeker voor je zijn. Ik hoop heel erg voor je dat ze op medisch gebied wat voor je kunnen doen. Ik wens je heel veel sterkte!

Groetjes Soela

Terug
Bovenaan